• Tecum

Känner inte att det är ok när min sambo bjuder ut sin kvinnliga kollega

Anonym (Sårad) skrev 2023-08-13 18:56:13 följande:

Det är ju det att han ändå visar mig så mycket kärlek och verkligen försöker visa att han älskar mig vilket gör det så svårt, hade han varit kall mot mig hade situationen varit en annan och jag hade måsta inse att han inte längre älskade mig, men nu är det ju inte så. 

De umgås inte utanför jobbet men han hittar alltid en ursäkt att skriva till henne om ex. Vad han ska/har gjort, vad barnen har gjort, fråga om vad hon gör/har gjort, hur det gått för hennes barn på matcher och ber henne uppdatera honom om resultat för hennes barns matcher. Hon frågar  aldrig om våra barn men kommenterar kort om han skriver något. Han frågade till och med om råd ang en knäska som vår dotter fick, om hon hade någon gissning på vad det kunde vara, som att hon skulle vara nån j*vla expert på knäskador bara för att hon haftproblem med knäna.

Tyvärr är det ingen åldersskillnad dom är född samma år.

De SMS du citerar hade varit hela normala om hon varit en manlig vän. Så varför kan inte en man vara vän med en kvinna? Och har hon själv haft problem med knäna är det logiskt att fråga henne om hon vet något. Trots snokandet har du inte hittat något alarmerande mer än det där om jobblunchen. Jag tolkar det som att han saknar vänner (alltså inte bekanta) och har hittat en i henne.

Men han gör ett stort misstag som inte inkluderar dig i deras kontakter! Då kan man undra om det beror på att han har andra avsikter eller om han bara vill ha en "egen" vän utan din svartsjuka kontroll? Eller om han inte begriper bättre?

Om han är ditt livs kärlek och kärleksfull och uppmärksam mot dig i övrigt ska du givetvis inte göra slut. Stora kärlekar är inte så lätta att hitta. Men han måste lyssna på dig, inkludera dig i deras vänskap och sluta med hemliga SMS om luncher.
  • Tecum
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-08-13 20:50:03 följande:

Äsch, ännu ett av hundratals dåliga råd från dig. 

99% av alla män som läser detta fattar ju att TS man är intresserad av sin kvinnliga kollera. 

Klart att han är intresserad, men om det är som vän eller om han har förhoppning om sex vet vi faktiskt inte.

Det du och andra kvinnor inte förstår är att många män är svältfödda på nära vänskap och det är något vi inte kan finna hos andra män. Då är det lätt att man söker sig närmare en kvinna som det funkar med och som ger bekräftelse. och att man vill ha den vänskapen för sig själv precis som du inte alltid drar med dig din man när du träffar väninnor. Men ändå älskar han sin fru och inte tänker svika henne.

Sen måste man vara medveten om risken att känslor uppstår och kunna hantera det. Eller att ens partner blir orolig och svartsjuk. Det senare har TS´ man inte kunnat hantera.
  • Tecum
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-08-13 21:22:43 följande:

Tecum, varför kan inte män vara nära vän med andra män?

Självklart kan man ha vänner av båda könen. Det är TS mans sätt att hantera denna sk vänskap som är problemet. 

Bra fråga! Jag vet inte, kan bara konstatera faktum. Och det gäller naturligtvis inte alla, det finns en minoritet män som har så nära vänner att man kan prata om allt. Nu är jag gammal men har fått intrycket att det inte är jättemycket bättre hos yngre män heller.

När män träffas är det ofta i samband med att man gör något konkret. Idrottar, jagar, fiskar, mekar med bilar, håller på med musik osv osv. Kvinnor träffas oftare bara för att umgås och prata.
    Men jag tror ändå att huvudorsaken är att många män är obekväma med att tala om känsliga saker, psykiskt mående, relationer. Inte för att bangar för själva ämnet utan för att de inte har språket och vanan att tala om sådant. De har från början lärt sig att det är kvinnors avdelning och att det fixar sig nog med relationen om man bara får tag i en kvinna. Det borde ha blivit bättre sedan jag var ung, men det verkar inte så på alla gnällinlägg här om taffliga och ej inkännande män. 
  • Tecum
    Anonym (dumbom) skrev 2023-08-14 06:54:02 följande:
    Då tycker jag det är för sorligt att han eller andra män inte känner den nära vänskapen hos de kvinnor de väljer att ha som sina fruar och mammorna till sina barn, tycker att de borde ha vägt in det från början. Han ger ju sin kvinnliga arbetskollega det han borde ge till sin hustru istället, han bygger en intim/närhet till henne. Även om han inte rör henne fysiskt, om han har känslor för henne eller känslorna kommer var är då gränsen för otrohet liksom. 

Jag har nog alltid haft lite svartsjuka män men inte p.g.a något jag gjort som varit fel i deras ögon utan de har sagt att det är deras problem, jag har verkligen frågat för jag ville veta om jag gjort något som orsakat det och i så fall äger jag det problemet. De har då kommit fram till att det har varit när de har märkt att andra är intresserade eller de är rädda att andra t ex på en arbetsplats skulle bli intresserade av mig, men aldrig att de sett, upplevt att jag har i min tur uppträtt fel. Det som de också haft gemensamt är att de har slutat efter ett tag att känna svartsjukan och istället känt sig helt trygga med mig. 
    Nja, det är väl lika sorgligt att kvinnor inte kan tala med sin man om relationer och känslor utan gör det med väninnor istället. Orsaken är förmodligen densamma... Man kan vara nära vän med sin fru men det är inte självklart att hon kan möta alla hans behov av verbal kontakt. Långt ifrån alla kvinnor är bekväma med att tala om relationer och känslor. Då söker ha den sortens intimitet hos någon annan, precis som kvinnan gör hos sina vänner.

Men du har rätt i att det finns en fara att känslor av fel sort uppstår och det måste man vara medveten om. Vi får hoppas att TS kan förmedla detta till honom, att han lyssnar och att hon kan få tillbaka tryggheten i relationen.
  • Tecum
    Anonym (jury) skrev 2023-08-14 18:57:14 följande:

Om man tycker att man måste avtala att ses till en jobblunch dagen innan, så är det väl redan där lite mera än en vanlig jobblunch. Och om man därefter tycker att man måste poängtera att det bara är en jobblunch inget annat, så är det definitivt ingen vanlig jobblunch. Man kan ju spekulera över varför mannen tycker att det är nödvändigt att förtydliga detta, men det finns väl inget scenario där han är helt oskyldig.

Som jag fattar det var det för att hon inte skulle ta matlåda med i onödan. Inte alls ovanligt att man avtalar om jobblunch i förväg.
  • Tecum
    Anonym (Nä) skrev 2023-08-14 19:26:10 följande:
    Och varför kände han sig tvungen att påpeka att det bara rörde sig om en jobblunch och inget annat? Har du några fler undanflykter för att vitmåla den här killen till en oskyldig ängel?
    Sluta att dra en massa förhastade slutsatser hela tiden! Vi känner inte honom och vi känner inte TS. Jag vitmålar ingen, jag visar bara på alternativ. TS behöver en motbild till alla enkelspåriga inlägg i tråden Kanske är han en player som söker sex, kanske sökte han bara vänskap men har fått känslor som han inte klarar att hantera. Du vet inte mer än  jag men du drar en massa slutsatser på ytterst lösa grunder. 

Att han påpekade att det var jobblunch beror kanske på att hon tidigare frågat om han har andra avsikter än vänskap. Om den frågan var motiverad eller ej vet vi inte heller. Men då är det logiskt att nämna att det "bara är en jobblunch". Eller var det bara en onödig övertydlighet. 
    Något som talar till hans fördel är de andra SMS som TS snokat upp där han skriver om barnens aktiviteter och knäskador. Låter inte direkt som en player där...
  • Tecum
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-08-14 19:12:59 följande:
    Du har säkert rätt i att det finns en generell skillnad, men också stora individuella skillnader. Och om många män är obekväma med att prata om känsliga och personliga saker, är det något de får jobba med (om de har behov av det). Då borde de dessutom ha problem att öppna sig även för kvinnor.

Att bete sig skumt (som TS man gör) med hänvisning till att han och kollegan bara är vänner och att han behöver denna vänskap, är både genomskinligt och fel sätt att lösa problemet. Han hade kunnat luncha med kollegan, prata av sig med kollegan och ibland bjuda med TS, utan att det blev en grej. I stället försöker han undanhålla saker för TS, samtidigt som han är väldigt drivande och kontaktsökande med just den här kollegan. Det luktar illa på långt håll.
    Men mannen behöver inte ha problem att öppna sig, han kanske inte får någon respons från sin fru då HON har svårt att tala om såna ämnen. Jag vet det av erfarenhet, min fru är sådan. Hon är fantastisk på många sätt men just där har hon en svaghet. 

Du har rätt i att TS´ man beter sig olämpligt, vilket jag skrivit i flera inlägg. Han borde gjort TS delaktig. Visst kan han behöva vänskapen, men han måste inte stänga ut sin fru. Han skulle gjort som du skriver, då hade kanske aldrig problemen uppstått.

Dessutom sitter TS i en svår sits. Att skälla, kräva distans mellan dem och sätta upp regler kan få motsatt effekt och driva honom närmare henne. Eller någon annan kvinna. Han känner sig utpekad, misstrodd och missförstådd och kan dra sig undan.
    Men att bara låta allt vara går inte heller. Dels går TS sönder av oro och svartsjuka, dels kan han tolka det han gör som okej och låter det eskalerar ännu mer. Här krävs fingertoppskänsla av TS.

Och allt detta kunde undvikits om han gjort henne delaktig från början, eller lyssnat på hennes oro direkt!
  • Tecum
    Zarch skrev 2023-08-14 20:16:56 följande:
    Vadå fingertoppskänsla? Det här har jag aldrig fattat faktiskt. Människor går sönder av att tippa på tå och vara förstående till sina skitstövlar till partners.

Jag tror att vi skulle må lite bättre av att klippa klacken rakt i pallet på illojala partners och deras miffon som gladeligen ligger med dom. Det här med att visa förståelse äter upp mänskligheten.
    Men då måste du vara nöjd med utvecklingen i världen, både i stort och smått! För är det något som inte visas idag är det förståelse. Du, Putin och Trump har samma syn, förståelse äter upp mänskligheten Klacken rakt i pallen är den medicin som tillämpas av dina själsfränder överallt numera.
    Och även på FL är det din stil som dominerar stort, låt bli att lyssna och reflektera, bara dumpa direkt!
  • Tecum
    Zarch skrev 2023-08-14 21:57:02 följande:
    Putin och Trump? Hur hamnade vi här? Alltså ingen av dessa gubbstruttar relaterar jag till men samtidigt så okej. Jag kan vara det då medans du är en George W Bush som fortsätter läsa sagor när han får reda på att ett plan flög in i WTC. Kör på det.
    Det var du som blandade in "hela mänskligheten" och där ingår tyvärr våra galna ledare i högsta grad då de gärna kör klacken rakt i pallet på alla de ogillar.
Svar på tråden Känner inte att det är ok när min sambo bjuder ut sin kvinnliga kollega