• Maria2306

Min femåring ska laga en tand…

Var till tandläkaren idag med min som som fyller fem år om en månad, det visade sig att han har ett hål i en tand som behöver lagas. Detta ger mig en sån fruktansvärd ångest att behöva se han ligga där och få ont och vara rädd.. 

vi ska på någon slags inskolning först men det får det inte att kännas bättre. 

behöver Solskens historier av er med barn som lagat tänder i den åldern.. 

• Svar på tråden Min femåring ska laga en tand…
  • Anonym (Annie)

Mitt barn fick dra ut en tand i den åldern och det gick hur bra som helst. Om du inte visar dig rädd så blir inte han rädd. Han kommer ju få välja leksak efteråt så prata om hur bra det är hos tandläkaren, att man får något roligt efteråt.

De kommer lägga bedövning så sprutan inte känns och visa alla grejer och förklara lugnt, tänk på att tandläkarna är vana att ta hand om barn så det kommer gå jättebra så länge du håller sig lugn och är trygg med det som händer.

• RaYzLeR

Det gör inte ens ont att borra i tänder utan bedövning. Jag har aldrig använt bedövning.

Det är en sak om man borrar så djupt att man kommer emot nerven, men så stora hål har jag aldrig haft.

• Maria2306
    Anonym (Annie) skrev 2023-08-23 21:50:39 följande:

Mitt barn fick dra ut en tand i den åldern och det gick hur bra som helst. Om du inte visar dig rädd så blir inte han rädd. Han kommer ju få välja leksak efteråt så prata om hur bra det är hos tandläkaren, att man får något roligt efteråt.

De kommer lägga bedövning så sprutan inte känns och visa alla grejer och förklara lugnt, tänk på att tandläkarna är vana att ta hand om barn så det kommer gå jättebra så länge du håller sig lugn och är trygg med det som händer.

Hur bedövar dom så att inte sprutan Känns? tyckte inte ditt barn att det gjorde ont med sprutan? 
  • RaYzLeR
    Maria2306 skrev 2023-08-23 22:14:14 följande:
    Hur bedövar dom så att inte sprutan Känns? tyckte inte ditt barn att det gjorde ont med sprutan? 
    Det finns bedövningssalva för sprutan.
  • Anonym (xxx)

Man kan få en bedövningssalva innan man får bedövningssprutan. 
    Det får alltid jag då jag är irriterande känslig i munnen.
    Kommer du att få utbildning i kost o tandskötsel då med?

• EnAnonumius
    Maria2306 skrev 2023-08-23 22:14:14 följande:
    De lägger en bedövningssalva först på området som skall bedövas.(Ialf på barn..) När salvan verkat en stund så lägger det sedan sprutan.  
    Med bedövningssalva så känner man inte sticket. Är det en riktig duktig tandläkare så injicerar hen bedövningsmedlet väldigt långsamt så att det inte spänner sig i området som skall bedövas.

Vi vuxna med sprutfobi få be om att bli för bedövade med salva.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • RaYzLeR

Oftast så är bedövningen onödig. Det gör oftast inte ont att borra i ränderna om det inte är riktigt djupa hål så dom måste borra i nerven.

• Anonym (Annie)

Som övriga skriver lägger de på en salva. Jsg som vuxen har också fått den ibland utan att be om den så gissar att tandläkare gör lite olika på vuxna.
    Men även utan salva gör det inte ont om tandläkaren är duktig.

Jag gissar att du själv inte lagat tänder men har lite tandläkarskräck ts?
    Om du har väldigt svårt att kunna slappna av och inte vara orolig kan det vara bättre för ditt barn om någon annan följer med, pappan kanske? Risken finns ju annars att du överför oron på ditt barn och han då blir rädd. Annars tycker ju många barn att det kan vara lite spännande med tandläkaren, att få testa sugen och blåsen och hissas i stolen, och sen få välja leksak och få en tandborste.

• Anonym (Tjat)
    RaYzLeR skrev 2023-08-23 22:29:43 följande:

Oftast så är bedövningen onödig. Det gör oftast inte ont att borra i ränderna om det inte är riktigt djupa hål så dom måste borra i nerven.

Vad du tjatar om detta. har lagat flera hål och är då tacksam för bedövningen så jag sluppit fundera och spänna mig av oro och tandläkaren kunnat jobba på.
Svar på tråden Min femåring ska laga en tand…