Lämna skuldsatt sambo?
Jag har kommit till ett vägskäl i livet och vet inte riktigt vilken väg jag ska ta härifrån.
Min sambo sedan 7 år har under hela vår tid tillsammans varit skuldsatt. I början hade han en skuld på ca 150000:- (vad jag vet) pga ?ett ex som satt honom i skiten?. Fine, tänkte jag, det kan väl hända vem som helst. Han amorterade på sitt lån och allt verkade ok. Men det har sedan bara eskalerat, mest pga han är helt oförmögen att hantera pengar och vill leva ett lyxliv som vi egentligen inte har råd med. Det har gjort att han helt enkelt fastnat i den klassiska lånefällan där han inte har råd att amortera på sina lån och därför tagit nya, större och dyrare (dvs högre ränta) lån för att kunna betala tillbak de gamla. Jag har aldrig sett några av de här pengarna, han har aldrig på eget bevåg pratat med mig om detta och jag står helt utanför hans ekonomiska val.
När jag försökt ta upp detta blir han bara arg och vänder taggarna utåt, då får jag bara höra att det är hans ekonomi och HANS problem. Inget jag behöver oroa mig över. Det han inte förstår är att jag bara oroar mig ännu mer när jag inget får veta. Vi äger ett hus tillsammans och har gemensamma barn. Självklart är det mitt problem också. Men han verkar inte ens berörd av detta, han lever på som vanligt och är alltid på bra humör. medan JAG ligger sömnlös på nätterna och har ångest på dagarna över detta. Är livrädd att kronofogden snart kommer och knackar på. Så många gånger har jag försökt prata med honom om detta, att jag mår dåligt och att jag vill hjälpa honom. För ett år sedan flyttade jag tom ut pga orkar inte leva med detta längre. Då verkade han äntligen inse allvaret, skulle skaffa extrajobb och bli skuldfri. Dum som jag var flyttade jag då tillbaka hem och genast avstannade alla hans försök att ordna upp sitt liv. Han har haft tid att förändras men valt att inte göra det. Nu överväger jag att lämna honom. Sälja huset och övertala honom att ansöka om skuldsanering. tror inte det skulle va problem för honom att få det, gissar att hans skulder är ca 600000:- nu.
Det är så svårt. Förutom detta är han en fin man och pappa och vi kan ha väldigt kul ihop. Men det här börjar tära på mig så pass mycket att jag börjar tappa allt hopp. Jag har börjat känna att mina känslor håller på att svalna pga hans svek. Och han inser inte ens att det är ett svek. Han inser inte ens att det är ett problem överhuvudtaget. vad ska jag göra??