Inlägg från: Anonym (Herren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Herren)

Varför ensambarn?

Jag håller med dig. Självklart blir det annorlunda för ensambarn och de som inte är det. Det säger sig självt, alla växer vi upp med olika omständigheter som forma oss. Jag tycker även att man kan se det på föräldrarna med. 

Att ha fler barn är verkligen att rekommender, att vara ensambarn är mer ensamt än med syskon. Fördelarna är många med syskon somexempelvis lär de sig samarbeta lättare även också få känna att all fokus ligger på hen så ibland får man släppa saker som gör en lite upprörd osv.

min fru är ensambarn och säger att hon alltid önskat sig ett syskon. Nu i vuxen ålder måste hon har minst tre barn, för att hon inte vill att de ska känna sig ensamma som hon många gånger gjorde. Finns lite forskning på att det kan vara positivt med fler barn. Självklart är dejtingen fel med att bara ha ett och barnet kommer växa upp till en fin människa ändå!

• Anonym (Herren)
    LFF skrev 2023-08-09 11:51:25 följande:
    Pfft! Man är inte ensam bara för att man är endabarn. Att ha syskon betyder inte att man inte kan vara ensam. Min mamma och hennes syster har aldrig umgåtts sen de blev vuxna. När mina kusiner fyllde år åkte jag dit med mina morföräldrar. På sommaren var mamma och moster aldrig på landet samtidigt och det berodde inte på platsbrist. De har noll, nada och ingenting gemensamt trots att de vuxit upp med samma förutsättningar och uppfostran.

Pappa är yngst av sex syskon. Inför farmors begravning blev det diskussioner gällande vad som skulle sägas om henne då de äldre syskonen hade helt olika bild av hur farmor hade varit. 

Man lär sig inte samarbeta bättre bara för att man har syskon. Flertalet med syskon som jag sett genom åren är däremot jäkligt snabba på att roffa åt sig eftersom "if you snooze, you loose".

Fast du är mer ensam än de med syskon. Ren fakta.

Det är barn vi pratar om och hur man umgås som vuxen är av mindre vikt. Det jag säger finns en del forskning bakom och om du vuxit upp utan syskon förstår du kanske inte poängen. Forskning visar även att ensambarn har svårt att kontrollera sina känslor, känns lite som om att du passar in där?

Det jag syftade på var det sociala samspelet med andra barn blir mindre/sämre/senare vilket  stöds av forskning. 

Jag tycker det är glasklart hur att ha ett syskon under uppväxten är mindre ensamt. Förstår inte din motsättning här. 

jag påstår inte att din uppväxt varit dålig bara att det är bra att ha syskon, inte nödvändig.

• Anonym (Herren)
    Anonym (Bob) skrev 2023-08-10 08:02:13 följande:
    Upp till bevis med källor när du vräker ur dig sånt här.

Det finns en hel del men kanske en relevant källa som;
    www.su.se/forskning/nyheter-forskning/ensambarn-fick-sämre-hälsa-som-vuxna-1.600707

som många skriver så finns det för och nackdelar men det är såklart skillnad.

Svar på tråden Varför ensambarn?