Anonym (BURN!) skrev 2023-08-21 14:02:47 följande:
Ni som vill förbjuda bränningen av Koranen, vill ni då att Islam blir den nya statsreligionen? Det blir ju konsekvensen...
Statsreligion kallas en religion som av en stat givits en officiellt erkänd särställning, ofta (men inte nödvändigtvis) kombinerad med särskilda privilegier eller särskild maktutövning från statens sida. I de mest påtagliga fallen smälter statsmakten samman med religionen och bildar en hierokrati.
Alternativt, skall det även vara förbjudet att bränna alla religiösa skrifter? Om "Ja"...
Hur hanterar vi då det faktum att det i Koranen står rätt så otrevliga saker om hantering av hedningar? (judar och kristna är bättre hanterade visserligen men vad spelar det för roll med det judehat som finns bland muslimer)
Hur hanterar vi fortsättningsvis personer med obefintlig impulskontroll? Skall vi förbjuda allt som människor blir upprörda över?
Det verkar som om förespråkare av förbud anser att muslimer är som barn och behöver "skyddas".
Personligen är jag mot att bränna böcker och tycker det är idioti att hålla på med dessa demonstrationer. Jag tror att de numera inte är ute efter att reta muslimer, de är ute efter att försvåra för Sverige... (läs Ryssland, Turkiet och Iran).
Det finns olika förslag på bordet men jag har inte sett något som bara skulle vara kopplat till koranen. Det Moderaterna vill är ju exempelvis att polisen ska ha rätt att väga in hot mot rikets säkerhet vid beslut om demonstrationstillstånd och det är en värdering som polisen skulle kunna göra oavsett vad demonstrationen handlar om.
Andra argumenterar för att ordningslagen borde skrivas om så att det blev förargelseväckande beteende att bränna bibeln, koranen eller torahn. Vissa argumenterar för att lagen om hets mot folkgrupp borde vara tillämpbar ifall man i samband med att man bränner en koran eller torah samtidigt uttalar sig nedsättande mot den religiösa grupp vars helig skrift bränns.