• Anonym (Rädd)

Nervös inför snittet, kan ju inte ligga på rygg

Ska nästa vecka göra ett kejsarsnitt, planerat då jag har trångt bäcken och bebisen beräknas vara stor. Oroar mig massor för att jag inte kan ligga på rygg utan att bli svimfärdig. Hur ska det gå på snittet ? Magen är stor! Vad gör man åt detta? Jag lär inte va den enda gravida som inte kan ligga på rygg. Snälla lugna mig!

• Svar på tråden Nervös inför snittet, kan ju inte ligga på rygg
  • felicityporter

Det är egentligen inte så illa som du tror, prova att sätta ihop sängarna på BB efteråt så att det blir som en dubbelsäng och säg åt din sambo/man att ligga i den bredvid och på din arm så kommer du sova jättegott. Begär att få oxytocontin och oxynorm också, det har du rätt till i tre dygn efter ditt snitt (åtminstone i Skåne).

• Anonym (Rädd)

Jag är inte rädd för smärtan utan hur jag ska kunna ligga ner under operationen när jag inte kan det nu alls utan att känna mig svimfärdig. Tack för svar ! Ska tänka på det .

• Anonym (Hmmm ....)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-07-21 15:01:22 följande:

Jag är inte rädd för smärtan utan hur jag ska kunna ligga ner under operationen när jag inte kan det nu alls utan att känna mig svimfärdig. Tack för svar ! Ska tänka på det .

Kan du inte bli sövd?
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Hmmm ....) skrev 2023-07-21 15:02:39 följande:
    Kan du inte bli sövd?
    Man söver vanligtvis inte under kejsarsnitt.
  • felicityporter

Du ska inte känn skam OM du verkligen har sån panik så att du hellre känner att du vill sövas! De kan söva dig om du har extrem panik och är ärlig om det till kirurgen när de planerar ditt snitt, men i första hand rekommendera jag att du är vaken under snittet om du kan, jag hade också extrem panik efter de tog ut min första son med snitt utan att bedövningen tog, men då var de så oerhört gulliga och förstående inför det att en i personalen höll min hand hela tiden och min make den andra.

• felicityporter

Inför andra snittet menar jag. Så tala om och var ärlig om du är rädd så kommer personalen vara extra snälla mot dig!

• AstridElizabeth

Du ligger inte platt på rygg under snittet. Operationsbordet lutar lite åt sidan. Inte så att du riskerar att åk av, men tillräckligt för att se till kroppspulsådern inte kläms åt. 

• Anonym (Rädd)

Vill inte vara sövd, vill inte missa vårt barns födelse 🙂 vad skönt att man ligger lite åt sidan, ja det är vena cava jag har problem med och bebisen är stor troligen 5kg tror de. Så han trycker på ordentligt i magen just nu och jag är kort så finns ingen plats alls. 

• LFF

Prata med både din BM och den eventuella planeraren på sjukhuset och berätta hur det ligger till så vet de hur de ska hantera det hela. 

Lycka till! Hjärta

• Anonym (Rädd)
    LFF skrev 2023-07-21 15:40:05 följande:

Prata med både din BM och den eventuella planeraren på sjukhuset och berätta hur det ligger till så vet de hur de ska hantera det hela. 

Lycka till!  // Hjärta

Tack ♥️ min bm träffar jag inte mer och hon vet om att jag har svårt och ligga när hon mätt magen osv men ska absolut ta upp min oro när det är dags. Jag kan ju inte va den enda som har problem med vena cava tänker jag och tänk på de som föder tvillingar och trillingar , jag har ju ?bara? en. Även om han är stor.
Svar på tråden Nervös inför snittet, kan ju inte ligga på rygg