• Elin Korneliusson

Mannafrutti i resväskan

Hej 

Jag och min familj ska åka till Grekland i september. 

Min dotter har svårt för mat och äter för mestad bara mannafrutti på dagarna. 
    Någon som vet om de är okej att ta med sig mannaftutti i resväskan ? 

tack i förhand

• Svar på tråden Mannafrutti i resväskan
  • Lönnsirap
    Elin Korneliusson skrev 2023-08-21 21:39:09 följande:
    Mannafrutti i resväskan

Hej 

Jag och min familj ska åka till Grekland i september. 

Min dotter har svårt för mat och äter för mestad bara mannafrutti på dagarna. 
    Någon som vet om de är okej att ta med sig mannaftutti i resväskan ? 

tack i förhand

Du behöver precis som andra påpekat checka in maten, och även hålla kylkedjan. Själv hade jag siktat på att även testa näringspuddingar och annat som inte behöver kylas. 
  • LFF
    Lönnsirap skrev 2023-08-22 10:33:44 följande:
    Du behöver precis som andra påpekat checka in maten, och även hålla kylkedjan. Själv hade jag siktat på att även testa näringspuddingar och annat som inte behöver kylas. 
    Gissar på att TS dotter har svårt att prova nya saker och okända saker/märken och då är det jobbigt för alla involverade att hålla på och testa nytt. Det måste tas i små steg och om de ska åka i september kommer det bara riskera att bli låsningar och än mer matvägran. 
  • Lönnsirap
    LFF skrev 2023-08-22 10:39:30 följande:
    Gissar på att TS dotter har svårt att prova nya saker och okända saker/märken och då är det jobbigt för alla involverade att hålla på och testa nytt. Det måste tas i små steg och om de ska åka i september kommer det bara riskera att bli låsningar och än mer matvägran. 
    Eftersom frågan kommer upp först efter att resa är bokad, så förutsätter jag inte att mannafrutti är enda maten som skulle kunna fungera.

Det är rimligt att kolla över om någon annan typ av näring skulle kunna fungera, eftersom det är olämpligt att just bara ja en grej och samtidigt boka en resa till någonstans där denna produkt faktiskt inte finns tillgänglig.

Själv hade jag alltså letat efter ersättare. Men TS vet ju själv vad som är rimligt för hennes dotter, utifrån situationen.
  • callmepreggoornot
    Decemberskytt skrev 2023-08-21 21:46:05 följande:
    Svårt för mat? Väljer ni att ge henne det hon hellre vill ha så fortsätter hon med det. Erbjud varierad kost och låt henne bli hungrig så äter hon
    Häng med i tiderna. Alla barn eller vuxna äter inte när de blir tillräckligt hungrig, att ifrågasätta i en tråd med specifik frågeställning blir bara löjligt. Du framstår elak&nedlåtande utan ens ha bakgrunden.
  • Fossil
    Decemberskytt skrev 2023-08-21 21:46:05 följande:
    Svårt för mat? Väljer ni att ge henne det hon hellre vill ha så fortsätter hon med det. Erbjud varierad kost och låt henne bli hungrig så äter hon
    callmepreggoornot skrev 2023-08-22 13:02:58 följande:
    Häng med i tiderna. Alla barn eller vuxna äter inte när de blir tillräckligt hungrig, att ifrågasätta i en tråd med specifik frågeställning blir bara löjligt. Du framstår elak&nedlåtande utan ens ha bakgrunden.
    Nåja, förr hade man inget val och inte fasen svalt ungarna ihjäl för det.
    Det klemas för mycket och det binder ris åt både den egna och barnets rygg.

Som fossil är man in i helvete gammal
  • LFF
    Fossil skrev 2023-08-22 13:07:38 följande:

Eller så prioriterade föräldrarna sina barns överlevnad istället och anpassade maten till viss del.

Med ditt tankesätt hade jag svultit ihjäl. Jag åt hellre inte alls än åt något jag inte gillade oavsett hur många gånger någon hade ställt fram maten. Som tur är så såg mina föräldrar till att jag hellre åt än la någon konstig prestige i att försöka tvinga i mig mat. Det roade sig istället skolan med vilket resulterade i att jag 99 dagar av 100 hade minimalt med rast och blev utslängd till slut från matsalen eftersom nästa gäng skulle äta. De slutade efter att jag kräktes på skolgården. Då fick mamma som hon önskade för min del, att jag fick äta de gånger det faktiskt fanns något jag ville ha och övriga dagar åt jag knäckemacka och mjölk. 

Att smaka nya saker har skapat panikångest hos mig mer än en gång. Ja, det är ett jävla handikapp att hela satans samhället snurrar kring att man ska älska mat och att prova nya maträtter. Att äta ute har varit ett helsike eftersom man inte vetat vad som finns i maten. 

Jag är otroligt tacksam över att mina barn inte har samma inställning till mat som jag hade långt upp i åren utan att de faktiskt är nyfikna på mat. Vi har inte gjort något speciellt för att lyckas med det utan det har kommit naturligt precis som min matfobi var naturlig. Att jobba mig ur matfobin var tvunget att komma inifrån mig själv. Det var inget som någon kunde tvinga mig till. All form av tvång, all form av "men det är ju gott, det är klart du ska prova", all form av "men kom igen nu, sluta sjåpa dig" och liknande gjorde bara situationen kring mat 1000 gånger värre. 
  • Decemberskytt
    Jag tycker det framstår som löjligt att det är en större frågeställning om man kan lösa barnets kost med mannafrutti utomlands än att prova sig fram med kosten på hemmaplan i stället för att resa 
  • ABC73

Åker ni från Arlanda kan ni troligen ha med en del Mannafrutti i handbagaget numera. 

Har för mig att man kan ha upp till 3 l vätskor och liknande totalt  per person i den nya säkerhetskontrollen. Kan vara värt att kolla upp noggrannare. 

Har ni dessutom läkarintyg med er som förklarar den stora mängden Mannafrutti borde det gå utmärkt. 

• LFF
    Decemberskytt skrev 2023-08-22 14:03:11 följande:
    Jag tycker det framstår som löjligt att det är en större frågeställning om man kan lösa barnets kost med mannafrutti utomlands än att prova sig fram med kosten på hemmaplan i stället för att resa 
    Så du inbillar dig att man inte jobbar med problematiken på hemmaplan också? Varför skulle de inte kunna resa utomlands (inklusive det "krångliga" barnet) bara för att en har en matproblematik?

En av mina barns förskolekompis med familj åkte till Thailand på föräldraledighet med småsyskon. Barnet gillade inte kryddad mat, Hen levde på ris och McD i tre månader. Skulle de ha avstått att åka bara för att barnet var krångligt eller kan man åka ändå och arbeta runt problemet så det kan bli bra för alla?
  • Decemberskytt
    LFF skrev 2023-08-22 14:32:12 följande:
    Så du inbillar dig att man inte jobbar med problematiken på hemmaplan också? Varför skulle de inte kunna resa utomlands (inklusive det "krångliga" barnet) bara för att en har en matproblematik?

En av mina barns förskolekompis med familj åkte till Thailand på föräldraledighet med småsyskon. Barnet gillade inte kryddad mat, Hen levde på ris och McD i tre månader. Skulle de ha avstått att åka bara för att barnet var krångligt eller kan man åka ändå och arbeta runt problemet så det kan bli bra för alla?
    Klart man kan åka även då. Men frågan om mannafrutti i resväskan kunde hon lätt googlat svar på själv. Det var inte hjälp/råd/tips från föräldrar i samma situation som önskades
  • Elin Korneliusson

Förlåt men jag skapade inte detta inlägget för att det skulle bli konflikter mellan alla. 

Blev ändrade planer i sista sekund som gjorde att min dotter behövde följa med på resan,vilket bara är kul! Hon har svårt för mat men äter mannafrutti. Så är det de hon äter så är det de hon får helt enkelt. Självklart testar vi annat hela tiden. 

Men tack till er som faktiskt ville hjälpa mig med detta!! 

• sandrabeerg
    Fossil skrev 2023-08-22 13:07:38 följande:

Hur vet du det? Det var nog knappast något man berättade om. Min mamma fick makaroner till frukost på 50-talet. Det hade ingen av syskonen fått och min morfar visste inte ens om det. Vad gör man inte för att barnen ska äta. I skolan kräktes hon när hon blev tvingad att äta upp och efter det var hennes fröken inte lika hård.  
    Jag känner till många liknande exempel.
  • callmepreggoornot
    Decemberskytt skrev 2023-08-22 14:03:11 följande:
    Det är löjligt att anta att jobbet inte görs i vardagen. Att ha med säkerhetsmat  som backup är inget konstigt även för alla dessa vuxna med svårigheter med mat. Men... de finns ju inte hur mycket folk än säger att de var dessa barn. TS ville ha svar på en fråga inte föreläsningar om hur hon ska sköta sitt barn. Så ja löjligt att peta till någon istället för att hålla käften när ingen brukar strunta i att jobba med sitt barns ätande.
  • LFF
    Decemberskytt skrev 2023-08-22 14:52:10 följande:
    Klart man kan åka även då. Men frågan om mannafrutti i resväskan kunde hon lätt googlat svar på själv. Det var inte hjälp/råd/tips från föräldrar i samma situation som önskades
    Det var inte heller att bli tilltryckt om att dottern har svårigheter med maten som hon efterfrågade. Att få veta att hon minsann bara ska svälta ut barnet för "är man hungrig så äter man" var inte kommentarer som efterfrågade. Eller att det är föräldrarna som skapat problemet var inte heller något TS önskade få veta. 
  • vissli

Har ni kollat om det finns någon grekisk motsvarighet till mannafrutti? Just som backupplan om resväskorna kommer bort eller blir försenade, eller om det går sönder i dem?

• Decemberskytt
    LFF skrev 2023-08-23 08:38:42 följande:
    Det var inte heller att bli tilltryckt om att dottern har svårigheter med maten som hon efterfrågade. Att få veta att hon minsann bara ska svälta ut barnet för "är man hungrig så äter man" var inte kommentarer som efterfrågade. Eller att det är föräldrarna som skapat problemet var inte heller något TS önskade få veta. 
    Snacka om överdrifter! Svälta ut dottern? För det första nämndes inget om problem att äta bitar av mat, men då finns alternativ
  • LFF
    Decemberskytt skrev 2023-08-23 11:08:37 följande:
    Snacka om överdrifter! Svälta ut dottern? För det första nämndes inget om problem att äta bitar av mat, men då finns alternativ
    Så du skrev inte detta? "Svårt för mat? Väljer ni att ge henne det hon hellre vill ha så fortsätter hon med det. Erbjud varierad kost och låt henne bli hungrig så äter hon"

Det spelar väl ingen roll om det står i TS om att dottern har svårt med bitar? På vilket sätt är det relevant för diskussionen om på vilket sätt man kan ta med mannafrutti utomlands? 

Nej, har man problem med maten (oavsett orsak) så är det inte säkert att man äter bara för att man är hungrig. Det är nämligen inte ens säkert att man känner hunger. 

Men jag vet att detta är något som är otroligt svårt att förstå för någon som antingen inte haft barn med matproblematik eller varit ett barn med matproblematik. 

Mina föräldrar samt morföräldrar har alltid erbjudit mig varierad kost men det gjorde inte att jag åt mer för det. Jag fick panik vid pressen att smaka nya saker och taktiken "låt henne bli hungrig så äter hon" var inte heller något som fungerade. Jag hade hamnat på sjukhus innan dess om de låtit det gå så långt. Jag är inte ens extrem på det viset. Det fanns ett 10-tal rätter som jag åt men allt utanför dessa saker fungerade inte. 
  • Brumma

Det går alldeles utmärkt. 
    Du behöver hålla det kallt tills flyget går (sedan är det kallt där väskorna ligger) och från flyg till hotell.
    Föreslagsvis att du tar med dig ngt som är fryset, tex kylklampar, och petar ner några sådana i kylväska tillsammans med mannafruttin.
    Vi brukar ha med fryst korv och köttbullar (och pasta o nudlar) och det är fortfarande kallt när vi kommer fram :)

• Brumma

Kom på nu.. det går att göra egen mannafrutti, med mannagryn, mjölk, vaniljpulver och grädde. Och sylt då..
    Det går bra att byta ut mjölk mot mjölkpulver (som man blandar med vatten). Då kan du ta med mannagryn, mjölkpulver, salt och vaniljpulver istället. Grädde går ju bra att frysa vilket då kommer hålla utan problem fram till hotellet, och sylt blir inte dåligt. Dessutom finns säkert sylt och frukt på resmålet :)
    Så slipper ni riskera att mannafruttin blir dålig eller går sönder.
    Prova innan ni åker ner.
    Det går ju att diska ur gamla mannafruttipaket och fylla med hemmagjort, om hon reagerar på att plötsligt få det i tallrik...

• ABC73

Testa gärna om det går att frysa Mannafrutti. Lägg in en i frysen, och se hur konsistens och smak blir när den blir upptinad.

Funkar det bra att frysa dem så löser ni problemet med att hålla dem kalla i resväskan. Eventuellt kan ni ju ha en egen väska för Mannafrutti. 

Svar på tråden Mannafrutti i resväskan