Anonym (NEJ!) skrev 2023-08-23 14:55:20 följande:
Jaså, tycker alla det? Inte ens du som är så kär i att leverera självklarheter ville ju ta den viktigaste vinkeln på gubbstruttens utsagor och "förklara" detta. Nä, du lurar ingen om var du står.
Nu är ju f.ö de två grupperna inte i samma utsatta position, det har vi redan gått igenom, så även om jag tycker att gubben borde hållit tand för tunga, anser jag förstås att C.S. har rätt i att spridningen av den falska bilden av muslimers stora utsatthet å ena sidan, judars gräddfil å den andra, underblåsts av detta och är det allvarliga. Så jag tycker alltså inte att din och just islamisters och många traditionella muslimers påhittade rasism är allvarlig, annat än i det mycket farliga hittepået.
Vad är det för märklig och dum fråga? Hur ser någon alls på sådant som att folk säljer statshemligheter, försnillar allmänna medel, etablerar MB i Sverige, slåss för IS eller Putin? Är det ens något att fråga annat än folk med mycket grumlig syn på en demokratisk stat om? Skitkonstigt. Som att fråga om någon "ser på" våldtäktsmän på något särskilt sätt för att man inte förespråkar fotboja på alla er män. Momikas bakomvarande aktörer förändrar givetvis inte min syn på yttrandefrihetens vara eller min ståndpunkt mot blasfemilagar.
Först och främst låter det inte som du ser skillnaden mellan muslimer och islamister.
Hatbrott mot muslimer är bland de vanligaste hatbrotten i statistiken. Menar du att dessa ofta skulle vara påhittade? Har du något belägg/källor för att det skulle förhålla sig på det viset? Kan du lämka?
I vårt grannland Norge kan polisen hindra en demonstration på polisiära grunder och i Finland är brännandet av heliga skrifter förbjudet. Är det länder med en mycket grumlig syn på demokrati? Har Moderaterna en mycket grumlig syn på demokrati om de kommer fram till att den svenska ordningslagen bör vara utformad som den norska?