Inlägg från: Anonym (39) |Visa alla inlägg
  • Anonym (39)

Hur gammal vid sista barnet?

Var 31 med första och 39 med mitt tredje och sista. Den sista var en jobbig graviditet. Jag har flera barn, graviditeterna är olika. Har båds ks och vf bakom mig, kejsarsnitten klart bäst.

• Anonym (39)
    Tom Araya skrev 2023-07-28 04:21:18 följande:
    Riskerna för komplikationer under graviditeten ökar påtagligt under de sista åren av fertilitet. Det hoppas jag alla känner till.

Riskerna är inte högre vid 37 eller 38 än vid 42, utan tvärt om. Men gränsen för risktagande som jag anser är rimlig går vid 37 (för kvinnan), utefter den statistik jag läst.

Jag vill inte vara med om att göra en kvinna äldre än 37 gravid och sätta barn till världen med gamla föräldrar.

Jag tror att vi hade haft friskare och mer funktionella barn om färre kvinnor skaffade barn i hög ålder (vilket enligt min uppfattning är efter 37).
    Vilket trams. Du måste förstå statistiken. Många som får sitt första barn 35+ har kroppsliga problem som orsakat att de fått svårigheter att få barn. Bara i min omgivning har jag personer med grav övervikt, pcos, diabetes och hypothyreos som fått barn efter 35 och där det varit problem med graviditeterna.

Är man frisk och fertil är riskerna små.
Svar på tråden Hur gammal vid sista barnet?