• Anonym (Ts)

Hur gammal vid sista barnet?

Hur gammal var du när ni fick sista barnet? Var det stor skillnad mot när första kom? Tyckte folk du var gammal för att få barn?

Jag är 40 och väntar vad absolut mest sannolikt blir andra och sista barnet och känner mig själv ljusår yngre än när jag fick första vid 38, just då det är ett syskon. Märker också ett annat bemötande när jag säger att det är andra, även om de kommit tätt. När jag säger att det är andra och jag är 40 är det typ legitimt, när jag var 38 vid första var jag gammal, så har reaktionerna gått.

För egen del känns 40 som en lagom gräns, även om jag säkert skulle ha omöjligt svårt att göra abort om jag blev gravid igen (har haft väldigt lätt att bli gravid).

• Svar på tråden Hur gammal vid sista barnet?
  • Anonym (40)

Jag är 40 och vårt andra och sista barn kommer på fredag 🙂 mått betydligt bättre den här graviditeten och vart friskare än vid förra för 9 år sedan. Blev även lättare gravid nu än när jag var yngre. Men det här är sista barnet !

• Anotherone

Vår yngsta är född det året jag skulle fylla 37.
    Jag visste att det var sista, det var en sladdis och äldsta var då 11 år så det var inte aktuellt med fler sen.
    Utifrån vad som hände under den senaste förlossningen så vore det också otroligt riskfyllt för mig att gå igenom en till graviditet så det är inte aktuellt.

Men jag känner igen det där med ålder, hur det kan kännas olika i olika situationer och liksom "värderas" olika. 
    När jag fick äldsta barnet skulle vi fylla 26. Vi tyckte inte att vi var särskilt unga, hade redan då varit tillsammans i mer än 10 år. Men statistiskt sett var vi kanske det. Sen när jag väntade andra barnet så var jag 36 fyllda och de flesta i mammagruppen och på öppna förskolan var som jag. Och de tyckte det var väldigt konstigt hur jag som hade en liten bebis också kunde ha ett barn som gick i mellanstadiet.

Jag har vänner som fick första barnet då som runt 36-38 år gamla ungefär och de har absolut velat ha syskon så de är också runt 40-42 nu och en har precis fått en bebis och en är gravid. 

• molly50

Jag var 39 vid mitt andra och sista barn.
    Blev lätt gravid och graviditeten gck bra frånsett en besvärlig foglossning.
    Förlossningen gick snabbt och blev lite dramatisk.
    Men sammantaget så gick allt bra.

• Dimisi

Jag var 43 vid tredje och sista barnet. Graviditeten var ungefär som de andra. Illamående men jobbade heltid ända fram till förlossningen. Ingen sa att jag var för gammal, men en del i samma ålder sa att de inte skulle vilja börja om med bebis.

• Anonym (Hejhej)

Jag kommer vara typ 2 månader från 38 när min andra kommer, som blir sista. Vi orkar inte fler, haha. Jag var 1 månad från 36 när första kom. 
    Jag har faktiskt inte fått nån kommentar alls. Men jag tror inte jag ser ut som min ålder. 

• Anonym (88)

Mitt yngsta barn föddes när jag var 21 år (äldsta när jag var 19). Barnen är idag 13 och 16. Har under åren ibland velat ha en tra. Men inte maken, så vi fick nöja oss med två.

• Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2023-07-26 13:33:54 följande:
    Hur gammal vid sista barnet?

Hur gammal var du när ni fick sista barnet? Var det stor skillnad mot när första kom? Tyckte folk du var gammal för att få barn?

Jag är 40 och väntar vad absolut mest sannolikt blir andra och sista barnet och känner mig själv ljusår yngre än när jag fick första vid 38, just då det är ett syskon. Märker också ett annat bemötande när jag säger att det är andra, även om de kommit tätt. När jag säger att det är andra och jag är 40 är det typ legitimt, när jag var 38 vid första var jag gammal, så har reaktionerna gått.

För egen del känns 40 som en lagom gräns, även om jag säkert skulle ha omöjligt svårt att göra abort om jag blev gravid igen (har haft väldigt lätt att bli gravid).

Med tanke på vad statistiken ser ut för komplikationer vid graviditet i högre ålder, så säger jag att gränsen går vid 37. Jag personligen tycker inte det är värt riskerna med graviditet efter 37.
    Som sladdbarn avskydde jag också att ha gamla föräldrar. Mina var 35 och 40 när jag föddes, medan mina äldre syskon är 10 och 12 år äldre.
  • Anonym (Ts)
    Tom Araya skrev 2023-07-27 00:50:51 följande:
    Med tanke på vad statistiken ser ut för komplikationer vid graviditet i högre ålder, så säger jag att gränsen går vid 37. Jag personligen tycker inte det är värt riskerna med graviditet efter 37.
    Som sladdbarn avskydde jag också att ha gamla föräldrar. Mina var 35 och 40 när jag föddes, medan mina äldre syskon är 10 och 12 år äldre.
    Nyfiken här, vilka risker är det du tänker på? Varför är de för höga just vid 37, vad är det för siffra du då anser ha nåtts?
  • Anonym (Caroline)

Fick mitt sista barn några veckor innan jag fyllde 36.Hade inte önskat få barn senare än detta.Nu när jag närmar mig 50,så önskar jag att jag hade fått barnen lite tidigare.

• Anonym (40)

Riskerna ökar LITE när man är äldre men definitivt inte massor. Kolla statistiken. Missfallsrisken är högre absolut och den kan man inte göra något åt men de flesta får friska barn tillslut. 

Gammal vid 35? Jisses. Mina föräldrar var 35 och 39 när de fick mig, aldrig tyckt de va gamla.

Somsagt mått mycket bättre fysiskt och psykiskt den här graviditeten än tidigare när jag var betydligt yngre. Mina värden har varit jättebra hela tiden. 

Svar på tråden Hur gammal vid sista barnet?