• Anonym (Sårad)

Känner inte att det är ok när min sambo bjuder ut sin kvinnliga kollega

Som rubriken lyder känner jag inte att det är ok att min sambo bjuder ut sin kvinnliga kollega. Till saken hör att han för ca 1år sedan på sin semester (enda semestervecka vi hade tillsammans) bara var tvungen åka in till sitt jobb ( för att göra en lång historia lite kortare) jag sa att jag kunde följa med och vänta så vi sedan kunde åka och göra en grej i den staden, men han ville absolut inte att jag skulle följa. Självklart blev jag misstänksam och fick senare reda på att han dagen innan frågat sin kvinnliga kollega om hon ville luncha då han skulle komma in och jobba (han hade dessutom kunnat göra det han skulle hemifrån).  Detta har skapat stora problem i vår relation då jag inte längre litar på honom på samma sätt som jag gjort tidigare, det har lämnat ett otroligt stort sår i mitt hjärta trots att han påstår att dom bara är vänner och att han inte har några andra känslor för henne trots att det hela tiden är han som kontaktar henne först när det kommer till att ta kontakt.

Jag har nu fått reda på att han tänkt bjuda henne på lunch, helt utan anledning. Han hade skrivit "Lämnar du matlådan hemma i morgon så fixar jag lunchen, om du är redo vid 11.30. Detta är bara en jobblunch ingenting annat."
    Det här låter som allt annat än jobblunch när han dessutom måste skriva att det är det. Var för skulle han tänka att hon skulle tro något annat om dom bara är vänner.
    Att han tycker att en sådan här lunchdate med en kvinnligkollega är ok när han sambo har så jobbigt med deras relation. Jag känner att han verkligen inte respekterar mina kännoslor och är rädd för att han hellre har kvar henne som vän än att ha kvar mig som livspartner.
    Fråga inte hur jag fått reda på det, det hör inte till saken. 
  • Svar på tråden Känner inte att det är ok när min sambo bjuder ut sin kvinnliga kollega
  • Anonym (Sårad)

Han har gott om vänner så det är inte brit på det

• Anonym (Erfaren_man)
    Tecum skrev 2023-08-13 20:15:05 följande:
    De SMS du citerar hade varit hela normala om hon varit en manlig vän. Så varför kan inte en man vara vän med en kvinna? Och har hon själv haft problem med knäna är det logiskt att fråga henne om hon vet något. Trots snokandet har du inte hittat något alarmerande mer än det där om jobblunchen. Jag tolkar det som att han saknar vänner (alltså inte bekanta) och har hittat en i henne.

Men han gör ett stort misstag som inte inkluderar dig i deras kontakter! Då kan man undra om det beror på att han har andra avsikter eller om han bara vill ha en "egen" vän utan din svartsjuka kontroll? Eller om han inte begriper bättre?

Om han är ditt livs kärlek och kärleksfull och uppmärksam mot dig i övrigt ska du givetvis inte göra slut. Stora kärlekar är inte så lätta att hitta. Men han måste lyssna på dig, inkludera dig i deras vänskap och sluta med hemliga SMS om luncher.

Äsch, ännu ett av hundratals dåliga råd från dig. 

99% av alla män som läser detta fattar ju att TS man är intresserad av sin kvinnliga kollera. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Sårad) skrev 2023-08-13 18:16:20 följande:

Vi har pratat många gånger om hur jag känner (jag ältar) men känns som att inte har någon respekt för mig eller inte kan erkänna för sig själv att det han gör är fel. Han säger att han snart inte orkar ha det så här längre men fattar inte att han måste bryta med henne utanför jobbet och inte bjuda ut henne på lunch för att jag ska må bra igen och så att vi kan bli lyckliga igen.

Snarare att DU snart inte orkar ha det så här längre med en kille som indirekt dejtar andra kvinnor men tycker att du ska vara helt ok med det och förminskar dina känslor när du talar om att du mår dåligt av det.
  • Tecum
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-08-13 20:50:03 följande:

Äsch, ännu ett av hundratals dåliga råd från dig. 

99% av alla män som läser detta fattar ju att TS man är intresserad av sin kvinnliga kollera. 

Klart att han är intresserad, men om det är som vän eller om han har förhoppning om sex vet vi faktiskt inte.

Det du och andra kvinnor inte förstår är att många män är svältfödda på nära vänskap och det är något vi inte kan finna hos andra män. Då är det lätt att man söker sig närmare en kvinna som det funkar med och som ger bekräftelse. och att man vill ha den vänskapen för sig själv precis som du inte alltid drar med dig din man när du träffar väninnor. Men ändå älskar han sin fru och inte tänker svika henne.

Sen måste man vara medveten om risken att känslor uppstår och kunna hantera det. Eller att ens partner blir orolig och svartsjuk. Det senare har TS´ man inte kunnat hantera.
  • ninaflower

Svår situation.
    Hur fick du reda på sms:et?

Min man har både kvinnliga och manliga kolleger på jobbet. Ibland äter med kvinnan han arbetar mest med och ibland med männen och ibland äter alla i hop. Han brukar inte nämna innan vilka han äter med utan det berättar han när han kommer hem efter jobbet. Och jag tror inte att han betalar för någon annans lunch...

Innan det blev seriöst mellan han och mig berättade han att han hade många tjejkompisar. De tjejkompisarna chattar han med, spelar online spel och ibland träffar han dem och umgås i IRL . Dessa tjejkompisar är oftast gifta nuförtiden, men de fortsätter att umgås. Men han har killkompisar också som han umgås med. Det var jobbigt först att han hade många tjejkompisar. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Tecum, varför kan inte män vara nära vän med andra män?

Självklart kan man ha vänner av båda könen. Det är TS mans sätt att hantera denna sk vänskap som är problemet. 

• Studentpappa
    Avenia skrev 2023-08-13 18:36:01 följande:
    Nej, han är inte ditt livs kärlek. Han var. Men han valde att svika dig. Man går inte ut och äter med jobbkollegor när man är upptagen. Dessutom har du sagt att detta sårar dig. Han valde henne. Tänk på det. Han valde henne över dig. Hur gammal är din sambo och hur gammal är hon? Om han är max 25 och hon 60+ skulle jag tycka att det är ok. Inte annars.
    Det är väl klart man gör, jobbar man tillsammans så lunchar man väl såklart tillsammans med jämna mellanrum? Att äta lunch med en kollega av annat kön är ju inte det minsta konstigt för de flesta. 

TS sambo klarar det dock inte som det verkar.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (XXX)
    Anonym (@) skrev 2023-08-13 19:05:22 följande:
    Vet han om att du läser hans meddelanden?
    Spela roll i det här läget..? 
  • Anonym (XXX)
    Tecum skrev 2023-08-13 21:11:19 följande:
    Klart att han är intresserad, men om det är som vän eller om han har förhoppning om sex vet vi faktiskt inte.

Det du och andra kvinnor inte förstår är att många män är svältfödda på nära vänskap och det är något vi inte kan finna hos andra män. Då är det lätt att man söker sig närmare en kvinna som det funkar med och som ger bekräftelse. och att man vill ha den vänskapen för sig själv precis som du inte alltid drar med dig din man när du träffar väninnor. Men ändå älskar han sin fru och inte tänker svika henne.

Sen måste man vara medveten om risken att känslor uppstår och kunna hantera det. Eller att ens partner blir orolig och svartsjuk. Det senare har TS´ man inte kunnat hantera.
    Varför skulle inte två män kunna vara nära vänner..? Det är väl det vanliga och normala, att man har en nära vän av sitt eget kön? Är det motsatt kön, så går man gärna igång på all kontakt och emotionell närhet, och börjar betrakta personen som något slags partner. För det är det kroppen och hjärnan vill: intimitet med en person av andra könet, som ska leda till barnalstrande. Oavsett vad vi civiliserade personer själva vill. Vårt genom har inte ändrats sedan stenåldern. 
  • Ascendere
    Tecum skrev 2023-08-13 20:15:05 följande:
    De SMS du citerar hade varit hela normala om hon varit en manlig vän. Så varför kan inte en man vara vän med en kvinna? Och har hon själv haft problem med knäna är det logiskt att fråga henne om hon vet något. Trots snokandet har du inte hittat något alarmerande mer än det där om jobblunchen. Jag tolkar det som att han saknar vänner (alltså inte bekanta) och har hittat en i henne.

Men han gör ett stort misstag som inte inkluderar dig i deras kontakter! Då kan man undra om det beror på att han har andra avsikter eller om han bara vill ha en "egen" vän utan din svartsjuka kontroll? Eller om han inte begriper bättre?

Om han är ditt livs kärlek och kärleksfull och uppmärksam mot dig i övrigt ska du givetvis inte göra slut. Stora kärlekar är inte så lätta att hitta. Men han måste lyssna på dig, inkludera dig i deras vänskap och sluta med hemliga SMS om luncher.

Ja men nu är hon inte en manlig vännerna en kvinna. Sluta med tramset om att det skulle vara samma sak med relationer oavsett kön för det är det inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli. 

Svar på tråden Känner inte att det är ok när min sambo bjuder ut sin kvinnliga kollega