Varför ensambarn?
symer89 skrev 2023-08-07 11:04:42 följande:
Varför ensambarn?
Tyvärr är föräldrarna till ensambarn i min omgivning rätt så dåliga på att uppfostra ?normala? barn utan dessa barn tror att de är mer speciella än andra barn och har svårt för vissa sociala sammanhang under längre tid. För jag menar, det är barn som ska bli vuxna människor vi försöker forma och på arbetsplatser märker man i princip alltid vilka som inte har syskon.
Jag tycker inte det är något fel i att som förälder ge sina barn så mycket utrymme och uppmärksamhet att de får en stark känsla för sitt eget värde. Det betyder inte att man är självisk eller egoist, men däremot att man inte är rädd för att ta plats och ta för sig.
Såklart kan barn tycka det är ensamt ibland att sakna syskon. Å andra sidan kan det vara frustrerande ibland att ha syskon omkring sig. Så är det ju att vara barn, man styr inte själv över sin omgivning eller livssituation. Barn kan längta efter syskon, hund, häst, att få bo någon annan stans... När man blir vuxen får man sin egen chans att bilda det liv man önskar.