Tom Araya skrev 2023-07-28 04:21:18 följande:
Riskerna för komplikationer under graviditeten ökar påtagligt under de sista åren av fertilitet. Det hoppas jag alla känner till.
Riskerna är inte högre vid 37 eller 38 än vid 42, utan tvärt om. Men gränsen för risktagande som jag anser är rimlig går vid 37 (för kvinnan), utefter den statistik jag läst.
Jag vill inte vara med om att göra en kvinna äldre än 37 gravid och sätta barn till världen med gamla föräldrar.
Jag tror att vi hade haft friskare och mer funktionella barn om färre kvinnor skaffade barn i hög ålder (vilket enligt min uppfattning är efter 37).
Nja. Jag skulle ändå säga, att de unga mammorna är ett mycket större problem, i vårt samhälle. De som inte har någon fast relation, ingen utbildning, inget arbete, ingen bostad, och inte heller psykiskt eller känslomässigt är redo, utan till och med i värsta fall lämnar bebisen ensam för att kunna gå ut och festa, släpar hem ständigt nya män - och så blir det fler barn med olika pappor och en enda röra av allting. Sedan blir döttrarna också gravida under sådana omständigheter, och sönerna blir inte sällan kriminella.
Kvinnor som skaffar sitt första barn efter 30, brukar tvärtom ha ordentlig ordning på sitt liv.
Men visst, riskerna ökar med åren och NÅGON gräns uppåt finns det ju, men jag tycker inte att den går vid 37. 37-åriga kvinnor föder friska barn utan problem varenda dag, och det är mer regel än undantag dessutom. Man kan även göra en hel del fosterdiagnostik idag, men det försutsätter förstås att man kan förmå sig att göra abort om barnet är skadat.
Jag skulle säga att min maxgräns för kvinnan är 42 och för mannen 55.