• Anonym (Ylva)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej! Här är en till som tänkte samma sak. Du behöver inse att det är du själv som orsakat det här och komma underfund med varför du - som vill jobba inom de här områdena - ändå valt att göra saker som så uppenbart förstör för dig.

Hur kunde din nyfikenhet vara så stor att du valde att riskera din drömkarriär (och hälsa)? Har du tex svårare än andra med impulskontroll eller grupptryck? Har du psykiska problem som du vill komma bort ifrån mha droger? Har du höga krav på spänning och fantastiska händelser i ditt liv? Kan du i så fall få utlopp för den längtan på ett sätt som inte är skadligt för dig eller andra? 

Tyvärr kan jag inte reglerna för hur den här domen påverkar möjligheten till jobb och studier. Men jag tror mig veta att om du ska komma vidare så måste du se sanningen om din droganvändning och hitta sätt att hantera de känslor som ledde dig dit. Och som sagt, ingen polis eller domstol har gjort detta mot dig. Det är du själv. 

• Anonym (Ylva)
    Häegertz skrev 2023-07-27 10:15:27 följande:

Här samlas visst sedlighetspolisen! :)

Det är ett sjukt samhälle vi har som straffar dig för något du gjorde på din fritid och som inte har några som helst offer. Mina sympatier, men jag tror inte det kommer att bli några värre konsekvenser för dig. 

Inte några offer? Har du missat alla sprängdåd och skjutningar orsakade av droghandeln? Känner du inte till de skadeverkningar drogmissbruk har som kostar människoliv, lidande och massvis med pengar. Att köpa droger att stödjer allt detta. Synnerligen omdömeslöst beteende, i synnerhet om man säger sig vara intresserad av juridik, sis-hem mm. 
  • Anonym (Ylva)
    Häegertz skrev 2023-07-29 11:38:28 följande:

Sen, helt ärligt, gör det mig ingenting att ungarna skjuter varandra. Mindre socialbidrag för oss som betalar skatt. Låt dom fortsätta så lugnar allting ner sig automatiskt inom ett par år. 

För polis, fängelser och rättsväsende är gratis, menar du?

Du ger inte direkt de drogliberala gott rykte. Snarare bekräftar fördomar..
  • Anonym (Ylva)
    Häegertz skrev 2023-07-29 11:35:42 följande:

Men man kan ju knarka utan att stödja gängen, eller hur? Större delan av det cannabis som konsumeras inom sveriges gränser är hemmaodlat så ni behöver inte stirra er blinda på nyheterna. Så farligt är det inte, men det är iofs längesedan Wag the Dog kom, och jag tror vissa behöver se om den. 

Det var inte cannabis TS tog. 
  • Anonym (Ylva)
    Anonym (orion) skrev 2023-08-01 07:44:06 följande:

En dom för ringa narkotikabrott i ungdomen är ingen större katastrof. Skulle snarare vara misstänksam mot personer som aldrig prövat på någon som helst narkotikaklassat preparat. Dom saknar elementär nyfikenhet över tillvaron som jag ser det. Något annat är om man fortsatt håller på med det i 30 års åldern. 

Eller så var vi bara smarta, kanske? 
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär