• elsi

Vilken matkasse tycker ni är bäst?

Valuta2019 skrev 2023-08-22 12:11:57 följande:
    Vilken matkasse tycker ni är bäst?

Finns ju massor att välja på Skrattande

Jag har provat flera olika och den jag gillar bäst är Hello Fresh.

Jag gillar att man kan välja rätter och de har oftast mat som min familj tycker om. De har också mycket grönsaker i recepten, och på goda sätt som tillför till maten. man kan välja lite olika inriktning på rätterna så att det passar ens preferenser. 

Enkelt att beställa och bra info om leverans och sånt. Man måste bara hålla reda på sista dag för att välja maträtter eller avbeställa. Men på det stora hela är det enkelt.
  • elsi
    Pixie99 skrev 2023-08-22 13:19:16 följande:

Om jag jag får vara helt ärlig, så tycker jag att färdigkomponerade matkassar är en lösning på ett icke-existerande problem.

Det är dels väldigt dyrt i jämförelse med att köpa egna råvaror, och eftersom det bygger på "just-in-time", dvs att du köper precis det du behöver just för den omgången, så bygger man inte heller upp ett litet lager av råvaror hemma för att kunna improvisera av senare. Till sist är måltiderna komponerade med tanken att man ska bli mätt på massiva kolhydrater (oftast pasta), och har alldeles för lite protein. Inte särskilt rolig eller nyttig mat med andra ord. Det enda man vinner i gengäld är att slippa leta matrecept online på typ Ica.se

Fast det som är ett icke-problem för dig kanske inte är det för någon annan?

För min del så är just det att slippa handla, slippa tänka ut maträtter, få allt ihoplockat och uttänkt, det som är fördelen med en färdig matkasse. Kostnaden är ju något man får räkna in, men även tiden det tar att handla och tänka ut maträtter "kostar" i viss mån, både i reda pengar, men kanske främst i tid och ork för mig i alla fall. 

Det är också ganska rikligt av råvaror, så om vi köper 4 portioner till oss 4 i familjen (två vuxna och två stora tonåringar som äter minst som vi vuxna) så räcker det oftast även till åtminstone en matlåda. Samt att det inte sällan blir ris eller potatis över, som man alltså inte ens väljer att tillaga. Så man kan bygga litet lager att improvisera  av där med om man vill. 

Tycker inte heller att det är lite protein i maten, inte i de kassar jag har provat i alla fall, och jag har provat många. Och visst kan det vara tråkiga recept i en del kassar, men då kan man prova sig fram till en som erbjuder mat man gillar. 

Men framför allt så är det ju helt valfritt att använda såna här kassar - så om du inte gillar dem så behöver du inte använda dem heller. Medan jag som uppskattar dem och tycker att de hjälper mig i vardagen, till en kostnad som är rimlig för mig, ja då är det ju superbra.
  • elsi
    Lönnsirap skrev 2023-08-22 16:09:05 följande:

Jag tänker att matkassar verkligen är guld värt för människor som gillar att lägga bort ansvaret för planering och inköp på någon annan... Men att det faktiskt är väldigt individuellt vad som passar.

Vi har prövat både Citygross och Enkla Kassen, samt årstiderna innan vi helt enkelt insåg att det var för mycket merjobb. 

Tanken är ju att matkassen ska ge inspiration, ha enkla recept och att man ska få hem det som behövs. I min verklighet behövs dock även frukost, lunch och middag på helgerna och matlagning när man varken har tid eller ork....

Ett par veckor är det absolut bra, men sedan kommer "problemen". För mycket av sådant man inte har som favorit och för lite av det man gillar. Och för detta betalar man extra!

Jo, men det behövs även i min och förmodligen allas verklighet. Men för mig är det middagarna på vardagar, som ska tillagas när jag är trött efter jobbet, som är problemet. Och då både att komma på vad som ska lagas och se till att alla ingredienser verkligen finns hemma. Har nån annan tänkt ut vad som ska lagas (jag har ändå valt rätten) och plockat ihop alla ingredienser i en påse, så underlättar det enormt mycket för mig. 

Att köpa frukostmat (alla äter ungefär detsamma varje dag), lunchmat till helgerna (vi äter knappt lunch på helgerna, men om vi gör det så är det nåt enkelt som makaroner och färdiga köttbullar eller en macka med leverpastej) är enkelt och går snabbt. Middagsmat till helgen är roligt, det får ta lite mer tid och det finns mer energi att tänka ut och laga maten. 

Men det fina är ju att man kan välja att ha matkasse om den ger mervärde, och välja bort det om det inte tillför något. 
  • elsi
    Anotherone skrev 2023-08-22 16:12:14 följande:
    Precis så är det.
    Jag betalar gärna för att då och då ha någon annan som står för inspirationen och planeringen. Och att vi har samlat på oss en hel uppsjö av nya recept som vi numera lagar till vardags. Vi brukar ha en vecka per månad, resten planerar jag.
    Just det! Det glömde jag bort, goda nya recept som vi lagt till vår egen repertoar och som jag aldrig hittat eller orkat prova utan matkassen. 

Vi brukar köra varannan vecka i säg två månader, sen paus några månader och sen varannan vecka i några månader till. Tröttnar man tar man paus, blir det dyrt ta man paus, gillar man det och vill fortsätta så gör man det.  
  • elsi
    Pixie99 skrev 2023-08-22 17:22:38 följande:
    Det är såklart beroende på hur mycket tid man vill lägga ner på maten. Både jag och maken är extremt kostmedvetna pga vårt intresse för träning, och då passar dessa matkassar ganska dåligt. I det bästa fallet innehåller deras portioner ungefär hälften av proteinet som vi skulle vilja ha, och tunga kolhydrater som pasta, vill vi dessutom minimera så mycket det går.

Vi båda tycker dessutom att matlagning är ganska trevligt som en gemensam, avkopplande syssla, så vi har inget emot att planera och fixa mat och även matlådor till jobbet. Vi storhandlar vi en gång i veckan och småhandlar lite emellanåt, men jag förstår givetvis att alla inte vill ha det så.
    Och det är ju jättebra, att ni kan göra som ni vill och andra gör som de vill. Men att påstå att nåt är ett icke-problem bara för att du inte upplever det som ett problem... Det är lite nedlåtande. 
  • elsi
    Lönnsirap skrev 2023-08-22 17:20:24 följande:
    Det är just det. Man får verkligen ett mervärde om matkassen förenklar.... Men det behövs högst troligen också annan planering. Iallafall på lång sikt.

Jag är definitivt inte en motståndare till kassarna, men de är bäst varannan vecka, eller med lite pauser emellanåt. 

Man betalar för bekvämligheten och ordinarie pris på såväl hello fresh som Linas är rätt högt, utifrån vad man faktiskt får för råvaror.
    Absolut! Men tid och ork är också resurser som kan kosta på olika sätt i slutändan. 

Och egentligen spelar det ju ingen roll för mig om du tycker att matkassarna är dåliga eller inte. Och det påverkar inte dig på nåt sätt om jag använder matkassar på ett sätt som passar min vardag. Både du och jag kan ju göra som vi vill oavsett vad nån annan tycker. 
  • elsi
    Lönnsirap skrev 2023-08-23 12:55:04 följande:
    Absolut. Och matkassar är toppen när de just ger inspiration och recept. Men för mig TAR dom faktiskt också lite energi, eftersom man också lämnar ifrån sig makten kring hur man vill ha det.
    Och då betalar man för att just få det lite mer komplicerat än man faktiskt behöver.... 

Eftersom frågeställningen är vilken matkasse som är bäst, vill jag lyfta detta I-landsproblem. Att min erfarenhet är att de helt enkelt passar bäst i perioder.
    Att man lämnar över makten kring hur man vill ha det låter ju dramatiskt, då förstår jag att det blir problematiskt för dig.

Att svara på vilken matkasse som är bäst med svaret att jag inte gillar matkasse alls är ju ett riktigt ickesvar. Ungefär som att få frågan vilken bil som är bäst och få svaret att jag klarar mig minsann utan bil, bil är inget man behöver och ställer bara till problem med parkering och att man måste tanka osv. Är det svaret på frågan? Inte riktigt. 
  • elsi
    Lönnsirap skrev 2023-08-23 14:39:42 följande:
    Verkligen inte. En bil köper man och äger, medan matkassar är något som man väljer att ha, prenumera på på olika sätt.

Snarare mer som att välja att handla på Ica en gång i veckan, och på Hemköp på jobbet och välja seven 7 när man besöker nån i storstaden.

Matkasse-företagen är duktiga på att plocka ihop kassar, men det är verkligen en smaksak ang. vilken kasse som är bäst. Och man väljer också en viss typ av matlagning, utifrån vilken kasse man väljer.

Att ha en matkasse en vecka, eller löpande är faktiskt skillnad. Precis som vilken annan tjänst som helst. Att jämföra med något man på riktigt äger blir bara löjligt 
    Det är ditt svar som är irrelevant för frågan. 

Vilken matkasse är bäst? Man behöver ingen matkasse. 
    Vilken bil är bäst? Man behöver ingen bil. 
Svar på tråden Vilken matkasse tycker ni är bäst?