Lämna skuldsatt sambo?
TS sambo har säkert det som inom psykiatrin kallas grandios självbild, han ser inte verkligheten och bortser från begränsningar. Han vill leva ett lyxliv han inte har täckning för, utåt ska allt verka flott. I grunden finns en känsla av otillräcklighet som han vill kompensera för. Självklart spiller detta beteende över på TS, det begränsar och skapar konstant oro. Det har redan fått konsekvenser i form av störd nattsömn. Att leva under ständigt hot om utmätning är ett fruktansvärt tillstånd. Nu finns det också barn i familjen och oron kommer att prägla dem också Ett tafatt försök att komma tillrätta med detta har gjorts men sambon föll tillbaka igen. Hög igenkänning här, men drog mig ur innan det eskalerade, var inte svårt eftersom inga barn fanns i bilden. De följande fruarna drabbades. För min del kändes det som om jag just hade missat ett flyg som sedan skulle komma att störta. Det finns ingen annan utväg än att separera. Även om det temporärt kan bli bättre så ligger detta i botten av sambons personlighet . Det går kanske böttre så länge livet löper på och inga yttre påfrestningar inträffar, men händer något jobbigt kommer sambon garanterat att falla tillbaka. I mitt fall hade maken en snedvriden uppfattning om att "jag med min intelligens och sociala kompetens har rätt till detta".