Anonym (Rädd) skrev 2023-07-23 07:58:39 följande:
Tack för alla svar . Har suttit och kollat videor på k-snitt och där ser det ju ut som de ligger rakt upp och ner. Jag vet att jag inte är ensam om fenomenet men känns ändå som alla andra klarar utan problem att ligga ner, men så har inte alls en så stor mage som jag har 😕 väldigt högt sfmått. Hade samma med vårt förra barn.
Förstår inte hur lite vinkling ska kunna ta bort obehagskänslan, har provat lägga mig på rygg men jisses känns som jag ska kvävas av magen med. Är jätteorolig jag ska svimma av under snittet eller få en ångestattack.
Ni är verkligen gulliga som tar er tid att skriva ! Tack
Det du beskriver är normalt i slutet av graviditeten. Dom sätter din spinalbedövning före du svängs till ryggläge, då den är satt märker du inte av detta sk vena-cava problem. Du blir helt känslolös nertill. Operationsbordet sätts lite lutande faktiskt åt ena sidan (kan vara så lite så det inte syns på videon), och då bebis är ute rätas det upp igen. O dom håller koll på dina vitala värden ss puls blodtryck mm, och ger medicin vb mot dessa. Sedan täcker dom för så du inte ser nåt o gynekologen börjar sitt jobb. Kommer att gå bra. Hälsn en bm