• Anonym (Hej)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag enbart provat olika sorters droger av nyfikenhet, inte använder några läkemedel eller nikotin och sällan dricker alkohol och aldrig i större mängder. 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

Jag undrar bara om vissa vägar är blockerade för evigt eller om samhället kommer ha fullt förtroende den dagen jag är ren i belastningsregistret. Har ni några tips på hur jag kan tänka under tiden för att inte vara sur över det här? 

• Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
  • Anonym (Eh)

Ja tänk att man inte vill ha folk som begår brott arbetandes inom rättsväsendet eller knarkare/drognyfikna som arbetar med barn eller utsatta och ofta missbrukande ungdomar. Chockerande, verkligen.

• Häegertz

Här samlas visst sedlighetspolisen! :)

Det är ett sjukt samhälle vi har som straffar dig för något du gjorde på din fritid och som inte har några som helst offer. Mina sympatier, men jag tror inte det kommer att bli några värre konsekvenser för dig. 

• Anonym (Ylva)
    Häegertz skrev 2023-07-27 10:15:27 följande:

Det är ett sjukt samhälle vi har som straffar dig för något du gjorde på din fritid och som inte har några som helst offer. Mina sympatier, men jag tror inte det kommer att bli några värre konsekvenser för dig. 

Inte några offer? Har du missat alla sprängdåd och skjutningar orsakade av droghandeln? Känner du inte till de skadeverkningar drogmissbruk har som kostar människoliv, lidande och massvis med pengar. Att köpa droger att stödjer allt detta. Synnerligen omdömeslöst beteende, i synnerhet om man säger sig vara intresserad av juridik, sis-hem mm. 
  • Anonym (J)

"Jag ser mig inte som missbrukare då jag enbart provat olika sorters droger av nyfikenhet,..."

Hur tror du folk börjar missbruka? Jo, just för att de provar olika droger pga nyfikenhet

Ja, med en dom för ringa narkotikabrott så har du själv förstört din framtida karriär. Det är ett allvarligt brott. 

• Anonym (Sjukare)

Sjukare att ha inställningen att lite brottslighet är väl ändå  ok. 
  • Anonym (Hin håle)

Kriminella och dess vurmare göre sig icke besvär. 
  • Anonym (Sjukare)
    RenLuft skrev 2023-07-27 06:13:11 följande:
    "Dessutom brukar ''alla'' cannabis. ''Ingen'' tycker att cannabis är farligt och allt är ''överdrivet'' snack" 

Nej du så är det verkligen inte.  Ditt påstående är  "ren luft" och inte alls korrekt. 

Ett sånt påstående säger mer om den personen än den kan ana. Jag tror att den som påstår det troligen är en som brukar lite nu och då och använder påståendet som ursäkt och i förnekelse. 
    Jag håller inte heller med om att numera får man räkna med att förutom alkohol finns kokain och annat. Inte i mina kretsar och skulle det göra det så vore det inte mina kretsar längre. 

• Anonym (Jahejhejdu!)

Sjukt att straffas?
    Är du på riktigt? Du tycker att handlingar som avgjorts vara kriminella inte ska bestraffas, då? Vad skulle lagarna vara till för då?
    I så fall vore det väl möjligen förbudet som är sjukt, men så länge det finns så är det ju knappast sjukt att straffas för att bryta mot det.
    Ska du ha en trög åsikt så föreslår jag istället att du anser att det är lagen som ska ändras, inte att det ska finnas en lag som man får bryta mot.
  • Häegertz

Men man kan ju knarka utan att stödja gängen, eller hur? Större delan av det cannabis som konsumeras inom sveriges gränser är hemmaodlat så ni behöver inte stirra er blinda på nyheterna. Så farligt är det inte, men det är iofs längesedan Wag the Dog kom, och jag tror vissa behöver se om den. 

• Häegertz

Sen, helt ärligt, gör det mig ingenting att ungarna skjuter varandra. Mindre socialbidrag för oss som betalar skatt. Låt dom fortsätta så lugnar allting ner sig automatiskt inom ett par år. 

Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär