• molly50

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Cloffe) skrev 2023-07-31 00:23:49 följande:

Någonstans måstevincels förstå att de "förslag" eller misogyn attityd de lägger fram är orealistiska och även är orsaken till att de blir bemötta föraktfullt. 

Jag kan inte tänka mig att någon startar en tråd, frågar varför incels möts av förakt, uppvisar kvinnoförakt själv, lägger fram radikala förslag till förändring av syftet att få till en attitydförändring av incel.

anledningen till att någon startar en tråd av det här slaget är naturligtvis för att rekrytera andra män, göda och få ett missnöje att växa.

Därför är det också viktigt för alla män att protestera. Det är inte ok, någonstans.

Ja,precis. Det är det jag menar.
    Vill man bli bemött med respekt och ödmjukhet så får man visa prov på den varan själv.
    Öser man bara ur sig en massa kvinnoförakt så kan man inte förvänta sig respekt och ödmjukhet tillbaka. 
  • molly50
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-31 00:25:58 följande:
    Det kommer alltid finnas frustrerade personer som tar ut det på ett diskussionsforum som detta. Både kvinnor och män. Det är några i denna tråd ett exempel på.

Men jag tänker att vi för det mesta kan hålla ett hyfsat diskussionsklimat. Dom flesta av oss.
    Ja,så är det ju.
    Men det kan vara svårt att låta bli att svara på sådana inlägg då det kan vara väldigt provocerande.
    Men jag försöker oftast låta bli.

Ja,de flesta av oss kan nog det. 
  • molly50
    Anonym (Palle) skrev 2023-07-31 00:31:46 följande:
    Jag är inte ödmjuk inför den lilla grupp skrikiga, hotande och våldsverkande incels. Jag är ödmjuk inför den växande grupp ensamma män som har så svårt att etablera en relation, familj och därmed ett normalt liv som är eftersträvansvärt för dom flesta.

Jag är ödmjuk inför detta växande samhällsproblem och vill att det lyfts i debatter på ett inkluderande sätt istället för ett exkluderande och stigmatiserande.
    Jag har också stor förståelse för ensamma män.
    Men det är ju tyvärr de misogyna incelsen som syns när de sprider sitt hat.
    Och de förstör ju på det sättet för andra ensamma män.
    Och jag tror att det bidrar till att man inte vill hjälpa till.
    Incels vill ju ofta inte ha hjälp heller utan tycker att det är alla andras ansvar.
    Då finns det inte så mycket man kan göra.
  • molly50
    nihka skrev 2023-07-31 12:02:52 följande:
    Eller hur! Det har väl alla. Ensamma män, kvinnor, unga och gamla. Jag har både sett och själv deltagit i diskussioner med ensamma män som söker råd och stöttning och det är vad de i stort sett får, undantaget enstaka taskiga kommentarer som väl alla trådstartare oavsett ämne råkar ut för

Den som däremot på smått eller stort vis blandar in åsikter hemmahörande från den sk incelkulturen med beskyllningar och snack om deras sexuella rättigheter och hur kvinnor är orättvist "fördelade" och kvinnonedvärderande förslag kan ju räkna med noll sympati från de flesta normalt funtade människor. 
    Ja,precis! Det är samma här.
    Man måste gära skillnad på ensamma män och incels.
    Ensamma män som söker råd och tips för att kunna hitta någon skulle jag inte kalla incels.
    Incels är de endamma m'n som sprider kvinnoförakt och tycker att ansvaret för att de ska hitta någon ligger på alla andra.
    De som vägrar ta ansvar för sin situation.
    De sistnämnda känner jag inte speciellt stor sympati för.
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-08-03 23:02:52 följande:
    Jag startade tråden för att sätta fokus på personer som dig som hatar incels utan att de har gjort något fel. Personer som sprider hatiska budskap om incels, nedvärderar de som människor och hävdar att de är usla människor.

Innan jag startade tråden trodde jag faktiskt inte att det fanns så mycket hat mot incels. Jag trodde att de flesta skulle svara att något i stil med att de inte bryr sig om incels och att det är ointressant för dem.

Nu har jag förstått att det finns ett enormt förakt mot ensamma män. Denna stigmatisering av incels bidrar (precis som du säger) till att öka deras utanförskap och försvårar för dem att träffa en partner. Bara för att en man är ensam och sexuellt inaktiv antas det av samhället att den mannen är en dålig person med dåliga värderingar.

Jag uppmanar alla er med fördomar om incels att läsa på för att göra er själva mer bildade.

www.dn.se/ledare/emma-hoen-bustos-har-ni-som-hanar-incels-sjalva-provat-att-leva-utan-sex/

www.aftonbladet.se/nyheter/a/rEkR3a/sommarprataren-stefan-krakowski-svarar-pa-nina-rungs-incelkritik
    Vad jag kan utläsa av de där länkarna är att det fortfarande är mannens eget ansvar att lösa sin situation. Inte kvinnornas.
    Och det är det som är skillnaden på incels och ensamma män.
    Incels sprider kvinnoförakt och ser kvinnor som ett sexobjekt och lägger ansvaret på kvinnan,eller staten, för att de ska få ligga.
    Ensamma män accepterar sin situation och lägger inte ansvaret på någon annan.
    Och de är mycket lättare att känna sympati för.
    Ser du skillnaden?
  • molly50
    Anonym (hej) skrev 2023-08-04 01:18:19 följande:
    Det är en väldigt stor skillnad mellan att lägga ansvaret på kvinnor eller på samhället. Jag har lagt ansvaret på samhället, men har ändå blivit anklagad för att ha ett kvinnoförakt trots att jag inte har skuldbelagt kvinnor för något.

Du behöver inte känna sympati med incels. Det hjälper inte dem på något sett. Frågan är varför det finns ett behov av att skuldbelägga incels och sprida myter om dem att de är dåliga människor och kvinnohatare? Det är de där artiklarna försöker problematisera.
    Kvinnor är väl också en del av samhället.
    Så vad är egentligen skillnaden?

Anledningen till att man inte känner sympati med incels är just för att de sprider kvinnoförakt och lägger all skuld för sin ensamhet på kvinnorna.
    Tycker du att det är tecken på bra människor?
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-08-04 16:32:28 följande:
    Och du lägger skulden helt på dessa män. 
    Vems är annars ansvaret,menar du?
    Är inte alla ansvariga för sin egen livssituation? Både kvinnor och män?
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-08-04 16:35:45 följande:
    Jämför med eurovision. 
    Då tävlar man med en sång och får rösta. 

Det är lite liknade med dejting, det handlar både om att välja och bli vald. 

Skulden borde därför vara på både personerna då det krävs att minst 2 personer kommer överens. 
    På vilket sätt är det jämförbart?
    Det är inte en fråga om att rösta på den man anser passar en bäst.
    Det är ett val man gör.
    Precis som när man väljer att sitta och tycka synd om sig själv för att man inte lyckas träffa någon och lägger skulden på alla andra.
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-08-04 18:04:53 följande:
    Båda. 
    Och om man har ansvar för sin livssituation så gäller det även när kvinnor ogillar olika män. 
    Ja,alla har ett eget ansvar för sin egen livssituation. Var det inte precis det jag slrev?
    Kvinnorna har inget ansvar för att du och andra ensamma män ska träffa någon liksom män inte har något ansvar för att kvinnorna ska träffa någon.
    Är dtes vårt att förstå?
  • molly50
    Anonym (....) skrev 2023-08-04 18:07:29 följande:
    "Precis som när man väljer att sitta och tycka synd om sig själv för att man inte lyckas träffa någon och lägger skulden på alla andra."

Det är ett val då när kvinnor ratar män och anser att skulden ligger på dessa män. 
    Det är inte ett val att anse att skulden ligger hos de incelmän som sprider kvinnoförakt när de inte träffar någon.
    Det är bara så det är.
    Man har ett eget ansvar för att lösa sin situation. Det kan aldrig vara någon annans.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?