Inlägg från: Anonym (Annie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annie)

Min femåring ska laga en tand…

Mitt barn fick dra ut en tand i den åldern och det gick hur bra som helst. Om du inte visar dig rädd så blir inte han rädd. Han kommer ju få välja leksak efteråt så prata om hur bra det är hos tandläkaren, att man får något roligt efteråt.

De kommer lägga bedövning så sprutan inte känns och visa alla grejer och förklara lugnt, tänk på att tandläkarna är vana att ta hand om barn så det kommer gå jättebra så länge du håller sig lugn och är trygg med det som händer.

• Anonym (Annie)

Som övriga skriver lägger de på en salva. Jsg som vuxen har också fått den ibland utan att be om den så gissar att tandläkare gör lite olika på vuxna.
    Men även utan salva gör det inte ont om tandläkaren är duktig.

Jag gissar att du själv inte lagat tänder men har lite tandläkarskräck ts?
    Om du har väldigt svårt att kunna slappna av och inte vara orolig kan det vara bättre för ditt barn om någon annan följer med, pappan kanske? Risken finns ju annars att du överför oron på ditt barn och han då blir rädd. Annars tycker ju många barn att det kan vara lite spännande med tandläkaren, att få testa sugen och blåsen och hissas i stolen, och sen få välja leksak och få en tandborste.

Svar på tråden Min femåring ska laga en tand…