• Mortiscia80

Lämna skuldsatt sambo?

Du har kommit fram till en klok slutpunkt ts. Separation är det som återstår nu, jag förstår att du oroar dig för huset, för även om de inte kan ta av din halva så äger ni det ju tillsammans, och jag tror också det kan bli problem för din del trots att det är hans skulder.

Börja med att ställa dig i bostadsköer, det kan ta längre tid än man tror. Kontakta mäklare om att lägga ut huset på marknaden, räntorna är fortfarande illa men det verkar som om marknaden ändå håller på att återhämta sig så jag hoppas ni får ett ok slutpris. Du måste så klart prata med "sambon" om detta men samla tankarna först så du vet vad du ska säga, ge inget utrymme för slingrande. Säg att du har bestämt dig för att ni två ska gå skilda vägar, att det är slut mellan er och att det är bäst om ni kan separera så snabbt som möjligt. Han kommer säkert både bråka och skrika men stå fast vid ditt beslut, diskutera inte med honom. Upprepa bara att ni ska gå isär, du borde så klart också berätta att det beror på hela den här ekonomiska situationen som sätter dig i en fruktansvärt otrygg situation och att du inte kan leva så. Prata inte om honom, att det är han som har förstört osv, det leder bara till mer bråk och att han hamnar i försvarsläge utan håll det till dig, dina känslor och upplevelser. Diskutera inte heller alltför länge om detta utan ge det 15-20 minuter i första läget, efter det lär ni ändå bara gå i cirklar.

Lycka till.

Svar på tråden Lämna skuldsatt sambo?