• symer89

Varför ensambarn?

Min fråga riktar sig till föräldrar som aktivt valt att endast skaffa ett barn, alltså inte till er som endast kan få ett barn fastän hade önskat fler.

Jag och en vän diskuterade barn och syskon häromdagen. Vilken gåva det faktiskt är med syskon och vad barnen lär sig tack vare sina syskon, exempelvis att dela med sig. För oavsett vad ni med ensambarn/endabarn säger så är det inte samma sak att leka med en kusin/kompis i några timmar som att bo tillsammans med ett syskon 24/7. Så vad gör ni för att inte få egoistiska, självcentrerade barn? 

Tyvärr är föräldrarna till ensambarn i min omgivning rätt så dåliga på att uppfostra ?normala? barn utan dessa barn tror att de är mer speciella än andra barn och har svårt för vissa sociala sammanhang under längre tid. För jag menar, det är barn som ska bli vuxna människor vi försöker forma och på arbetsplatser märker man i princip alltid vilka som inte har syskon. 

• Svar på tråden Varför ensambarn?
  • LFF
    Anonym (Herren) skrev 2023-08-09 11:29:11 följande:

Jag håller med dig. Självklart blir det annorlunda för ensambarn och de som inte är det. Det säger sig självt, alla växer vi upp med olika omständigheter som forma oss. Jag tycker även att man kan se det på föräldrarna med. 

Att ha fler barn är verkligen att rekommender, att vara ensambarn är mer ensamt än med syskon. Fördelarna är många med syskon somexempelvis lär de sig samarbeta lättare även också få känna att all fokus ligger på hen så ibland får man släppa saker som gör en lite upprörd osv.

min fru är ensambarn och säger att hon alltid önskat sig ett syskon. Nu i vuxen ålder måste hon har minst tre barn, för att hon inte vill att de ska känna sig ensamma som hon många gånger gjorde. Finns lite forskning på att det kan vara positivt med fler barn. Självklart är dejtingen fel med att bara ha ett och barnet kommer växa upp till en fin människa ändå!

Pfft! Man är inte ensam bara för att man är endabarn. Att ha syskon betyder inte att man inte kan vara ensam. Min mamma och hennes syster har aldrig umgåtts sen de blev vuxna. När mina kusiner fyllde år åkte jag dit med mina morföräldrar. På sommaren var mamma och moster aldrig på landet samtidigt och det berodde inte på platsbrist. De har noll, nada och ingenting gemensamt trots att de vuxit upp med samma förutsättningar och uppfostran.

Pappa är yngst av sex syskon. Inför farmors begravning blev det diskussioner gällande vad som skulle sägas om henne då de äldre syskonen hade helt olika bild av hur farmor hade varit. 

Man lär sig inte samarbeta bättre bara för att man har syskon. Flertalet med syskon som jag sett genom åren är däremot jäkligt snabba på att roffa åt sig eftersom "if you snooze, you loose".
  • Anonym (Herren)
    LFF skrev 2023-08-09 11:51:25 följande:
    Pfft! Man är inte ensam bara för att man är endabarn. Att ha syskon betyder inte att man inte kan vara ensam. Min mamma och hennes syster har aldrig umgåtts sen de blev vuxna. När mina kusiner fyllde år åkte jag dit med mina morföräldrar. På sommaren var mamma och moster aldrig på landet samtidigt och det berodde inte på platsbrist. De har noll, nada och ingenting gemensamt trots att de vuxit upp med samma förutsättningar och uppfostran.

Pappa är yngst av sex syskon. Inför farmors begravning blev det diskussioner gällande vad som skulle sägas om henne då de äldre syskonen hade helt olika bild av hur farmor hade varit. 

Man lär sig inte samarbeta bättre bara för att man har syskon. Flertalet med syskon som jag sett genom åren är däremot jäkligt snabba på att roffa åt sig eftersom "if you snooze, you loose".

Fast du är mer ensam än de med syskon. Ren fakta.

Det är barn vi pratar om och hur man umgås som vuxen är av mindre vikt. Det jag säger finns en del forskning bakom och om du vuxit upp utan syskon förstår du kanske inte poängen. Forskning visar även att ensambarn har svårt att kontrollera sina känslor, känns lite som om att du passar in där?

Det jag syftade på var det sociala samspelet med andra barn blir mindre/sämre/senare vilket  stöds av forskning. 

Jag tycker det är glasklart hur att ha ett syskon under uppväxten är mindre ensamt. Förstår inte din motsättning här. 

jag påstår inte att din uppväxt varit dålig bara att det är bra att ha syskon, inte nödvändig.

• LFF
    Anonym (Herren) skrev 2023-08-09 12:35:29 följande:

Forskning visar även att ensambarn har svårt att kontrollera sina känslor, känns lite som om att du passar in där?

Hahahahahahaha!
  • Cornellia

Känns väldigt dumt att skaffa ytterligare ett barn "bara för att" om man känner att det räckte med ett? 

• Lönnsirap

Jag tänker att syskonen oftast romantiseras av människor med god kontakt med sina syskon, eller människor som hela livet just saknat syskon.

Verkligen är något annat. I verkligheten är fler ensambarn framgångsrika och ödmjuka. De har fått goda förutsättningar och haft föräldrar som orkat. En del må uppfattas som "bortskämda" eftersom de faktiskt fått sina egna behov tillgodosedda!

Naturligtvis har de missat upplevelsen av att ha syskon, men att ha syskon betyder också att det kostar mer, att föräldrarnas ork ska räcka till mer och att det finns ytterligare en person att förhålla sig till.

Är allt frid och fröjd så är ju syskon väldigt mysigt. Men risken med fler barn är faktiskt att barnen inte kommer överens. Eller att ett barn tar upp allt utrymme.

• Anonym (Google is your friend)

Sedan kan man också tänka på vuxenfaktorn, nämligen att föräldrar som grupp mår bättre av att ha bara ett barn. Det betyder inte att flerbarnsföräldrar är olyckliga, bara att ensambarnsföräldrar statistiskt sett mår bättre än den andra gruppen. Man har mer ork, kan lägga bättre fokus på det barn man har, har mer fritid, mer pengar, bättre på många sätt helt enkelt. Finns så klart även gott om forskning på den punkten.

• Anonym (Lena)

Svarar för svärmors räkning, hon har betättat många gånger.
    Hon växte upp med ett äldre och ett yngre syskon. Båda väldigt dominanta och med starka personligheter. Hon bestämde redan som liten att hon bara ville ha ett barn, för att kunna ge fullt fokus till barnet. Hon fick barn tidigare än planerat, men har aldrig ångrat att det blev bara ett.
    Hennes lillasyster valde "i sista minuten" att få barn, bara 3 år innan mitt och makens äldsta, och även där tvärsäker på att ett barn var det rätta.
    Båda har valt att engagera sig i sina hobbies och företag på ett sätt som skulle vara omöjligt med fler barn, båda har uppfostrat artiga barn med social kompetens (kände min man i tonåren även om vi inte var ett par då).

• linani
    symer89 skrev 2023-08-07 11:04:42 följande:
    Varför ensambarn?

Tyvärr är föräldrarna till ensambarn i min omgivning rätt så dåliga på att uppfostra ?normala? barn utan dessa barn tror att de är mer speciella än andra barn och har svårt för vissa sociala sammanhang under längre tid. För jag menar, det är barn som ska bli vuxna människor vi försöker forma och på arbetsplatser märker man i princip alltid vilka som inte har syskon. 

Intressant synsätt att det skulle vara något dåligt att ett barn "tror att det är speciellt". Är det bättre, menar du, att lära sina barn att dom inte är speciella? 

Jag tycker inte det är något fel i att som förälder ge sina barn så mycket utrymme och uppmärksamhet att de får en stark känsla för sitt eget värde. Det betyder inte att man är självisk eller egoist, men däremot att man inte är rädd för att ta plats och ta för sig. 

Såklart kan barn tycka det är ensamt ibland att sakna syskon. Å andra sidan kan det vara frustrerande ibland att ha syskon omkring sig. Så är det ju att vara barn, man styr inte själv över sin omgivning eller livssituation. Barn kan längta efter syskon, hund, häst, att få bo någon annan stans... När man blir vuxen får man sin egen chans att bilda det liv man önskar.
  • Anonym (Bob)
    Anonym (Herren) skrev 2023-08-09 12:35:29 följande:

Fast du är mer ensam än de med syskon. Ren fakta.

Det är barn vi pratar om och hur man umgås som vuxen är av mindre vikt. Det jag säger finns en del forskning bakom och om du vuxit upp utan syskon förstår du kanske inte poängen. Forskning visar även att ensambarn har svårt att kontrollera sina känslor, känns lite som om att du passar in där?

Det jag syftade på var det sociala samspelet med andra barn blir mindre/sämre/senare vilket  stöds av forskning. 

Jag tycker det är glasklart hur att ha ett syskon under uppväxten är mindre ensamt. Förstår inte din motsättning här. 

jag påstår inte att din uppväxt varit dålig bara att det är bra att ha syskon, inte nödvändig.

Upp till bevis med källor när du vräker ur dig sånt här.
  • Anonym (Både och)
    Lönnsirap skrev 2023-08-09 13:27:33 följande:

Jag tänker att syskonen oftast romantiseras av människor med god kontakt med sina syskon, eller människor som hela livet just saknat syskon.

Verkligen är något annat. I verkligheten är fler ensambarn framgångsrika och ödmjuka. De har fått goda förutsättningar och haft föräldrar som orkat. En del må uppfattas som "bortskämda" eftersom de faktiskt fått sina egna behov tillgodosedda!

Naturligtvis har de missat upplevelsen av att ha syskon, men att ha syskon betyder också att det kostar mer, att föräldrarnas ork ska räcka till mer och att det finns ytterligare en person att förhålla sig till.

Är allt frid och fröjd så är ju syskon väldigt mysigt. Men risken med fler barn är faktiskt att barnen inte kommer överens. Eller att ett barn tar upp allt utrymme.

Jag tänker att bilden målas åt olika håll. De som haft fina syskonrelationer eller alltid velat ha ett syskon kommer ju prata sig varma för syskon. De som haft dåliga syskonrelationer eller där föräldrarna lagt sig vinn om att alltid bjuda med vänner eller kusiner på resor och utflykter fattar inte vad ett syskon skulle tillföra. De endabarn där föräldrar inte haft möjlighet att ta med andra barn eller där kusiner inte funnits kanske är mer att de saknar något fast inte vet lm det varit bättre.
Svar på tråden Varför ensambarn?