Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Hur gammal vid sista barnet?

36 vid första och sista barnet. Tvillingar.

De första åren fick vi ibland frågan om vi ville ha en trea, så uppenbarligen ansågs jag inte "för gammal". En trea var dock aldrig aktuell för oss, det räckte gott och väl med två.

Men det är lustigt det där. Att få första barnet vid 40 eller nästan 40, tycker många är gammalt, men att få andra eller tredje barnet då, verkar helt ok? Trots att det ju inte är någon större skillnad om barnen kommer ganska tätt.

Men många kanske fortfarande är kvar i tänket att får man barn vid 40, eller efter 40, är det en sladdis. Då har man redan stora eller halvstora barn. Så var det ju ofta förr, men inte alltid längre.

Gällande ork har jag ju inget att jämföra med, men jag hade garanterat inte varit piggare runt 30, än jag var vid 36. Däremot hade jag kanske orkat mer rent fysiskt om jag hade varit runt 20. Det ÄR skillnad. Tycker jag. Men då var jag å andra sidan inte alls redo för barn.

Tom Araya skrev 2023-07-27 00:50:51 följande:
    Med tanke på vad statistiken ser ut för komplikationer vid graviditet i högre ålder, så säger jag att gränsen går vid 37. Jag personligen tycker inte det är värt riskerna med graviditet efter 37.
    Som sladdbarn avskydde jag också att ha gamla föräldrar. Mina var 35 och 40 när jag föddes, medan mina äldre syskon är 10 och 12 år äldre.
    Det är nog väldigt olika hur man upplever det. Riskerna ökar något med stigande ålder, men bara något, i alla fall före 40. Att det skulle gå någon magisk gräns vid just 37 har jag aldrig hört.

Idag får fler första barnet senare. Det är inget konstigt eller ovanligt att ha småbarn i 40-årsåldern. Det var kanske ovanligare när du växte upp?

Min pappa var äldre än de flesta jämnårigas pappor, men han var 43 när jag föddes. Mamma var ganska mycket yngre, 29. Men jag upplevde aldrig pappas ålder som ett problem. Tror inte min syster, som är yngre, heller gjorde det.
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-27 09:58:05 följande:
    Ja, det är ju exakt vad jag upplevt. Andra barnet vid 40 har varit noll förvåning eller kommentarer om ålder från folk, första barnet vid 38 var en hel del kommentarer om att föräldrar ju blir äldre och så. Tror också det ligger nåt i att man liksom redan har barn då, så folk tänker att man kanske skaffade första för 5-6 år sen eller mer.

Jag hade absolut inte varit piggare vid 30, mitt uppe i att skapa mig en karriär mm efter studier och var tröttare än nu, däremot hade jag nog kanske orkat mer när barnet var äldre. Jag kan känna att småbarnsperioden är helt ok med min ålder nu men att jag kan sörja att jag kommer vara gammal när barnen tar studenten och går ut i vuxenlivet. Men den dagen, den sorgen.

Jag tror också det handlar om att man redan har barn. Då upplevs det inte som lika gammalt att vara runt 40 och gravid igen.

Kvinnor har i alla tider fött barn när de var äldre än du är nu. Men sällan sitt första barn, utan sitt tredje eller femte eller tionde. Det är det som är skillnaden.

Du kommer inte ens att vara 60 fyllda när båda dina barn har tagit studenten, om de gör det vid 18-19. Tycker du att det är gammalt? Idag är 60 ingen ålder. 60 är nya 50, 70 är nya 60 osv.

Sen åldras alla olika. Min mamma är 76 och har troligen inte så många år kvar pga sjukdom. Men min mormor blev 100 år och var pigg nästan ända till slutet.

Många 75-åringar är pigga och friska. När du är 75 börjar dina barn närma sig 40. Du är INTE gammal.

Sen går det ju sällan att avgöra exakt hur gammal någon är. En 40-åring kan se ut som 35, ibland 30. Ingen kommer då tycka att den gravida 40-åringen ser "gammal" ut.

Jag upplever att många kvinnor som får barn senare - inte alla, men många - ser yngre ut än de är? Eller så uppfattas de bara så. De som tycker att man är "för gammal" för fler barn vid 40, eller efter 35, kanske har andra referensramar, eller en annan föreställning om hur man brukar se ut då.

Jag har ofta fått höra att jag ser yngre ut än jag är, men tror inte att jag gör det egentligen. Eller det beror nog på vad man jämför med. Men när jag var gravid i 35-årsåldern, trodde många att jag var runt 30, nu är jag 47 och många tror att jag är runt 40. Därmed har jag inte uppfattats som en "gammal" mamma.

Tom Araya, på vilket sätt menar du att barn är mindre friska och mindre funktionella idag? De flesta barn föds friska.

Mammor är inte äldre idag än förr, däremot är förstföderskorna äldre. Men innan effektiva preventivmedel fanns, fick många kvinnor barn så länge de kunde bli gravida, vilket ofta var efter 40. 

Men ja, vissa risker ökar med åldern, men det gäller även mannens ålder.

TS, barnbarn är ingen garanti, inte heller hur länge man orkar vara aktiv med dem. Min mamma var 65 när hon blev mormor. Hon har alltid varit närvarande men tyvärr sjuk de senaste åren. Visst, hade jag fått barn tio år tidigare, hade hon inte blivit sjuk förrän de var i tonåren, men sånt kan man ju inte veta innan. Och hon träffar dem fortfarande, är inte sängliggande. 

Sen har våra barn tack och lov en pigg och frisk farmor. Deras farfar är också ganska pigg men börjar bli lite skröplig. Sånt är livet. Det finns inga garantier varken för barnbarn eller pigga och friska morföräldrar. 

Självklart är chansen större att få vara med längre och orka mer, om man får barnbarn vid 50, än om man är 65 eller 70 när de föds. Men då måste även annat vägas in. Som att många inte är redo för barn när de är yngre, att vi utbildar oss längre idag osv. Man kan inte tänka: Jag borde skaffa barn före 30, annars får mina barn gamla morföräldrar. 

Svar på tråden Hur gammal vid sista barnet?