• Valuta2019

Vilken matkasse tycker ni är bäst?

Finns ju massor att välja på Skrattande

• Svar på tråden Vilken matkasse tycker ni är bäst?
  • Pixie99

Om jag jag får vara helt ärlig, så tycker jag att färdigkomponerade matkassar är en lösning på ett icke-existerande problem.

Det är dels väldigt dyrt i jämförelse med att köpa egna råvaror, och eftersom det bygger på "just-in-time", dvs att du köper precis det du behöver just för den omgången, så bygger man inte heller upp ett litet lager av råvaror hemma för att kunna improvisera av senare. Till sist är måltiderna komponerade med tanken att man ska bli mätt på massiva kolhydrater (oftast pasta), och har alldeles för lite protein. Inte särskilt rolig eller nyttig mat med andra ord. Det enda man vinner i gengäld är att slippa leta matrecept online på typ Ica.se

• LFF

Vet inte om du räknar in Hello Fresh som matkasse men vi har gillat deras koncept med att du får precis allt som du behöver. Eftersom du kan välja både antalet dagar och antalet personer du vill ha för så fungerade det utmärkt för oss. Då kunde vi planera egna inköp till helgerna men hade maten planerad och klar typ 3 dagar i veckan på vardagar.

Fördelar:
    - Du får allt du behöver för varje recept.
    - Väldigt tydliga och lättförståeliga recept
    - Mycket grönsaker i recepten
    - Du får välja om du vill ha deras förvalda recept eller byta ut dem (ett eller alla).
    - Bra rabatter i början
    - Stora portioner
    - Leverans hem till dörren

Nackdelar:
    - Dyrt när man betalar fullpris
    - Mycket asiatiska smaker (nackdel om man inte gillar den typen av mat), inte så mycket husmanskost och liknande
    - Ibland missar de tyvärr lite i packningen vilket är lite surt även om man kan lösa det. 

• Mrs Moneybags
    Anotherone skrev 2023-08-22 15:10:56 följande:

Vi gillar Hello Fresh bäst!

Av dom jag har testat är Hello Fresh absolut bäst. Vet inte hur dom är nu, men vi hade Hello Fresh för några år sedan. Jättegoda rätter och mycket grönsaker. 
  • elsi
    Valuta2019 skrev 2023-08-22 12:11:57 följande:
    Vilken matkasse tycker ni är bäst?

Finns ju massor att välja på Skrattande

Jag har provat flera olika och den jag gillar bäst är Hello Fresh.

Jag gillar att man kan välja rätter och de har oftast mat som min familj tycker om. De har också mycket grönsaker i recepten, och på goda sätt som tillför till maten. man kan välja lite olika inriktning på rätterna så att det passar ens preferenser. 

Enkelt att beställa och bra info om leverans och sånt. Man måste bara hålla reda på sista dag för att välja maträtter eller avbeställa. Men på det stora hela är det enkelt.
  • elsi
    Pixie99 skrev 2023-08-22 13:19:16 följande:

Om jag jag får vara helt ärlig, så tycker jag att färdigkomponerade matkassar är en lösning på ett icke-existerande problem.

Det är dels väldigt dyrt i jämförelse med att köpa egna råvaror, och eftersom det bygger på "just-in-time", dvs att du köper precis det du behöver just för den omgången, så bygger man inte heller upp ett litet lager av råvaror hemma för att kunna improvisera av senare. Till sist är måltiderna komponerade med tanken att man ska bli mätt på massiva kolhydrater (oftast pasta), och har alldeles för lite protein. Inte särskilt rolig eller nyttig mat med andra ord. Det enda man vinner i gengäld är att slippa leta matrecept online på typ Ica.se

Fast det som är ett icke-problem för dig kanske inte är det för någon annan?

För min del så är just det att slippa handla, slippa tänka ut maträtter, få allt ihoplockat och uttänkt, det som är fördelen med en färdig matkasse. Kostnaden är ju något man får räkna in, men även tiden det tar att handla och tänka ut maträtter "kostar" i viss mån, både i reda pengar, men kanske främst i tid och ork för mig i alla fall. 

Det är också ganska rikligt av råvaror, så om vi köper 4 portioner till oss 4 i familjen (två vuxna och två stora tonåringar som äter minst som vi vuxna) så räcker det oftast även till åtminstone en matlåda. Samt att det inte sällan blir ris eller potatis över, som man alltså inte ens väljer att tillaga. Så man kan bygga litet lager att improvisera  av där med om man vill. 

Tycker inte heller att det är lite protein i maten, inte i de kassar jag har provat i alla fall, och jag har provat många. Och visst kan det vara tråkiga recept i en del kassar, men då kan man prova sig fram till en som erbjuder mat man gillar. 

Men framför allt så är det ju helt valfritt att använda såna här kassar - så om du inte gillar dem så behöver du inte använda dem heller. Medan jag som uppskattar dem och tycker att de hjälper mig i vardagen, till en kostnad som är rimlig för mig, ja då är det ju superbra.
  • Lönnsirap

Jag tänker att matkassar verkligen är guld värt för människor som gillar att lägga bort ansvaret för planering och inköp på någon annan... Men att det faktiskt är väldigt individuellt vad som passar.

Vi har prövat både Citygross och Enkla Kassen, samt årstiderna innan vi helt enkelt insåg att det var för mycket merjobb. 

Tanken är ju att matkassen ska ge inspiration, ha enkla recept och att man ska få hem det som behövs. I min verklighet behövs dock även frukost, lunch och middag på helgerna och matlagning när man varken har tid eller ork....

Ett par veckor är det absolut bra, men sedan kommer "problemen". För mycket av sådant man inte har som favorit och för lite av det man gillar. Och för detta betalar man extra!

• Anotherone
    elsi skrev 2023-08-22 15:36:34 följande:
    Fast det som är ett icke-problem för dig kanske inte är det för någon annan?

För min del så är just det att slippa handla, slippa tänka ut maträtter, få allt ihoplockat och uttänkt, det som är fördelen med en färdig matkasse. Kostnaden är ju något man får räkna in, men även tiden det tar att handla och tänka ut maträtter "kostar" i viss mån, både i reda pengar, men kanske främst i tid och ork för mig i alla fall. 

Det är också ganska rikligt av råvaror, så om vi köper 4 portioner till oss 4 i familjen (två vuxna och två stora tonåringar som äter minst som vi vuxna) så räcker det oftast även till åtminstone en matlåda. Samt att det inte sällan blir ris eller potatis över, som man alltså inte ens väljer att tillaga. Så man kan bygga litet lager att improvisera  av där med om man vill. 

Tycker inte heller att det är lite protein i maten, inte i de kassar jag har provat i alla fall, och jag har provat många. Och visst kan det vara tråkiga recept i en del kassar, men då kan man prova sig fram till en som erbjuder mat man gillar. 

Men framför allt så är det ju helt valfritt att använda såna här kassar - så om du inte gillar dem så behöver du inte använda dem heller. Medan jag som uppskattar dem och tycker att de hjälper mig i vardagen, till en kostnad som är rimlig för mig, ja då är det ju superbra.
    Precis så är det.
    Jag betalar gärna för att då och då ha någon annan som står för inspirationen och planeringen. Och att vi har samlat på oss en hel uppsjö av nya recept som vi numera lagar till vardags. Vi brukar ha en vecka per månad, resten planerar jag.
  • elsi
    Lönnsirap skrev 2023-08-22 16:09:05 följande:

Jag tänker att matkassar verkligen är guld värt för människor som gillar att lägga bort ansvaret för planering och inköp på någon annan... Men att det faktiskt är väldigt individuellt vad som passar.

Vi har prövat både Citygross och Enkla Kassen, samt årstiderna innan vi helt enkelt insåg att det var för mycket merjobb. 

Tanken är ju att matkassen ska ge inspiration, ha enkla recept och att man ska få hem det som behövs. I min verklighet behövs dock även frukost, lunch och middag på helgerna och matlagning när man varken har tid eller ork....

Ett par veckor är det absolut bra, men sedan kommer "problemen". För mycket av sådant man inte har som favorit och för lite av det man gillar. Och för detta betalar man extra!

Jo, men det behövs även i min och förmodligen allas verklighet. Men för mig är det middagarna på vardagar, som ska tillagas när jag är trött efter jobbet, som är problemet. Och då både att komma på vad som ska lagas och se till att alla ingredienser verkligen finns hemma. Har nån annan tänkt ut vad som ska lagas (jag har ändå valt rätten) och plockat ihop alla ingredienser i en påse, så underlättar det enormt mycket för mig. 

Att köpa frukostmat (alla äter ungefär detsamma varje dag), lunchmat till helgerna (vi äter knappt lunch på helgerna, men om vi gör det så är det nåt enkelt som makaroner och färdiga köttbullar eller en macka med leverpastej) är enkelt och går snabbt. Middagsmat till helgen är roligt, det får ta lite mer tid och det finns mer energi att tänka ut och laga maten. 

Men det fina är ju att man kan välja att ha matkasse om den ger mervärde, och välja bort det om det inte tillför något. 
Svar på tråden Vilken matkasse tycker ni är bäst?