Inlägg från: Maria2306 |Visa alla inlägg
  • Maria2306

Min femåring ska laga en tand…

Var till tandläkaren idag med min som som fyller fem år om en månad, det visade sig att han har ett hål i en tand som behöver lagas. Detta ger mig en sån fruktansvärd ångest att behöva se han ligga där och få ont och vara rädd.. 

vi ska på någon slags inskolning först men det får det inte att kännas bättre. 

behöver Solskens historier av er med barn som lagat tänder i den åldern.. 

• Svar på tråden Min femåring ska laga en tand…
  • Maria2306
    Anonym (Annie) skrev 2023-08-23 21:50:39 följande:

Mitt barn fick dra ut en tand i den åldern och det gick hur bra som helst. Om du inte visar dig rädd så blir inte han rädd. Han kommer ju få välja leksak efteråt så prata om hur bra det är hos tandläkaren, att man får något roligt efteråt.

De kommer lägga bedövning så sprutan inte känns och visa alla grejer och förklara lugnt, tänk på att tandläkarna är vana att ta hand om barn så det kommer gå jättebra så länge du håller sig lugn och är trygg med det som händer.

Hur bedövar dom så att inte sprutan Känns? tyckte inte ditt barn att det gjorde ont med sprutan? 
  • Maria2306
    Anonym (Bea) skrev 2023-08-23 23:09:00 följande:

Min son behövde laga ett hål och jag trodde det skulle bli katastrof för han är väldigt känslig och inte särskilt följsam.
    Det gick hur bra som helst, min son kom hem och sa att det var det roligaste han gjort på länge. Han fick ingen bedövning och tandläkaren borrade bara lite i taget och lät min son styra takten. Det gjorde inte ont alls och tandläkaren var väldigt rolig och snäll

Ja min son är också känslig och tycker det är jobbigt när det gör ont.: jag tror tyvärr min son måste få bedövning för tandläkaren sa de när vi var dit..
  • Maria2306
    Beccus skrev 2023-08-24 05:41:15 följande:

Min dotter har lagat en tand, hon fick först gå dit en dag så dom förklarade hur man gör och en ny tid för lagningen. Lagningen gick jättebra och då är hon ett barn som är rädd för det mesta och ska ha plåster på allt som gör ont. Idag är drömmen att bli tandläkare:)

Åå vad skönt att höra! vi ska också dit en gång innan så de känns som ungefär samma upplägg.
  • Maria2306
    Anonym (Annie) skrev 2023-08-23 23:01:23 följande:

Som övriga skriver lägger de på en salva. Jsg som vuxen har också fått den ibland utan att be om den så gissar att tandläkare gör lite olika på vuxna.
    Men även utan salva gör det inte ont om tandläkaren är duktig.

Jag gissar att du själv inte lagat tänder men har lite tandläkarskräck ts?
    Om du har väldigt svårt att kunna slappna av och inte vara orolig kan det vara bättre för ditt barn om någon annan följer med, pappan kanske? Risken finns ju annars att du överför oron på ditt barn och han då blir rädd. Annars tycker ju många barn att det kan vara lite spännande med tandläkaren, att få testa sugen och blåsen och hissas i stolen, och sen få välja leksak och få en tandborste.

Jag har egentligen själv inte tandläkarskräck och har lagat hål men för många år sedan. Men är otroligt känslig för att se barnen ha ont eller bli rädda. 

ja de är ett bra tips att kanske någon annan följer men sonen vill såklart ha med mig. 

• Maria2306
    Anonym (Löf) skrev 2023-08-24 09:08:37 följande:

vår dotter ska snart laga ett hål. hon är lite större men jag är lika rädd som du här! Det jag åtminstone kan lugna med (och lugna mig själv med) är att barnen får bedövning innan bedövningen. Det är en spray som appliceras på tandköttet och jag lovar att sprutan inte känns det absolut minsta om det skulle behövas. Jag har själv använt den bedövningen på tandkött såväl som på läppar vid en läppförstoring. Den är magi. Be om den! 

Skönt att höra att de inte bara är jag som tycker sånt här känns otroligt jobbigt.. ska be om de, vår tandläkare pratade om någon salva men spray kanske är bättre då. 
  • Maria2306
    Elin P skrev 2023-08-29 00:21:29 följande:

Min son fick lugnande medicin som heter Midazolam innan lagningen. Den gör att man blir extremt trött och även får minnesluckor kring vad som hänt sen. Han sov mest och lagningen gick jättebra att göra. Det går ur kroppen på några timmar och han var helt opåverkad sen. Det är flytande medicin som man dricker. 

vad kul att du skriver de för vi  var dit idag och skulle laga men dom beslutade då att de är bättre att ge lugnande och boka ett nytt besök för att han inte ska bli för rädd. 

tyckte Du det var obehagligt att se din son bli så? 

Var han inte rädd alls då under själva lagningen?

• Maria2306
    Elin P skrev 2023-08-31 00:21:06 följande:
    Nej inte obehagligt alls tyckte jag, hade varit värre om han blev ledsen och rädd.

Han brydde sig inte alls om att de lagade tanden och verkar inte komma ihåg det efteråt heller så han är inte rädd att gå dit igen. Skulle lätt ta till samma metod ifall han måste laga igen vilket jag hoppas han slipper. 

Okej vad skönt! Fick höra att de kunde vara obehagligt att se dom bli så förändrade av medicinen där. 

Så skönt att höra att de gick så himla bra för din son, det lugnar mig ☺️

Svar på tråden Min femåring ska laga en tand…