• Anonym (Rädd)

Nervös inför snittet, kan ju inte ligga på rygg

Ska nästa vecka göra ett kejsarsnitt, planerat då jag har trångt bäcken och bebisen beräknas vara stor. Oroar mig massor för att jag inte kan ligga på rygg utan att bli svimfärdig. Hur ska det gå på snittet ? Magen är stor! Vad gör man åt detta? Jag lär inte va den enda gravida som inte kan ligga på rygg. Snälla lugna mig!

• Svar på tråden Nervös inför snittet, kan ju inte ligga på rygg
  • Mantrasina

Du är verkligen inte ensam om det, det är så för många gravida. I alla andra sammanhang ser man till att "flytta" på magen så att den inte trycker mot pulsådern, men som många ovan sagt, under snitt så lutar man lite på bordet så att det inte ska bli så påfrestande på pulsådern under ingreppet. (Det har inget att göra med att det är obekvämt eller opraktiskt för kirurgen som någon nämnde dock...)

• ems87
    LFF skrev 2023-07-21 16:19:40 följande:
    Åh, lustgasen var absolut inte vare sig lugnande eller smärtstillande för mig. Spydde som en gris av den
    Jag fick ingen lustgas under mina snitt... tråkigt att du fick den upplevelsen!
  • Anonym (Rädd)

Tack för alla svar . Har suttit och kollat videor på k-snitt och där ser det ju ut som de ligger rakt upp och ner. Jag vet att jag inte är ensam om fenomenet men känns ändå som alla andra klarar utan problem att ligga ner, men så har inte alls en så stor mage som jag har 😕 väldigt högt sfmått. Hade samma med vårt förra barn. 

Förstår inte hur lite vinkling ska kunna ta bort obehagskänslan, har provat lägga mig på rygg men jisses känns som jag ska kvävas av magen med. Är jätteorolig jag ska svimma av under snittet eller få en ångestattack.

Ni är verkligen gulliga som tar er tid att skriva ! Tack

• Anonym (Libbsticka)
    LFF skrev 2023-07-21 16:19:40 följande:
    Åh, lustgasen var absolut inte vare sig lugnande eller smärtstillande för mig. Spydde som en gris av den
    Då tog du för mycket. Man ska bara ta lite försiktigt så går det bra.
  • Anonym (M)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-07-23 07:58:39 följande:

Tack för alla svar . Har suttit och kollat videor på k-snitt och där ser det ju ut som de ligger rakt upp och ner. Jag vet att jag inte är ensam om fenomenet men känns ändå som alla andra klarar utan problem att ligga ner, men så har inte alls en så stor mage som jag har 😕 väldigt högt sfmått. Hade samma med vårt förra barn. 

Förstår inte hur lite vinkling ska kunna ta bort obehagskänslan, har provat lägga mig på rygg men jisses känns som jag ska kvävas av magen med. Är jätteorolig jag ska svimma av under snittet eller få en ångestattack.

Du ligger inte plant. Jag låg med huvudet lite lägre tex, vilket iofs gav sjuk smärta i axlar efteråt men det var nog med tanke på snittet och massa andra saker man ska ligga så. Tänk på hur många snitt som görs, och hur många gravida som inte kan ligga på rygg. Gissar på att lite vinkling just avlastar precis det som krävs även om det inte syns tydligt.
  • Pascal

Precis som tidigare inlägg sagt så lutar de bordet lite åt sidan. Jag blev otroligt illamående och yr under mitt snitt men det gick superbra för jag hade en jättegullig sjuksköterska alldeles bredvid mitt huvud som hela tiden frågade mig hur det gick och att jag skulle säga till om jag kände mig yr eller illamående så skulle han justera medicineringen lite. Blev extremt yr och illamående efter ungefär halva operationen var gjord, kändes precis som jag skulle svimma. Då gav han blodtryckshöjande medicin direkt och känslan försvann på nån sekund bara, fick även en tuss i näsan med syrgasflöde för att minska illamåendet och det funkade finfint! Tror att du kan vara helt trygg i att personalen vet vad de gör och kan hjälpa dig om situationen skulle uppstå :) 
  • mamaleona

Det du beskriver är normalt i slutet av graviditeten. Dom sätter din spinalbedövning före du svängs till ryggläge, då den är satt märker du inte av detta sk vena-cava problem. Du blir helt känslolös nertill. Operationsbordet sätts lite lutande faktiskt åt ena sidan (kan vara så lite så det inte syns på videon), och då bebis är ute rätas det upp igen.  O dom håller koll på dina vitala värden ss puls blodtryck mm, och ger medicin vb mot dessa. Sedan täcker dom för så du inte ser nåt o gynekologen börjar sitt jobb. Kommer att gå bra. Hälsn en bm
  • LFF
    ems87 skrev 2023-07-22 22:36:04 följande:
    Jag fick ingen lustgas under mina snitt... tråkigt att du fick den upplevelsen!
    Fick det under igångsättningen innan det blev snitt. Lustgas funkar inte på alla. Men jag svarade på en kommentar som tyckte att TS skulle be om lustgas innan och ville då berätta att det inte är vare sig lugnande eller smärtstillande för alla. 
  • LFF
    Anonym (Libbsticka) skrev 2023-07-23 08:04:05 följande:
    Då tog du för mycket. Man ska bara ta lite försiktigt så går det bra.
    På ett litet andetag enligt instruktion från BM. Lustgas funkar inte för alla.
  • Anonym (Rädd)

Tack för alla svar i tråden. Igår snittades jag och idag är vi redan hemma. Så vi mår bra! Men det var riktigt jobbigt ett tag för de vände bordet rakt när de skulle ta ut honom och då tryckte det på enormt och jag fick blodtryckskall och spydde och trodde jag skulle svimma. Hade massor av vatten , över en liter därför va magen enorm. Men allt blev lättare när han väl var ute 🙂

• Pascal
    Anonym (Rädd) skrev 2023-07-29 21:29:00 följande:

Tack för alla svar i tråden. Igår snittades jag och idag är vi redan hemma. Så vi mår bra! Men det var riktigt jobbigt ett tag för de vände bordet rakt när de skulle ta ut honom och då tryckte det på enormt och jag fick blodtryckskall och spydde och trodde jag skulle svimma. Hade massor av vatten , över en liter därför va magen enorm. Men allt blev lättare när han väl var ute 🙂

Skönt att det gick bra till slut och grattis till bebisen! :)
Svar på tråden Nervös inför snittet, kan ju inte ligga på rygg