• LFF

Min femåring ska laga en tand…

Första spontana reaktionen: Med tanke på din oro, är du säker på att det är du som ska följa med sonen till tandläkaren? Risken finns att din oro smittar av sig på din son och då blir det än värre.

I övrigt så är barntandläkarna otroligt duktiga på att hantera barnen. Vi har inte haft problem med hål i tänderna men på senaste besöket hade vi stora problem med att röntga då ena sonen fick kväljningar av den där lilla skivan man ska ha i munnen (liten mun). Det slutade med att jag gick ut från rummet och sen fick tandsköterskan och tandläkaren hjälpa honom och då gick det superbra. När hans tvillingbror sen skulle göra samma sak så "lurade" de honom med att säga att han också fick minsta skivan och vips gick det super då också. 

Om du känner att du inte kan släppa din oro, se om det går att lösa med att någon annan följer med sonen. 

Vad gäller bedövning så får man först en tuss med bedövningsmedel som sätts mellan kinden och tandköttet där man ska bedöva. Den får sitta i några minuter så den hinner verka och sen kommer de med själva bedövningssprutan. Nålen är supertunn och med hjälp av bedövningssalvan innan så känns den inte. Har man otur så kan det kännas som ett litet myggbett men inte värre än så. Oftast så distraherar den som lägger bedövningen så man inte ens tänker på att de håller på. 

• LFF
    Maria2306 skrev 2023-08-24 08:55:13 följande:

Jag har egentligen själv inte tandläkarskräck och har lagat hål men för många år sedan. Men är otroligt känslig för att se barnen ha ont eller bli rädda. 

ja de är ett bra tips att kanske någon annan följer men sonen vill såklart ha med mig. 

Kan han vara ok med att du sitter med i väntrummet men att någon annan följer med in till tandläkaren?
Svar på tråden Min femåring ska laga en tand…