• Anonym (För sjuk för att få leva)

Kan inte existera

Att alla i det här landet har rätt till existensminimum är bara skitsnack!
    Jag hade företag blev allvarligt sjuk och Kunde inte jobba företaget drog inte in någonting och jag kunde inte ta ut någon lön. Så jag var tvungen att gå i konkurs. Nu har jag en sjukskrivning på pappret men får noll pengar in jag lever bokstavligen på ingenting, fortfarande sjuk och varje läkarbesök blir ett inkassokrav och vidare till kronofogden. Men jag får ingenting att leva på. Soc nekar för att jag är gift min man har inte råd att försörja mig. jag har helt slutat äta för att slippa känna hunger. Försäkringskassan nekar ersättning för att jag inte har sgi och arbetsförmedlingen och a kassan hjälper inte heller då jag  är för sjuk för att arbeta. 
    telefonen är avstängd för att jag inte kan betala min räkning så jag har varken Mail eller bank id. 
    vet snart inte vad jag ska göra

• Svar på tråden Kan inte existera
  • Anonym (XXX)
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 13:14:38 följande:
    Fast jag måste kunna leva och det går inte att tvinga en människa att försörja en annan. Han försörjer sig och vårt gemensamma barn min dotter har flyttat till sin pojkvän för att ha råd att leva 
    Jo det gör det. Om ni är gifta är han skyldig enligt lag att försörja dig. Jag förstår inte varför så många kvinnor viker ner sig i den här frågan..?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Bill) skrev 2023-08-10 15:34:11 följande:

Sluta skriv ?i det här landet?. Dina problem har inte Sverige orsakat, det har din make gjort alldeles själv.

Nja. Det har varit mycket skrik från feministerna i Sverige om att det ska vara delad ekonomi, mannen och kvinnan ska båda försörja sig själva, barnen ska vara på dagis hela dagen från tidig ålder, och föräldraledighet och VAB ska man dela lika på. 

I Tyskland, Österrike, Schweiz, Storbritannien, USA (i alla fall många stater) och många andra länder där många kvinnor är hemmafruar, hade TS' man inte kommit undan med det här. Och han hade nog inte kommit på tanken heller, för han hade inte känt att han hade rätten med sig. Som nog en del män gör nu, trots formuleringarna i Äktenskapsbalken. 

Feministerna har förstört för andra kvinnor.
  • Anonym (SL)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 02:23:11 följande:
    I så fall ska ni ju få pengar från soc - komplettering upp till normen. Du får överklaga! Eller är det så att ni sitter på någon tillgång (ägd bostad, sommarstuga, bil, båt...) som ni inte vill sälja? Det måste ni helt enkelt göra, i så fall. 

Din man är för övrigt inte klok! Det är självklart att man har alla pengar tillsammans när man är gifta (utom eventuell förmögenhet från tiden före äktenskapet, eller som ärvts under äktenskapet för den delen, som kan vara enskild egendom). Det finns inget som heter "vill inte försörja" inom ett äktenskap. Är ni gifta så ska ni leva på samma nivå i vardagen. Det står i Äktenskapsbalken. 

Den där mannen är inget att ha! Jag skulle skilja mig. Och gör du det, så får du ju socialbidrag. Men först efter ett halvår, för under det halvåret som är obligatorisk betänketid när man har gemensamma barn under 12 år, är han försörjningsskyldig för dig. Dock bör du kunna driva in detta belopp lättare ifrån honom, när ni inte bor ihop länger, och om det blir fastställt av en domstol. Kontakta en advokat - om du har hjälp med rättskostnader som en del av din hemförsäkring. Annars borde du kunna få rättshjälp från samhället. Så där ska du ju inte ha det. 
    Jag skulle tippa att TS försökt söka själv och då fått avslag. Maken har antagligen inte ens medverkat till ansökan...
  • Anonym (...)

Det låter som att din man hemlighåller delar av sin ekonomi för dig. Familjeterapi låter som något ni skulle behöva. 

Låter som att han straffar dig om han väljer att försörja sig + barnet och inte dig (den som han ska föreställa älska). 

• Anonym (?2)
    Anonym (M) skrev 2023-08-11 02:00:16 följande:

Har TS AB då eller? Eller hur blir det annars skillnad på att plocka ut lön och plocka ut ?en del hon fått in i företaget?. ? Menar du typ aktieutdelning eller hur plockar hon ut det?

Jag kanske har fel men har man EF så har man inte lön, utan gör alltid uttag. Men visst, TS kallar det för lön, så det kanske är AB hon har.

Men den här diskussionen känns ganska meningslös utan att TS svarar på det jag frågade, ska vi två diskutera det så blir det ju bara spekulationer och gissningar.

Utdelning är inte SGI-grundande så det kan vara så hon gjort istället för att ta ut lön. Det blir mycket lägre skatt att ta utdelning än att ta ut lön så många gör så, men om man ska våga sumpa sin SGI helt så bör man nog ha en ordentlig buffert. TS kanske återkopplar?

https://www.dorunner.se/blog/ska-jag-ta-ut-lon-eller-utdelning-fran-mitt-aktiebolag/ 

• Anonym (Äh)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 02:28:08 följande:
    Håller med här, jag har heller aldrig förstått mig på det där med delad ekonomi - i alla fall inte om alla barnen är gemensamma. 

I och med att de är gifta har makarna dessutom LAGLIG SKYLDIGHET att lämna varandra besked om sin ekonomi. 
    Håll dina hästar nu lite Xxx, du är också rätt övertraditionell och det finns olika vägar, även om nu TS man är en idiot.

Jag och min sambo har en form av delad ekonomi och kommer ha det även när vi gifter oss. Vi har två gemensamma barn. Det vi gör är att vi har gjort en översyn av vad som är gemensamma utgifter i vår ekonomi, både för vardag, nöje etc, de delar vi procentuellt på efter inkomst den månaden, som ju kan variera rätt mkt när en tex är föräldraledig. Resten av pengarna var och en tjänar får vi behålla.

Våra skäl?

Vi tjänar rätt lika. Vi delar FL 50/50. Vi har dock olika köpmönster. Jag älskar att köpa små saker men ofta men min man spar till stora saker för sig. Att känna att man kan göra så för egna pengar är en frihet och lättnadskänsla för oss båda. Vi delar ändå allt gemensamt proportionellt så ingen förlorar på det. Jag kan bara tala för mig men skulle jag känna att jag tog av en gemensam pott för mina nöjesutgifter skulle jag unna mig mindre i livet. Så funkar jag.

Skulle en av oss hamna i TS sits och stå utan inkomst är det självklart att den andre hjälper - vi delar livet även om vi inte lägger alla våra pengar på en stor hög.
  • Agda90

En av mina vänner hade en sån man. De hade delad ekonomi. Vartenda öre skulle delas jämt på. Han tjänade runt 120 000 i MÅNADEN och hon 35 000 i månaden. Han vägrade att de skulle fördela kostnaderna procentuellt utifrån sina inkomster - de skulle delas 50/50 punkt slut. Så han hade pengar över att "investera". Hon fick ta av sina sista sparpengar när hon var sjukskriven. När pengarna var slut fick hon lösa det bäst hon ville. 
    Hon lämnade honom (äntligen). Genom bodelningen fick han köpa ut henne ur den gemensamma bostaden (det tog hårt på honom att behöva göra det, lika gott åt honom säger jag). Nu börjar hon bli frisk!! Hennes idiot till man stressade henne och gjorde henne sjukare!

Med det jag har sett så tycker jag att du ska göra som min vän gjorde - lämna!!

Ta kontakt med någon som kan guidad dig genom det här träsket. Ge dig själv en möjlighet att bli frisk. 

• Anonym (Piff)
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 02:35:37 följande:
    Nja. Det har varit mycket skrik från feministerna i Sverige om att det ska vara delad ekonomi, mannen och kvinnan ska båda försörja sig själva, barnen ska vara på dagis hela dagen från tidig ålder, och föräldraledighet och VAB ska man dela lika på. 

I Tyskland, Österrike, Schweiz, Storbritannien, USA (i alla fall många stater) och många andra länder där många kvinnor är hemmafruar, hade TS' man inte kommit undan med det här. Och han hade nog inte kommit på tanken heller, för han hade inte känt att han hade rätten med sig. Som nog en del män gör nu, trots formuleringarna i Äktenskapsbalken. 

Feministerna har förstört för andra kvinnor.
    Varför anser du att kvinnor inte ska ha samma rättigheter som män? Du försöker få in feminismen och skylla på den så ofta du kan du, men det har ingenting ned feminism att göra. Det har med juridik att göra om man är gifta och jämlikhet som både män och kvinnor vill ha, ja förutom dom som lever kvar på 1800-talet då och för dom som inte verkar tycka att kvinnor ska ha samma rättigheter som män. Incels kallas ni.
  • Anonym (Ditt eget ansvar?)
    Agda90 skrev 2023-08-11 09:01:33 följande:

En av mina vänner hade en sån man. De hade delad ekonomi. Vartenda öre skulle delas jämt på. Han tjänade runt 120 000 i MÅNADEN och hon 35 000 i månaden. Han vägrade att de skulle fördela kostnaderna procentuellt utifrån sina inkomster - de skulle delas 50/50 punkt slut. Så han hade pengar över att "investera". Hon fick ta av sina sista sparpengar när hon var sjukskriven. När pengarna var slut fick hon lösa det bäst hon ville. 
    Hon lämnade honom (äntligen). Genom bodelningen fick han köpa ut henne ur den gemensamma bostaden (det tog hårt på honom att behöva göra det, lika gott åt honom säger jag). Nu börjar hon bli frisk!! Hennes idiot till man stressade henne och gjorde henne sjukare!

Med det jag har sett så tycker jag att du ska göra som min vän gjorde - lämna!!

Ta kontakt med någon som kan guidad dig genom det här träsket. Ge dig själv en möjlighet att bli frisk. 

Gud så hemskt, hur lyckades han tvinga henne till det? Kan det vara så att hon gick med på det frivilligt? 
  • Agda90
    Anonym (Ditt eget ansvar?) skrev 2023-08-11 09:43:24 följande:
    Gud så hemskt, hur lyckades han tvinga henne till det? Kan det vara så att hon gick med på det frivilligt? 
    Hon ville inte ha det på det viset. Men hon älskade honom och hoppades på att det skulle bli bättre med åren. 

Nu är hon fri och mår bättre.
Svar på tråden Kan inte existera