• Guldnovan

Lämna skuldsatt sambo?

Du gör rätt i att fundera på att lämna honom. Du är tydligt medberoende i hans ekonomiska missbruk. Om du tänker att det vore alkohol istället för pengar så är det kanske enklare för dig att se vad det handlar om. Mekanismen är samma. 
    Du kan inte hjälpa honom. Risken är att du tar skulder i ditt namn för att rädda situationen. 
    Jag gifte mig med en man med samma problematik. Innan den resan var klar hade jag 12 betalningsanmärkningar och avdrag på lön. Efter skilsmässan blev jag skuldfri och anmärkningarna är borta. 
    Det var som att leva med en alkoholist. Samma beteende. Samma bråk. Samma oro. Pengarna räckte aldrig till månadens räkningar. 

• Guldnovan
    Goneril skrev 2023-07-18 11:22:19 följande:

TS sambo har säkert det som inom psykiatrin kallas grandios självbild, han ser inte verkligheten och bortser från begränsningar.
    För min del kändes det som om jag just hade missat ett flyg som sedan skulle komma att störta.                                                                                                                 Det finns ingen annan utväg än att separera. Även om det temporärt kan bli bättre så ligger detta i botten av sambons personlighet                           . Det går kanske böttre så länge livet löper på och inga yttre påfrestningar inträffar, men händer något jobbigt kommer sambon garanterat att 

Att ha ett "ekonomiskt" missbruk/vara urusel med pengar/inte vilja/kunna acceptera vad man har råd med innebär inte automatiskt att man har en grandios personlighet. Visst finns det grandiosa med skulder men alla skuldsatta är inte grandiosa. 

Din liknelse med flygplanet var bra. Jag gick ombord ovetandes om pilotens (makens) kompetens att flyga (hantera pengar/ärlighet) men jag överlevde när planet störtade. 

Håller också med om att en separation är det enda rätta. Ts behöver rädda sig själv och barnen.
Svar på tråden Lämna skuldsatt sambo?