Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

Anonym (NEJ!) skrev 2023-08-21 10:24:12 följande:
    Mycket märklig och korkad fråga och verkligen inget där du "Aha, här kommer JAG och ställer saker på sin spets! eller avslöjar BS/drar ner byxorna på ngns fördomar!" 

Givetvis går han till försvar för den kulturella avart just han befinner sig i, likt den muslimska kvinnan i niqab gör och likt den kvinna i Jemen eller Somalia med rakbladet i högsta hugg gör. Menar du verkligen att du inte kan räkna ut det? Internaliserat förtryck, kallas det bl.a.

Mitt inlägg var riktat till Tom och hans svar på mitt inlägg om judiska ungdomsförbundet. Tom är av uppfattningen att religiösa (jag använder gruppen judar för att det ska bli tydligare) har en tendens att prata om allas lika värde när det passar/gynnar dem, men att judar ofta inte är särskilt konsekventa. Han föreslog att jag exempelvis skulle fråga en jude om han enligt "lika-värde"-argumentet anser att omskärelse av pojkar borde förbjudas då omskärelse av flickor är just förbjudet.

Själv anser jag att det var Tom som ursprungligen ställde saker till sin spets och att hans argumentation är absurd.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Ebba Busch blir bara mer och mer absurd.. 

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2023-08-21 13:23:12 följande:
    Du har förstås OBJEKTIVA bevis på att den inte är photshoppad bild, i syfte att misskreditera Ebba, på den posten på X (fd twitter)?
    Dessutom vad är källan.

Du skrev ju i en annan post hur duktig du är minsann på att lägga med ursprungs källor på dna postade bilder för  för att inte bryta mot upphovsrätten.
    Självklart har jag kollat så att Ebba faktiskt har sagt det som du ser i bildrutorna.  Här är beviset: www.expressen.se/tv/politik/busch-kd-kristendomen-har-hanats-i-public-service-/
  • KillBill
    Anonym (BURN!) skrev 2023-08-21 14:02:47 följande:

Ni som vill förbjuda bränningen av Koranen, vill ni då att Islam blir den nya statsreligionen? Det blir ju konsekvensen...

Statsreligion kallas en religion som av en stat givits en officiellt erkänd särställning, ofta (men inte nödvändigtvis) kombinerad med särskilda privilegier eller särskild maktutövning från statens sida. I de mest påtagliga fallen smälter statsmakten samman med religionen och bildar en hierokrati.

Alternativt, skall det även vara förbjudet att bränna alla religiösa skrifter? Om "Ja"...

Hur hanterar vi då det faktum att det i Koranen står rätt så otrevliga saker om hantering av hedningar? (judar och kristna är bättre hanterade visserligen men vad spelar det för roll med det judehat som finns bland muslimer) 

Hur hanterar vi fortsättningsvis personer med obefintlig impulskontroll? Skall vi förbjuda allt som människor blir upprörda över?
    Det verkar som om förespråkare av förbud anser att muslimer är som barn och behöver "skyddas". 

Personligen är jag mot att bränna böcker och tycker det är idioti att hålla på med dessa demonstrationer. Jag tror att de numera inte är ute efter att reta muslimer, de är ute efter att försvåra för Sverige... (läs Ryssland, Turkiet och Iran).

Det finns olika förslag på bordet men jag har inte sett något som bara skulle vara kopplat till koranen. Det Moderaterna vill är ju exempelvis att polisen ska ha rätt att väga in hot mot rikets säkerhet vid beslut om demonstrationstillstånd och det är en värdering som polisen skulle kunna göra oavsett vad demonstrationen handlar om.

Andra argumenterar för att ordningslagen borde skrivas om så att det blev förargelseväckande beteende att bränna bibeln, koranen eller torahn. Vissa argumenterar för att lagen om hets mot folkgrupp borde vara tillämpbar ifall man i samband med att man bränner en koran eller torah samtidigt uttalar sig nedsättande mot den religiösa grupp vars helig skrift bränns. 

• KillBill
    Bejje skrev 2023-08-20 12:45:37 följande:
    Det är inte hets mot folkgrupp! Hets motfolkgrupp menar att man har något mot just en grupp människor.

Men om anledningen till bränningen är at man hatar religionen,alltså Islam,såärdet inte alls riktat mot en folkgrupp utan mot en religion och då är det inte hets mot folkgrupp.

Hets mot trosbekännelse omfattas också av lagen om hets mot folkgrupp. 

• KillBill
    Rataxes skrev 2023-08-21 14:54:56 följande:
    Det är otroligt naivt att tro att de kommer att nöja sig med ett förbud mot att elda religiösa skrifter. 

Charlie Hebdo brände ingen koran 
    Lars Vilks brände ingen koran 
    Salman Rushdie brände ingen koran 
    Samuel Paty brände ingen koran 

En idiotvänster som med näbbar och klor försvarar islam och kastar epitet på dem som kritiserar religionens avarter är ett oemotståndligt lockbete för islamister som vill få inflytande med sin religion över ett land.

Sverige är utvalt.
    Vänstern? Du känner väl till att det bara är M, KD och L som står bakom utredningen att att revidera ordningslagen i syfte att kunna stoppa bl.a.  koranbrännare?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2023-08-21 16:11:35 följande:
    Dock kan koranbränning i sig svårligen betraktas som riktat mot en grupp personer.
    Ett likvärdigt exempel är skillnaden mellan kritik mot en regim och hets mot det folk som bor i landet vars regim kritiseras.
    Självjklart kan koranbränningar betraktas soim riktat mot muslimer och att branna Torahn kan betraktas som riktat mot judar. 
  • KillBill
    Dock kan koranbränning i sig svårligen betraktas som riktat mot en grupp personer.
    Ett likvärdigt exempel är skillnaden mellan kritik mot en regim och hets mot det folk som bor i landet vars regim kritiseras.
    Här kan du läsa Israels premiärministers reaktion på att svenska myndigheter gett tillstånd till att bränna en Torah. Det tydligt att Benjamin Netanyhahy kopplar dådet som ett angrepp på det heligaste för det judiska folket. 

• KillBill
    Israles ambassadör i sverige anser att brännandet av en torah är ett sätt att underkuva det judiska folket.

www.expressen.se/debatt/torabranningen-vacker-minnen-av-var-historia/
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?