• Anonym (Ts)

Hur gammal vid sista barnet?

Hur gammal var du när ni fick sista barnet? Var det stor skillnad mot när första kom? Tyckte folk du var gammal för att få barn?

Jag är 40 och väntar vad absolut mest sannolikt blir andra och sista barnet och känner mig själv ljusår yngre än när jag fick första vid 38, just då det är ett syskon. Märker också ett annat bemötande när jag säger att det är andra, även om de kommit tätt. När jag säger att det är andra och jag är 40 är det typ legitimt, när jag var 38 vid första var jag gammal, så har reaktionerna gått.

För egen del känns 40 som en lagom gräns, även om jag säkert skulle ha omöjligt svårt att göra abort om jag blev gravid igen (har haft väldigt lätt att bli gravid).

• Svar på tråden Hur gammal vid sista barnet?
  • Anonym (fylla 34.)

Med mitt första skulle jag fylla 30 samma år, med mitt andra skulle jag fylla 31 år samma år och den sista skulle jag fylla 34 år samma år. Nu är mina pojkar 13, 12 och 9 år. Och jag ska fylla 43. Vi kommer inte skaffa en till.

• cosinus

33 var jag, äldsta var jag 26 och skulle fylla 27 det året.

Var sjukt sliten sista graviditeten i jämförelse med första. Men det tror jag ärligt talat mer hade att göra med 4 relativt täta graviditeter och därmed 3 äldre men relativt små syskon.

Har nu fyra tonåringar och nej, det kommer inte bli fler här :)

• Anonym (Ts)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2023-07-27 10:12:08 följande:

Jag tror också det handlar om att man redan har barn. Då upplevs det inte som lika gammalt att vara runt 40 och gravid igen.

Kvinnor har i alla tider fött barn när de var äldre än du är nu. Men sällan sitt första barn, utan sitt tredje eller femte eller tionde. Det är det som är skillnaden.

Du kommer inte ens att vara 60 fyllda när båda dina barn har tagit studenten, om de gör det vid 18-19. Tycker du att det är gammalt? Idag är 60 ingen ålder. 60 är nya 50, 70 är nya 60 osv.

Sen åldras alla olika. Min mamma är 76 och har troligen inte så många år kvar pga sjukdom. Men min mormor blev 100 år och var pigg nästan ända till slutet.

Många 75-åringar är pigga och friska. När du är 75 börjar dina barn närma sig 40. Du är INTE gammal.

Jo, det är nog så. Samtidigt har jag vänner vars föräldrar är runt 65 när de får barnbarn och det verkar så kul för dem att verkligen orka med. Så idealt hade jag varit runt 5-6 år yngre när jag skaffat barnen. Å andra sidan hade jag ju inte fått de fantastiska barn jag har nu.
  • Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-27 02:10:25 följande:
    Nyfiken här, vilka risker är det du tänker på? Varför är de för höga just vid 37, vad är det för siffra du då anser ha nåtts?
    Riskerna för komplikationer under graviditeten ökar påtagligt under de sista åren av fertilitet. Det hoppas jag alla känner till.

Riskerna är inte högre vid 37 eller 38 än vid 42, utan tvärt om. Men gränsen för risktagande som jag anser är rimlig går vid 37 (för kvinnan), utefter den statistik jag läst.

Jag vill inte vara med om att göra en kvinna äldre än 37 gravid och sätta barn till världen med gamla föräldrar.

Jag tror att vi hade haft friskare och mer funktionella barn om färre kvinnor skaffade barn i hög ålder (vilket enligt min uppfattning är efter 37).
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Tom Araya, på vilket sätt menar du att barn är mindre friska och mindre funktionella idag? De flesta barn föds friska.

Mammor är inte äldre idag än förr, däremot är förstföderskorna äldre. Men innan effektiva preventivmedel fanns, fick många kvinnor barn så länge de kunde bli gravida, vilket ofta var efter 40. 

Men ja, vissa risker ökar med åldern, men det gäller även mannens ålder.

• Anonym (Tvillingmorsan)

TS, barnbarn är ingen garanti, inte heller hur länge man orkar vara aktiv med dem. Min mamma var 65 när hon blev mormor. Hon har alltid varit närvarande men tyvärr sjuk de senaste åren. Visst, hade jag fått barn tio år tidigare, hade hon inte blivit sjuk förrän de var i tonåren, men sånt kan man ju inte veta innan. Och hon träffar dem fortfarande, är inte sängliggande. 

Sen har våra barn tack och lov en pigg och frisk farmor. Deras farfar är också ganska pigg men börjar bli lite skröplig. Sånt är livet. Det finns inga garantier varken för barnbarn eller pigga och friska morföräldrar. 

Självklart är chansen större att få vara med längre och orka mer, om man får barnbarn vid 50, än om man är 65 eller 70 när de föds. Men då måste även annat vägas in. Som att många inte är redo för barn när de är yngre, att vi utbildar oss längre idag osv. Man kan inte tänka: Jag borde skaffa barn före 30, annars får mina barn gamla morföräldrar. 

• Anonym (Ts)
    Tom Araya skrev 2023-07-28 04:21:18 följande:
    Riskerna för komplikationer under graviditeten ökar påtagligt under de sista åren av fertilitet. Det hoppas jag alla känner till.

Riskerna är inte högre vid 37 eller 38 än vid 42, utan tvärt om. Men gränsen för risktagande som jag anser är rimlig går vid 37 (för kvinnan), utefter den statistik jag läst.

Jag vill inte vara med om att göra en kvinna äldre än 37 gravid och sätta barn till världen med gamla föräldrar.

Jag tror att vi hade haft friskare och mer funktionella barn om färre kvinnor skaffade barn i hög ålder (vilket enligt min uppfattning är efter 37).
    Åher igen, vilka risknivåer talar du om? En risk som fördubblas från en extremt låg nivå är fortsatt en mycket låg risk nämligen, ävrn om den skulle vara dubbelt så hög.

Har även sett uppgifter på att barn till äldre föräldrar lyckas bättre och är friskare, så det finns ju data att finna som pekar åt olika håll i sådana fall. (https://www.svd.se/a/gPav0/ny-forskning-barn-till-aldre-mammor-friskare)
  • Anonym (Linn)

36. Kan inte minnas att någon kommenterade min ålder öht.

• frumamma
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-26 13:33:54 följande:
    Hur gammal vid sista barnet?

Hur gammal var du när ni fick sista barnet? Var det stor skillnad mot när första kom? Tyckte folk du var gammal för att få barn?

Jag är 40 och väntar vad absolut mest sannolikt blir andra och sista barnet och känner mig själv ljusår yngre än när jag fick första vid 38, just då det är ett syskon. Märker också ett annat bemötande när jag säger att det är andra, även om de kommit tätt. När jag säger att det är andra och jag är 40 är det typ legitimt, när jag var 38 vid första var jag gammal, så har reaktionerna gått.

För egen del känns 40 som en lagom gräns, även om jag säkert skulle ha omöjligt svårt att göra abort om jag blev gravid igen (har haft väldigt lätt att bli gravid).

Jag som var 22 när första barnet kom, och 29 då fjärde barnet föddes har inte direkt fått kommentarer om åldern så sett utan mer att jag har att göra då jag har så "många" barn. Men det lär nog komma en eller annan kommentar om 1-3 år då jag och min särbo planerar ett gemensamt barn (eller fler?) tids nog. Nu är ju mina barn 10, 9, 7 och 3 år gamla. Hans är 16, 14 och 3 år gamla.. :p 
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-27 12:47:24 följande:
    Kanske så. Jag har hela mitt liv fått höra att jag ser yngre ut än min ålder, nu vid 40 trodde nya bekantskaper att jag var 30-33. Tycker själv det är ruskigt svårt att avgöra ålder; vad utmärker en 40-åring mot en som är 32, egentligen, innan man verkligen pratar med dem om saker som antal år man jobbat eller när man tog studenten?
    Tycker nog man ser ålder rätt bra ändå, om man tittar i ansiktet, linjer runt ögon och mun mm. Själv har jag nog alltid sett ut som den ålder jag är. Har bara fått frågan om det är mitt barnbarn en gång angående min yngsta, och det är väl inte så konstigt när man är så gammal. Tror att fler trodde att mina föräldrar var mina morföräldrar när jag växte upp då det inte var lika vanligt med så gamla föräldrar på 70-talet som det är nu. Sen är väl de flesta för väluppfostrade för att ställa frågan.

Mamma var 43 och pappa 50 när jag kom, och jag var 43 och maken 48 när vi fick vår yngsta.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2023-07-28 08:37:11 följande:
    Tycker nog man ser ålder rätt bra ändå, om man tittar i ansiktet, linjer runt ögon och mun mm. Själv har jag nog alltid sett ut som den ålder jag är. Har bara fått frågan om det är mitt barnbarn en gång angående min yngsta, och det är väl inte så konstigt när man är så gammal. Tror att fler trodde att mina föräldrar var mina morföräldrar när jag växte upp då det inte var lika vanligt med så gamla föräldrar på 70-talet som det är nu. Sen är väl de flesta för väluppfostrade för att ställa frågan.

Mamma var 43 och pappa 50 när jag kom, och jag var 43 och maken 48 när vi fick vår yngsta.

Ibland. Men jag har bekanta som har mycket linjer vid ögonen och är 30-32 och de som har färre och är 39-40. Då kan det vara klurigare. Sen får man ju ofta en generell bild av någon med innan man detaljstuderar personen, har en väninna som var typ 37-38 när vi lärde känna varann och jag hade kunnat svära på att hon var nånstans 25-27. Hela hon framstod helt enkelt som ung. Har än idag svårt att tänka att hon är 40+ även om hon passerat det med god marginal nu.

Och nej, på 70-talet var det nog ovanligare. Jag har för mig att jag såg nån artikel om att det dock var vanligare i äldre tider med föräldrar över 40, för att sen bli ovanligare där nånstans på 1900-talet, och att det nu börjat svänga igen.

• Anonym (Nja)

Nja. Jag skulle ändå säga, att de unga mammorna är ett mycket större problem, i vårt samhälle. De som inte har någon fast relation, ingen utbildning, inget arbete, ingen bostad, och inte heller psykiskt eller känslomässigt är redo, utan till och med i värsta fall lämnar bebisen ensam för att kunna gå ut och festa, släpar hem ständigt nya män - och så blir det fler barn med olika pappor och en enda röra av allting. Sedan blir döttrarna också gravida under sådana omständigheter, och sönerna blir inte sällan kriminella.

Kvinnor som skaffar sitt första barn efter 30, brukar tvärtom ha ordentlig ordning på sitt liv. 

Men visst, riskerna ökar med åren och NÅGON gräns uppåt finns det ju, men jag tycker inte att den går vid 37. 37-åriga kvinnor föder friska barn utan problem varenda dag, och det är mer regel än undantag dessutom. Man kan även göra en hel del fosterdiagnostik idag, men det försutsätter förstås att man kan förmå sig att göra abort om barnet är skadat. 

Jag skulle säga att min maxgräns för kvinnan är 42 och för mannen 55.
  • Anonym (Äldst)

Jag var drygt 49,5 när jag fick andra och sista barnet. Självklart fanns det säkert många som tyckte jag var för gammal. Det brukar folk göra. Vissa tycker över 35 är för gammalt. Men ingen sa nåt i alla fall. Och vi ville ha barn och jag råkade bli så gammal pga infertilitet så vad folk tyckte/tycker är inget vi bryr oss om.

40 är ingen ålder alls att få barn tycker jag. Känt jättemånga som fått barn vid 40 och mer. Det är klart det finns områden där de flesta får barn före 30, men det finns även områden där förstagångsmammorna är betydligt äldre. Man är så gammal som man är när man får barn och det angår ingen annan.

• Anonym (39)

Vilket trams. Du måste förstå statistiken. Många som får sitt första barn 35+ har kroppsliga problem som orsakat att de fått svårigheter att få barn. Bara i min omgivning har jag personer med grav övervikt, pcos, diabetes och hypothyreos som fått barn efter 35 och där det varit problem med graviditeterna.

Är man frisk och fertil är riskerna små.
Svar på tråden Hur gammal vid sista barnet?