• LFF

Varför ensambarn?

symer89 skrev 2023-08-07 11:04:42 följande:
    Varför ensambarn?

Min fråga riktar sig till föräldrar som aktivt valt att endast skaffa ett barn, alltså inte till er som endast kan få ett barn fastän hade önskat fler.

Jag och en vän diskuterade barn och syskon häromdagen. Vilken gåva det faktiskt är med syskon och vad barnen lär sig tack vare sina syskon, exempelvis att dela med sig. För oavsett vad ni med ensambarn/endabarn säger så är det inte samma sak att leka med en kusin/kompis i några timmar som att bo tillsammans med ett syskon 24/7. Så vad gör ni för att inte få egoistiska, självcentrerade barn? 

Tyvärr är föräldrarna till ensambarn i min omgivning rätt så dåliga på att uppfostra ?normala? barn utan dessa barn tror att de är mer speciella än andra barn och har svårt för vissa sociala sammanhang under längre tid. För jag menar, det är barn som ska bli vuxna människor vi försöker forma och på arbetsplatser märker man i princip alltid vilka som inte har syskon. 

Jag är ensambarn och har alltid varit den som delat med mig absolut mest när jag lekt med vänner etc. Vet inte hur många gånger som mamma berättat hur jag gett en kompis något den velat ha trots att jag ville ha det själv. Vet hyfsat många med syskon som är sjukt ego och vill roffa åt sig precis allt just för att "du vet inte om någon annan tar det annars".

Sen, som grädde på moset, så vet jag att jag klarar mig själv. Jag behöver inte folk omkring mig hela tiden för att vara lycklig. jag har inga problem med samarbete men inte heller att jobba på egen hand. 

Varför jag blev endabarn vet jag inte riktigt. Men sannolikt är det för att mamma helt enkelt hade svårt att bli gravid igen efter mig. 

Hade inte jag fått två på en gång hade det troligen blivit ytterligare en generation endabarn. Även sambon är endabarn. 
  • LFF
    Anonym (Herren) skrev 2023-08-09 11:29:11 följande:

Jag håller med dig. Självklart blir det annorlunda för ensambarn och de som inte är det. Det säger sig självt, alla växer vi upp med olika omständigheter som forma oss. Jag tycker även att man kan se det på föräldrarna med. 

Att ha fler barn är verkligen att rekommender, att vara ensambarn är mer ensamt än med syskon. Fördelarna är många med syskon somexempelvis lär de sig samarbeta lättare även också få känna att all fokus ligger på hen så ibland får man släppa saker som gör en lite upprörd osv.

min fru är ensambarn och säger att hon alltid önskat sig ett syskon. Nu i vuxen ålder måste hon har minst tre barn, för att hon inte vill att de ska känna sig ensamma som hon många gånger gjorde. Finns lite forskning på att det kan vara positivt med fler barn. Självklart är dejtingen fel med att bara ha ett och barnet kommer växa upp till en fin människa ändå!

Pfft! Man är inte ensam bara för att man är endabarn. Att ha syskon betyder inte att man inte kan vara ensam. Min mamma och hennes syster har aldrig umgåtts sen de blev vuxna. När mina kusiner fyllde år åkte jag dit med mina morföräldrar. På sommaren var mamma och moster aldrig på landet samtidigt och det berodde inte på platsbrist. De har noll, nada och ingenting gemensamt trots att de vuxit upp med samma förutsättningar och uppfostran.

Pappa är yngst av sex syskon. Inför farmors begravning blev det diskussioner gällande vad som skulle sägas om henne då de äldre syskonen hade helt olika bild av hur farmor hade varit. 

Man lär sig inte samarbeta bättre bara för att man har syskon. Flertalet med syskon som jag sett genom åren är däremot jäkligt snabba på att roffa åt sig eftersom "if you snooze, you loose".
  • LFF
    Anonym (Herren) skrev 2023-08-09 12:35:29 följande:

Forskning visar även att ensambarn har svårt att kontrollera sina känslor, känns lite som om att du passar in där?

Hahahahahahaha!
  • LFF

Apropå syskon vs endabarn. Är åter igen glad över att vara endabarn efter att ha hört en bekant berätta om hur hens släktingar (förälders syskon) beter sig nu när deras sista förälder gått bort. Det har försvunnit saker, hus har skrivits över på ett av syskonen, man tycker att ett av syskonen inte behöver något arv eftersom hen ändå snart ska dö (allvarligt sjuk) och dessutom bor i storstad så hen behöver inga pengar etc. Bekanten känner inte igen sina släktingar för fem öre. 

Men visst, dessa syskon kommer säkerligen att sitta och prata gamla minnen från barndomen etc sen *ironisk*

Svar på tråden Varför ensambarn?