Fossil skrev 2023-08-22 13:07:38 följande:
callmepreggoornot skrev 2023-08-22 13:02:58 följande:
Häng med i tiderna. Alla barn eller vuxna äter inte när de blir tillräckligt hungrig, att ifrågasätta i en tråd med specifik frågeställning blir bara löjligt. Du framstår elak&nedlåtande utan ens ha bakgrunden.
Nåja, förr hade man inget val och inte fasen svalt ungarna ihjäl för det.
Det klemas för mycket och det binder ris åt både den egna och barnets rygg.
Eller så prioriterade föräldrarna sina barns överlevnad istället och anpassade maten till viss del.
Med ditt tankesätt hade jag svultit ihjäl. Jag åt hellre inte alls än åt något jag inte gillade oavsett hur många gånger någon hade ställt fram maten. Som tur är så såg mina föräldrar till att jag hellre åt än la någon konstig prestige i att försöka tvinga i mig mat. Det roade sig istället skolan med vilket resulterade i att jag 99 dagar av 100 hade minimalt med rast och blev utslängd till slut från matsalen eftersom nästa gäng skulle äta. De slutade efter att jag kräktes på skolgården. Då fick mamma som hon önskade för min del, att jag fick äta de gånger det faktiskt fanns något jag ville ha och övriga dagar åt jag knäckemacka och mjölk.
Att smaka nya saker har skapat panikångest hos mig mer än en gång. Ja, det är ett jävla handikapp att hela satans samhället snurrar kring att man ska älska mat och att prova nya maträtter. Att äta ute har varit ett helsike eftersom man inte vetat vad som finns i maten.
Jag är otroligt tacksam över att mina barn inte har samma inställning till mat som jag hade långt upp i åren utan att de faktiskt är nyfikna på mat. Vi har inte gjort något speciellt för att lyckas med det utan det har kommit naturligt precis som min matfobi var naturlig. Att jobba mig ur matfobin var tvunget att komma inifrån mig själv. Det var inget som någon kunde tvinga mig till. All form av tvång, all form av "men det är ju gott, det är klart du ska prova", all form av "men kom igen nu, sluta sjåpa dig" och liknande gjorde bara situationen kring mat 1000 gånger värre.