• Anonym (För sjuk för att få leva)

Kan inte existera

Att alla i det här landet har rätt till existensminimum är bara skitsnack!
    Jag hade företag blev allvarligt sjuk och Kunde inte jobba företaget drog inte in någonting och jag kunde inte ta ut någon lön. Så jag var tvungen att gå i konkurs. Nu har jag en sjukskrivning på pappret men får noll pengar in jag lever bokstavligen på ingenting, fortfarande sjuk och varje läkarbesök blir ett inkassokrav och vidare till kronofogden. Men jag får ingenting att leva på. Soc nekar för att jag är gift min man har inte råd att försörja mig. jag har helt slutat äta för att slippa känna hunger. Försäkringskassan nekar ersättning för att jag inte har sgi och arbetsförmedlingen och a kassan hjälper inte heller då jag  är för sjuk för att arbeta. 
    telefonen är avstängd för att jag inte kan betala min räkning så jag har varken Mail eller bank id. 
    vet snart inte vad jag ska göra

• Svar på tråden Kan inte existera
  • Jemp

Har du och din man tillsammans över normen? 

• Anonym (f)
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 11:32:25 följande:
    Kan inte existera

Att alla i det här landet har rätt till existensminimum är bara skitsnack!
    Jag hade företag blev allvarligt sjuk och Kunde inte jobba företaget drog inte in någonting och jag kunde inte ta ut någon lön. Så jag var tvungen att gå i konkurs. Nu har jag en sjukskrivning på pappret men får noll pengar in jag lever bokstavligen på ingenting, fortfarande sjuk och varje läkarbesök blir ett inkassokrav och vidare till kronofogden. Men jag får ingenting att leva på. Soc nekar för att jag är gift min man har inte råd att försörja mig. jag har helt slutat äta för att slippa känna hunger. Försäkringskassan nekar ersättning för att jag inte har sgi och arbetsförmedlingen och a kassan hjälper inte heller då jag  är för sjuk för att arbeta. 
    telefonen är avstängd för att jag inte kan betala min räkning så jag har varken Mail eller bank id. 
    vet snart inte vad jag ska göra

Du kan väl använda public wifi någonstans. Be om hjälp av kurator för allt det praktiska med ekonomin på den mottagning inom vården du hör till.
    Jemp skrev 2023-08-10 11:50:19 följande:

Har du och din man tillsammans över normen? 

Nej det har vi inte, när hyran är betald har vi 2000 kvar och vi har två barn som ska ha mat. Han betalar ?sitt? med sina pengar och är arg för att jag inte bidrar till hyra och mat 

# vad ska kuratorn göra praktiskt tänker du? 

• Jemp
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 11:55:43 följande:
    Nej det har vi inte, när hyran är betald har vi 2000 kvar och vi har två barn som ska ha mat. Han betalar ?sitt? med sina pengar och är arg för att jag inte bidrar till hyra och mat 
    Har ni sökt försörjningsstöd gemensamt? Vad anges i så fall för skäl till avslag? 
  • Anonym (Hm)

Hur bor ni, om ni har 2000 kvar när hyran är betald?

Det låter som att ni har väldigt höga utgifter och väldigt små inkomster, även sett till en lön. Jag tjänar långt under snittet i Sverige och har en förhållandevis dyr bostad, men efter att de kostnaderna är betalda har jag ändå 11 000 kvar.

Har ni möjlighet att flytta eller att mannen tar ett bättre betalt jobb?

Anonym (Hm) skrev 2023-08-10 12:02:27 följande:

Hur bor ni, om ni har 2000 kvar när hyran är betald?

Det låter som att ni har väldigt höga utgifter och väldigt små inkomster, även sett till en lön. Jag tjänar långt under snittet i Sverige och har en förhållandevis dyr bostad, men efter att de kostnaderna är betalda har jag ändå 11 000 kvar.

Har ni möjlighet att flytta eller att mannen tar ett bättre betalt jobb?

Nä men mannen har inte råd med hyran själv, det är räknat på två och nej vi har inte möjlighet att flytta och han har det jobb han har. han vill att jag söker jobb istället vilket jag är för sjuk för. Jag har sökt soc men fått avslag för att jag är gift. 
  • Anonym (?)
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 12:09:52 följande:
    Nä men mannen har inte råd med hyran själv, det är räknat på två och nej vi har inte möjlighet att flytta och han har det jobb han har. han vill att jag söker jobb istället vilket jag är för sjuk för. Jag har sökt soc men fått avslag för att jag är gift. 
    Vad har mannen för inkomst och vilken hyra har ni?
  • Anonym (SL)

Känns som det är en del info som saknas...
    Jobbar han inte heltid? 
    En hel månadslön bör räcka till mer än bara hyra och 2000kr.
    Antingen har han väldigt låg lön eller så har ni extremt hög hyra.
    Ni bör även ha barnbidrag eller studiebidrag för barnen. Det är ytterligare 2600.

Socialtjänsten har rätt i att ni är försörjningspliktiga gentemot varandra och barnen och ska alltså söka som ett hushåll. Han kan inte alltså inte bara betala till sig själv utan är skyldig att bidra till dina och barnens omkostnader också.

Om hans inkomster tillsammans med de bidrag ni har rätt till, inte täcker hushållets behov kan ni ha rätt till kompletterande försörjningsstöd. Ni behöver dock först avyttra och använda alla realiserbara tillgångar (sparmedel, fonder, bilar etc) innan  ni har rätt till bistånd. Äger ni ert boende måste även det avyttras

• Anonym (?2)
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 12:09:52 följande:
    Varför kan ni inte flytta? Boendet är uppenbart för dyrt för er nuvarande situation.
Svar på tråden Kan inte existera