Anonym (Hej) skrev 2023-07-27 01:08:23 följande:
En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
Hej!
Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag enbart provat olika sorters droger av nyfikenhet, inte använder några läkemedel eller nikotin och sällan dricker alkohol och aldrig i större mängder.
Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola.
Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem.
Jag undrar bara om vissa vägar är blockerade för evigt eller om samhället kommer ha fullt förtroende den dagen jag är ren i belastningsregistret. Har ni några tips på hur jag kan tänka under tiden för att inte vara sur över det här?
Hej,
tråkigt att du blev dömd - Men blev det en väckarklocka för dig i alla fall, även om du förnekar att du har ett missbruksproblem och att det hela anses som nyfikenhet. Är du förbi din nyfikenhet eller vill du prova andra saker? Det är den där nyfikenheten som förstör lite, tror jag. För plötsligt när man tagit drog, så är det lättare att ta det nästa gång, igen och igen. Det beror dessvärre på att drogen framkallar den där trevliga dopamin känslan bl.a. Även om man inte är beroende, så vill man ha den känsla igen och igen. Till slut blir man dessvärre beroende.
Svar på din frågeställning: Eftersom detta handlar om narkotikabrott, där det innebär att du tagit drog/droger och inte att du sålt droger. Det är när det blir narkotikahandel, som många arbetsgivare och många övriga ställen skulle bli fundersam om du inkl sålt droger till ungdomar.
Eftersom du nu endast brukat narkotikabrott, så behöver inte dörrar stängas. Ta det lugnt. Fokusera på dina studier och så. Och efter ett par år, även om du fortfarande finns med i belastningsregistret, så kommer inte så många arbetsgivare bry sig. Det beror på olika anledningar och bl.a är det för att ''alla'' människor sysslar med det nuförtiden. Förr i tiden så nöjde man sig med endast alkohol på fester. Idag kan man räkna med att det brukas kokain och kanske andra saker. Dessutom brukar ''alla'' cannabis. ''Ingen'' tycker att cannabis är farligt och allt är ''överdrivet'' snack. Det är skrämmande utveckling.
I alla fall, så försöker jag säga att du kan ta det lugnt. Du har inte sålt droger, du har inte gjort illa någon, utan du har brukat droger. Är det som så att arbetsgivaren efterfrågan belastningsregister och du visar upp ditt register, säg bara att du var nyfiken och att du inte gör det fler gånger. För visst skall du väl inte göra det fler gånger?