Anonym (Nja) skrev 2023-08-12 08:47:13 följande:
Har du halkat utanför systemet är det svårt att få hjälp. Mitt ex blev utbränd och sa upp sig. Han har pengar att leva på och ville inte känna stress över att komma tillbaka men så här i efterhand inser man ju att det hade varit mycket bättre om han varit kvar och blivit sjukskriven för då hade arbetsgivaren haft ett ansvar att hjälpa honom med rehabilitering mm. Nu har han varit tvungen själv att hålla alla kontakter med vården vilket inte är det enklaste när man är utbränd. Mycket av den typ av stöd som finns hos företagshälsovården finns heller inte i den vanliga vården.
Är man egenföretagare måste man se till att bygga upp skyddsnät runtomkring sig ifall något sånt här händer. Jag hade eget AB och betalade en rejäl slant varje månad för att ha motsvarande skydd vid sjukdom som jag skulle haft som anställd plus sjukvårdsförsäkring så jag snabbt skulle kunna få vård vid behov eftersom verksamheten då skulle ligga helt nere. Att inte budgetera för sånt och sen klaga över att samhället inte hjälper till är naivt och anser man att man inte har råd med det har man inte en tillräckligt bra affärsidé för att köra eget.
Fast socialbidrag (försörjningsstöd) får man ju. Problemet här är att TS inte kan få det för att hon är gift (och samma hade gällt om hon bara varit sambo), samtidigt som hennes man inte vill ta ansvar för henne. Felet här är TS' man. ÄVEN om TS kunde ha sett om sitt hus bättre, eller kanske tänkt sig för mer innan hon startade eget överhuvudtaget, så borde TS' man vara på hennes sida, och ta hand om henne. Han är ju ett egoistiskt svin! ...förutom då, att det han gör är olagligt.
TS: om du läser här, som första åtgärd måste du ringa närmaste tingsrätt och stämma din man på underhåll. Det är jättetråkigt, men det finns inget annat sätt. Och sedan måste du börja planera för att lämna honom. Men skilj dig inte förrän du vet att du har en bostad och en annan inkomst (även om det är socialbidrag), för då försvinner hans försörjningsskyldighet för dig. Sambos har ingen försörjningsskyldighet utom inför soc, d.v.s. du kan inte få dig tilldömt något underhållsbidrag när ni inte är gifta längre.