• Anonym (Ts)

Hur gammal vid sista barnet?

Hur gammal var du när ni fick sista barnet? Var det stor skillnad mot när första kom? Tyckte folk du var gammal för att få barn?

Jag är 40 och väntar vad absolut mest sannolikt blir andra och sista barnet och känner mig själv ljusår yngre än när jag fick första vid 38, just då det är ett syskon. Märker också ett annat bemötande när jag säger att det är andra, även om de kommit tätt. När jag säger att det är andra och jag är 40 är det typ legitimt, när jag var 38 vid första var jag gammal, så har reaktionerna gått.

För egen del känns 40 som en lagom gräns, även om jag säkert skulle ha omöjligt svårt att göra abort om jag blev gravid igen (har haft väldigt lätt att bli gravid).

• Svar på tråden Hur gammal vid sista barnet?
  • Anonym (Ts)

Jag är nog mest fascinerad av folks reaktioner vid den här andra graviditeten. När jag sagt att ?ja det här blir ju sista barnet eftersom jag är 40? har jag massor av gånger fått motkommentaren att ?ja du får väl se?, ?så sa jag med och jag har tre?  eller ?man ska aldrig säga aldrig? eller ?det visar sig? eller liknande, sagt med en blinkning.

När jag fick första vid 38 så var det mer typ kommentarer av grattis att ha fått ett barn, att ja folk blir ju äldre när de får barn numer och sånt.

Tycker mest det är lite lustigt.

• Anonym (Tvillingmorsan)

36 vid första och sista barnet. Tvillingar.

De första åren fick vi ibland frågan om vi ville ha en trea, så uppenbarligen ansågs jag inte "för gammal". En trea var dock aldrig aktuell för oss, det räckte gott och väl med två.

Men det är lustigt det där. Att få första barnet vid 40 eller nästan 40, tycker många är gammalt, men att få andra eller tredje barnet då, verkar helt ok? Trots att det ju inte är någon större skillnad om barnen kommer ganska tätt.

Men många kanske fortfarande är kvar i tänket att får man barn vid 40, eller efter 40, är det en sladdis. Då har man redan stora eller halvstora barn. Så var det ju ofta förr, men inte alltid längre.

Gällande ork har jag ju inget att jämföra med, men jag hade garanterat inte varit piggare runt 30, än jag var vid 36. Däremot hade jag kanske orkat mer rent fysiskt om jag hade varit runt 20. Det ÄR skillnad. Tycker jag. Men då var jag å andra sidan inte alls redo för barn.

Tom Araya skrev 2023-07-27 00:50:51 följande:
    Med tanke på vad statistiken ser ut för komplikationer vid graviditet i högre ålder, så säger jag att gränsen går vid 37. Jag personligen tycker inte det är värt riskerna med graviditet efter 37.
    Som sladdbarn avskydde jag också att ha gamla föräldrar. Mina var 35 och 40 när jag föddes, medan mina äldre syskon är 10 och 12 år äldre.
    Det är nog väldigt olika hur man upplever det. Riskerna ökar något med stigande ålder, men bara något, i alla fall före 40. Att det skulle gå någon magisk gräns vid just 37 har jag aldrig hört.

Idag får fler första barnet senare. Det är inget konstigt eller ovanligt att ha småbarn i 40-årsåldern. Det var kanske ovanligare när du växte upp?

Min pappa var äldre än de flesta jämnårigas pappor, men han var 43 när jag föddes. Mamma var ganska mycket yngre, 29. Men jag upplevde aldrig pappas ålder som ett problem. Tror inte min syster, som är yngre, heller gjorde det.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-07-27 09:44:58 följande:

36 vid första och sista barnet. Tvillingar.

De första åren fick vi ibland frågan om vi ville ha en trea, så uppenbarligen ansågs jag inte "för gammal". En trea var dock aldrig aktuell för oss, det räckte gott och väl med två.

Men det är lustigt det där. Att få första barnet vid 40 eller nästan 40, tycker många är gammalt, men att få andra eller tredje barnet då, verkar helt ok? Trots att det ju inte är någon större skillnad om barnen kommer ganska tätt.

Men många kanske fortfarande är kvar i tänket att får man barn vid 40, eller efter 40, är det en sladdis. Då har man redan stora eller halvstora barn. Så var det ju ofta förr, men inte alltid längre.

Gällande ork har jag ju inget att jämföra med, men jag hade garanterat inte varit piggare runt 30, än jag var vid 36. Däremot hade jag kanske orkat mer rent fysiskt om jag hade varit runt 20. Det ÄR skillnad. Tycker jag. Men då var jag å andra sidan inte alls redo för barn.

Ja, det är ju exakt vad jag upplevt. Andra barnet vid 40 har varit noll förvåning eller kommentarer om ålder från folk, första barnet vid 38 var en hel del kommentarer om att föräldrar ju blir äldre och så. Tror också det ligger nåt i att man liksom redan har barn då, så folk tänker att man kanske skaffade första för 5-6 år sen eller mer.

Jag hade absolut inte varit piggare vid 30, mitt uppe i att skapa mig en karriär mm efter studier och var tröttare än nu, däremot hade jag nog kanske orkat mer när barnet var äldre. Jag kan känna att småbarnsperioden är helt ok med min ålder nu men att jag kan sörja att jag kommer vara gammal när barnen tar studenten och går ut i vuxenlivet. Men den dagen, den sorgen.
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-27 09:58:05 följande:
    Ja, det är ju exakt vad jag upplevt. Andra barnet vid 40 har varit noll förvåning eller kommentarer om ålder från folk, första barnet vid 38 var en hel del kommentarer om att föräldrar ju blir äldre och så. Tror också det ligger nåt i att man liksom redan har barn då, så folk tänker att man kanske skaffade första för 5-6 år sen eller mer.

Jag hade absolut inte varit piggare vid 30, mitt uppe i att skapa mig en karriär mm efter studier och var tröttare än nu, däremot hade jag nog kanske orkat mer när barnet var äldre. Jag kan känna att småbarnsperioden är helt ok med min ålder nu men att jag kan sörja att jag kommer vara gammal när barnen tar studenten och går ut i vuxenlivet. Men den dagen, den sorgen.

Jag tror också det handlar om att man redan har barn. Då upplevs det inte som lika gammalt att vara runt 40 och gravid igen.

Kvinnor har i alla tider fött barn när de var äldre än du är nu. Men sällan sitt första barn, utan sitt tredje eller femte eller tionde. Det är det som är skillnaden.

Du kommer inte ens att vara 60 fyllda när båda dina barn har tagit studenten, om de gör det vid 18-19. Tycker du att det är gammalt? Idag är 60 ingen ålder. 60 är nya 50, 70 är nya 60 osv.

Sen åldras alla olika. Min mamma är 76 och har troligen inte så många år kvar pga sjukdom. Men min mormor blev 100 år och var pigg nästan ända till slutet.

Många 75-åringar är pigga och friska. När du är 75 börjar dina barn närma sig 40. Du är INTE gammal.

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-26 13:33:54 följande:
    Hur gammal vid sista barnet?

Hur gammal var du när ni fick sista barnet? Var det stor skillnad mot när första kom? Tyckte folk du var gammal för att få barn?

Jag är 40 och väntar vad absolut mest sannolikt blir andra och sista barnet och känner mig själv ljusår yngre än när jag fick första vid 38, just då det är ett syskon. Märker också ett annat bemötande när jag säger att det är andra, även om de kommit tätt. När jag säger att det är andra och jag är 40 är det typ legitimt, när jag var 38 vid första var jag gammal, så har reaktionerna gått.

För egen del känns 40 som en lagom gräns, även om jag säkert skulle ha omöjligt svårt att göra abort om jag blev gravid igen (har haft väldigt lätt att bli gravid).

Jag var 43 när vi fick vår yngsta. Skillnad, ja förlossningarna har gått snabbare för varje barn. Väldigt snabbt. Har också mått mer illa för varje barn. Ingen har faktiskt någonsin kommenterat min ålder. Vi bor i Stockholm så det är väl rätt vanligt att man får barn sent. Mina föräldrar fick också mig sent så mina vänner är väl vana, eller vad man ska säga.

Sen går det ju sällan att avgöra exakt hur gammal någon är. En 40-åring kan se ut som 35, ibland 30. Ingen kommer då tycka att den gravida 40-åringen ser "gammal" ut.

Jag upplever att många kvinnor som får barn senare - inte alla, men många - ser yngre ut än de är? Eller så uppfattas de bara så. De som tycker att man är "för gammal" för fler barn vid 40, eller efter 35, kanske har andra referensramar, eller en annan föreställning om hur man brukar se ut då.

Jag har ofta fått höra att jag ser yngre ut än jag är, men tror inte att jag gör det egentligen. Eller det beror nog på vad man jämför med. Men när jag var gravid i 35-årsåldern, trodde många att jag var runt 30, nu är jag 47 och många tror att jag är runt 40. Därmed har jag inte uppfattats som en "gammal" mamma.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-07-27 11:06:06 följande:

Sen går det ju sällan att avgöra exakt hur gammal någon är. En 40-åring kan se ut som 35, ibland 30. Ingen kommer då tycka att den gravida 40-åringen ser "gammal" ut.

Jag upplever att många kvinnor som får barn senare - inte alla, men många - ser yngre ut än de är? Eller så uppfattas de bara så. De som tycker att man är "för gammal" för fler barn vid 40, eller efter 35, kanske har andra referensramar, eller en annan föreställning om hur man brukar se ut då.

Jag har ofta fått höra att jag ser yngre ut än jag är, men tror inte att jag gör det egentligen. Eller det beror nog på vad man jämför med. Men när jag var gravid i 35-årsåldern, trodde många att jag var runt 30, nu är jag 47 och många tror att jag är runt 40. Därmed har jag inte uppfattats som en "gammal" mamma.

Kanske så. Jag har hela mitt liv fått höra att jag ser yngre ut än min ålder, nu vid 40 trodde nya bekantskaper att jag var 30-33. Tycker själv det är ruskigt svårt att avgöra ålder; vad utmärker en 40-åring mot en som är 32, egentligen, innan man verkligen pratar med dem om saker som antal år man jobbat eller när man tog studenten?
  • Anonym (Bibbi)

Jag fick sista när jag fyllt 45 Fjärde barnet en sladdis med 13 år emellan. Lätt att bli gravid och en lätt graviditet har också varit mycket piggare än jag var när de andra barnen var små, tror att det beror lite på att man lever ett lugnare liv när man är äldre

• Anonym (39)

Var 31 med första och 39 med mitt tredje och sista. Den sista var en jobbig graviditet. Jag har flera barn, graviditeterna är olika. Har båds ks och vf bakom mig, kejsarsnitten klart bäst.

Svar på tråden Hur gammal vid sista barnet?