• Anonym (Hej)

En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär

Hej!
    Jag är en ung kvinna som blivit dömd för ringa narkotikabrott andra gången i mitt liv jag provade en stark drog som jag inte kunde hantera varpå polis tillkallades. Jag ser mig inte som missbrukare då jag enbart provat olika sorters droger av nyfikenhet, inte använder några läkemedel eller nikotin och sällan dricker alkohol och aldrig i större mängder. 

Jag har haft relativt bra betyg genom min skolgång och har haft ett intresse av att arbeta inom rättsväsendet eller arbeta mot den utsatthet som finns i delar av samhället. Jag har funderat på jurist, kriminolog och brottsutredare inom polisen. Jag har även vid sidan velat prova att arbeta inom exempelvis SiS och psykiatrin. Jag har även velat arbeta på förskola eller skola. 

Jag har känt mig skör och deppig efter att ha prickats på det här sättet och det har påverkat min självkänsla negativt att anses ha missbruksproblem. 

Jag undrar bara om vissa vägar är blockerade för evigt eller om samhället kommer ha fullt förtroende den dagen jag är ren i belastningsregistret. Har ni några tips på hur jag kan tänka under tiden för att inte vara sur över det här? 

• Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär
  • Anonym (Hmm)

För det första, vad jag läser mig till har du idag ingen karriär. Du pratar snarare om att du har olika drömmar inom barnomsorg eller rättsväsendet. Med andra ord. Nej. Ditt misstag har inte förstört någon karriär. 

För det andra är det heller inte domen som förstört något. Det som är problematiskt är att det är andra gången du åker fast i samband med narkotika. Det är där problemet ligger - du brukar narkotika. Det kan förstöra karriärer, relationer samt få en dödlig utgång. 

När jag läser detta får jag känslan att du skyller narkotikan och domen på att du inte kan göra något av ditt liv. -om jag inte åkte fast skulle jag kunna. Men vet du, du KAN fortfarande skaffa en karriär. Vill man, så kan man. 
    Absolut kanske kan det utfallsrum bli något mindre att röra dig inom. Men du kan fortfarande. Om du vill. 

Jag ser det som att du har två val. Skyll på domen, eller inse att det är du som rikserst förstöra "allt" för dig själv. 

Har man provat en gång och åkt dit, och sedan gör om det bör man också inse att man behöver stöd och hjälp. Du kan vara påväg in i ett missbruk.

• Anonym (Ylva)
    Häegertz skrev 2023-07-29 11:38:28 följande:

Sen, helt ärligt, gör det mig ingenting att ungarna skjuter varandra. Mindre socialbidrag för oss som betalar skatt. Låt dom fortsätta så lugnar allting ner sig automatiskt inom ett par år. 

För polis, fängelser och rättsväsende är gratis, menar du?

Du ger inte direkt de drogliberala gott rykte. Snarare bekräftar fördomar..
  • Anonym (Ylva)
    Häegertz skrev 2023-07-29 11:35:42 följande:

Men man kan ju knarka utan att stödja gängen, eller hur? Större delan av det cannabis som konsumeras inom sveriges gränser är hemmaodlat så ni behöver inte stirra er blinda på nyheterna. Så farligt är det inte, men det är iofs längesedan Wag the Dog kom, och jag tror vissa behöver se om den. 

Det var inte cannabis TS tog. 
  • Anonym (Jahejhejdu!)

Men man kan ju knarka utan att stödja gängen, eller hur? Större delan av det cannabis som konsumeras inom sveriges gränser är hemmaodlat så ni behöver inte stirra er blinda på nyheterna. Så farligt är det inte, men det är iofs längesedan Wag the Dog kom, och jag tror vissa behöver se om den. 

Men det är fortfarande inte förbudet som är sjukt, utan att man straffas för att man bryter mot det?
    Vilka andra existerande lagar bör man inte straffas för brott mot?
  • Anonym (orion)

En dom för ringa narkotikabrott i ungdomen är ingen större katastrof. Skulle snarare vara misstänksam mot personer som aldrig prövat på någon som helst narkotikaklassat preparat. Dom saknar elementär nyfikenhet över tillvaron som jag ser det. Något annat är om man fortsatt håller på med det i 30 års åldern. 

En handling blir inte förkastlig bara för att svenska politiker inför drastiska nolltolerans lagar för att visa handlingskraft och avståndstagande. Hysteri och hyckleri omkring alla former för användande av narkotika har alltid varit en svensk paradgren, lika svensk som råfyllan.

• LFF
    Anonym (orion) skrev 2023-08-01 07:44:06 följande:

En dom för ringa narkotikabrott i ungdomen är ingen större katastrof. Skulle snarare vara misstänksam mot personer som aldrig prövat på någon som helst narkotikaklassat preparat. Dom saknar elementär nyfikenhet över tillvaron som jag ser det. Något annat är om man fortsatt håller på med det i 30 års åldern. 

En handling blir inte förkastlig bara för att svenska politiker inför drastiska nolltolerans lagar för att visa handlingskraft och avståndstagande. Hysteri och hyckleri omkring alla former för användande av narkotika har alltid varit en svensk paradgren, lika svensk som råfyllan.

Man saknar inte nyfikenhet för att man inte är dum i huvudet och testar narkotika. Man är stark i sig själv, att man inte behöver ta personlighetsförändrande substanser för att "hitta sig själv" och annat jävla BS folk drar till med för att motivera sina idiotvanor.
  • Anonym (.)

Cannabis vs alkohol vad skapar mest elände i samhället?

Fler länder legaliserar cannabis. Kanada har det varit fritt att använda i snart fem år och det har följts upp noga. Går att söka på nätet om någon är intresserad.

• LFF
    Anonym (.) skrev 2023-08-01 08:55:18 följande:

Cannabis vs alkohol vad skapar mest elände i samhället?

Fler länder legaliserar cannabis. Kanada har det varit fritt att använda i snart fem år och det har följts upp noga. Går att söka på nätet om någon är intresserad.

Eller så förbjuder man även alkoholen. Win-win. Gör som NZ och sätt ett slutdatum på nikotin också. Att efter ett visst datum så får inte ungdomar födda senare än ett visst årtal köpa nikotin. 

Varför är det en lösning att ytterligare legalisera personlighetsförändrande substanser?
  • Anonym (Hin håle)

Du har verkligen fel, ta ett studiebesök hos tullen eller polisen vettja. 
    En smugglas in, en del odlas här. Dengemensamma nämnar är att en överväldigande majoritet säljs till vanliga Svenssons där första ledet i kedjan är grovt kriminella, även om det är Pelle på söder som säljer och ger sken av att ''han odlar hemma''. 

Otroligt vilken okunskap. 
  • Anonym (Hin håle)

Du menar att knarkare är....nyfikna? 
    Herre min skapare...
  • Anonym (Ylva)

Eller så var vi bara smarta, kanske? 
Svar på tråden En dom på ringa narkotikabrott förstörde min karriär