• Jemp

Kan inte existera

Har du och din man tillsammans över normen? 

• Jemp
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 11:55:43 följande:
    Nej det har vi inte, när hyran är betald har vi 2000 kvar och vi har två barn som ska ha mat. Han betalar ?sitt? med sina pengar och är arg för att jag inte bidrar till hyra och mat 
    Har ni sökt försörjningsstöd gemensamt? Vad anges i så fall för skäl till avslag? 
  • Jemp
    Anonym (För sjuk för att få leva) skrev 2023-08-10 13:14:38 följande:
    Fast jag måste kunna leva och det går inte att tvinga en människa att försörja en annan. Han försörjer sig och vårt gemensamma barn min dotter har flyttat till sin pojkvän för att ha råd att leva 
    Nja. Det ingår ju i äktenskapet, som ju är en juridisk överenskommelse.
  • Jemp

Jag antar att försäkringskassan utrett det där med sgi förresten?

• Jemp
    Anonym (Hej) skrev 2023-08-10 14:55:45 följande:
    TS man är otäck. Hur menar du att TS ska göra här? Att ha rätt enligt juridiken är en sak, att få rätt är en annan. Driver folk rättsprocesser mot sina partners? Utan pengar känns det omöjligt.
    Jag håller med dig. Jag har inget bra svar, jag tycker tipset att fråga handläggarna på försörjningsstöd om råd var bra. Enda vägen framåt är väl att skilja sig vad jag kommer på.
  • Jemp
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 02:35:37 följande:
    Nja. Det har varit mycket skrik från feministerna i Sverige om att det ska vara delad ekonomi, mannen och kvinnan ska båda försörja sig själva, barnen ska vara på dagis hela dagen från tidig ålder, och föräldraledighet och VAB ska man dela lika på. 

I Tyskland, Österrike, Schweiz, Storbritannien, USA (i alla fall många stater) och många andra länder där många kvinnor är hemmafruar, hade TS' man inte kommit undan med det här. Och han hade nog inte kommit på tanken heller, för han hade inte känt att han hade rätten med sig. Som nog en del män gör nu, trots formuleringarna i Äktenskapsbalken. 

Feministerna har förstört för andra kvinnor.
    Det var ju dagens mest långsökta faktiskt.
  • Jemp
    Anonym (XXX) skrev 2023-08-11 11:25:59 följande:
    Det har jag väl aldrig sagt? Men faktum är att det ÄR feminismen som har förstört för många kvinnor, nämligen dem som inte kan eller vill leva så som feministerna tycker att man ska leva. Göra karriär, ha delad ekonomi, lämna bort barnet på en institution från ett års ålder...

Dessa kvinnor - samt dem som inte känner så från början, men råkar illa ut i sitt arbetsliv eller med sitt egna företag, som TS - har ett tryggare och bättre liv i länder där feminismen inte har präglat hela samhället. TS' historia är ett exempel på det. I Tyskland skulle hennes man inte kunna hålla på så. Då skulle någon ta honom i örat och säga "vad är du för en ynklig, misslyckad liten man som låter din fru svälta?"

Jag är kvinna.
    Så femismen får ts man att bryta mot lagen? Nädu.
  • Jemp
    Anonym (S) skrev 2023-08-11 18:04:49 följande:

Här kommer djävulens advokat!
    Alla svär på ts' man, ger honom alla möjliga epitet! Men vad vet vi egentligen?? Vad är egentligen ts för sjuk om mannen, som ändå bör vara den som lever närmast henne och älskar henne över allt annat anser att hon kan jobba??? Han om någon borde ju kunna se om hon är så utslagen så hon verkligen inte kan ta något som helst jobb på arbetsmarknaden? Tycker sjukdomen verkar suspekt och nu kan ts inte gå till läkaren för att hon inte har råd eller har någon telefon? Hur är det med rehabilitering/habilitering, både AF och FK brukar vara snabba med arbetsträning, praktiker, "Återgång i arbete" etc? Absolut ingenting någonstans?? Finns det någon plan för sjukdomen? Diskuteras sjukersättning om du nu är SÅ sjuk och har varit så länge? Vad får du för behandlingar? Mediciner? Har du ens varit i kontakt med AF mer än konstaterat att du inte har rätt till a-kassa? Alfa-kassa, som någon skrev?
    Jag tycker det känns som mannen gett upp? Annars borde han väl i alla fall kunnat betala hennes läkarbesök, eller ett Hallon/Vimla-abonnemang till telefonen så att mail och bank-id och sånt fungerar??

Antingen är ts' man en snål egoistisk skit, annars så vet han saker som inte framgår i tråden?

Varken fk eller arbetsförmedlingen har ju med saken att göra eftersom ts inte har någon ersättning. Det är ju vårdens plan. 
    Alfakassan funkar ju inte om ts inte kan söka jobb. 

Givetvis finns det grader av sjukdom. Vi får väl lov att lita på ts läkare som sjukskrivit.
Svar på tråden Kan inte existera