• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

Få saker tycks provocera människor lika mycket som incels. I varje incel-tråd tar folk chansen att spy galla över dem. Många menar att det inte alls kan vara omöjligt för incels att träffa någon, att de bara inbillar sig det och att de borde skärpa sig.

Om man fortfarande är en incel trots att incel-problematiken inte finns på riktigt. Borde man då skämmas? Förtjänar man att vara en incel för att man inte klarar av något som inte ens är svårt? Borde man känna ett stort självförakt med insikt om att omvärlden (förutom en själv) är helt normal?

Varför väcker incels så starka reaktioner och ilska?

• Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?
  • Anonym (Til)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-04 05:26:02 följande:
    En användaren skrev om kvinnor som träffat flera dåliga män, för att sedan välja att leva som singlar.

Jag skrev då att anledningen till att de bara träffar dåliga män är att de inte är tillräckligt  attraktiva för att attrahera bra män.

Sedan är det upp till kvinnorna om de vill eller inte vill utvecklas och förbättras för att ha chans på de bra männen. Eller om de vill leva ensamma. Fast kom inte och beskyll män i allmänhet för att dessa kvinnor inte klarar av att attrahera bra män.

Bekvämligheten och oviljan att förbättras samt fenomenet att skylla på andra finns inte bara hos incelmännen utan även hos de ensamma kvinnorna. Därav blir det smått parodiskt när ensamma kvinnor springer runt här i tråden och tjatar på incelmännen att inte skylla på andra utan att förbättra sig.
    En avsevärd skillnad här är att ensamma kvinnor inte kräver statliga regleringar för att få sex och relationer med "bättre" män. De lever sina liv och tar hand om sig själva, och hyfsat många är ändå rätt nöjda med sina liv.

Ser du däremot till många incels så ska det införas sexkvoter och regleringar på dejtingsidor för att förbättra deras chanser. Dvs det enda som räknas är de själva, att de gör inskränkningar i andras liv tycks inte räknas för dem.

Om de så gärna, till skillnad från de kvinnor som valt att leva ensamma, vill ha en relation: då får de göra jobbet. De ensamma kvinnorna kräver inget och utgör inget problem. Med incels mördar, sprider hat,  vill införa regleringar som påverkar hela samhället enbart för deras egen skull. Dessutom har de ofta vridna värderingar om att det var bättre förr när kvinnor inte kunde välja, eller att kvinnor borde ges droger för att lättare ha sex med män. 

Det är främst män som står för våld, våldtäkt, sexköp och andra problem som kostar enorma summor i samhället. Ensamma kvinnor utgör inget problem för någon. 
  • Hejhoppgummi
    Anonym (hej) skrev 2023-10-04 00:34:09 följande:
    Nej. Jag tror på goda värderingar, normer och en kultur med hög moral. Allt dåligt beteende är jag motståndare till.
    Varför vill du då ändra apparna? Om det inte är för egen vinning? Eller tro att det är egen vinning?
  • Anonym (SL)
    Anonym (hej) skrev 2023-10-04 01:00:00 följande:
    Lösningen är att gå tillbaka till de värderingar som fungerade och fick Sverige att utvecklas i rätt riktning.

Hur hade svenskar i början av 1900-talet sett på utbytbara och lösa relationer som präglar dejtingappar? Ja, de hade förmodligen satt stopp för det.

Hur hade svenskar i början av 1900-talet löst integrationsproblemen och brottsligheten? Troligtvis på ett mycket strängare sätt än idag med mindre ursäktande attityder.

Hur hade svenskar i början av 1900-talet löst problemen inom skolan? De hade satt stopp för alla privata skolkoncerner och infört en folkskola med hård disciplin igen.

Hur hade svenskar i början av 1900-talet löst bostadsproblemen? De hade satt igång direkt och börjat bygga nya tätbebyggda områden med vackra hus utan en massa dröjsmål och hinder.

Det är era värderingar som är orsaken till att det går utför för samhället på så många olika plan. Incel-frågan är bara ett av de områdena. Ni har blivit så bekväma att ni inte ens ser vad som händer. Det är lättare att gå till mot de som pekar på problemen än att faktiskt göra något åt problemen. När ni blir gamla kommer ni säga som en av era förebilder: "Vi såg det inte komma".
    Du menar det Sverige där 1 miljon svenskar kände sig tvingade att fly till USA för att möjligheterna här var så dåliga? 
    Om och om och om igen tittar du på historien med skimrande ögon och visar din okunskap.
    Kan du något om historia EGENTLIGEN???

Sverige var runt 1900 extremt fattigt, ojämlikt med stor hemlöshet och allmänt hög ohälsa.
    Men vill du tillbaka till detta så får du ju vilja det.

Du blickar med tindrande ögon på moralen som rådde då. En moral som tillät våld mot barn, ansåg att homosexuella var krimininella, tvångssterilisering eller inlåsning på de som inte enligt moralen dög. 
    Hur tror du moralen hade sett på incelsen? Tror du att de hade varit en grupp som dåtidens moral hade sett på med goda ögon.
    Manssynen var knappast bättre än kvinnosynen.
    Fundera på hur man tänkte att en riktig karl skulle vara?
    De hade mest troligt blivit spottade på. Män som sitter och gnäller, funderar på att begå självmord. Vad är det för män? Som inte klarar ordna kvinnor åt sig själva....
    Svaghet sågs ju inte med blida ögon då.
    Och det är ju dåtidens moral som sitter i medvetandet hos oss alla fortfarande, som gör att många män mår så dåligt. Tanken hur en man ska vara, ställer till det...

Att vara kritisk till ens samtid betyder ju inte att man måste blicka bakåt utan man kan blicka framåt...
    Jag vill absolut inte tillbaka till 1900-talets början.
    Hu så förskräckligt. För alla.
    Men det betyder ju inte att jag blundar för hur det är nu.
    Jag håller bara inte med dig om hur man löser det.
    Visa gärna forskning på att hårdare tag löser samhällsproblemen som vi har idag?
  • Anonym (SL)
    Anonym (SL) skrev 2023-10-04 08:10:31 följande:
    Hur tror du moralen hade sett på incelsen? Tror du att de hade varit en grupp som dåtidens moral hade sett på med goda ögon.
    Manssynen var knappast bättre än kvinnosynen.
    Fundera på hur man tänkte att en riktig karl skulle vara?
    De hade mest troligt blivit spottade på. Män som sitter och gnäller, funderar på att begå självmord. Vad är det för män? Som inte klarar ordna kvinnor åt sig själva....
    Svaghet sågs ju inte med blida ögon då.
    Och det är ju dåtidens moral som sitter i medvetandet hos oss alla fortfarande, som gör att många män mår så dåligt. Tanken hur en man ska vara, ställer till det...
    Ett förtydligande så att inte onödiga missförstånd uppstår.
    Detta är en beskrivning av hyr dåtidens moralsyn mest troligt skulle sett på gruppen incels. Inte min syn.
    Jag tycker inte att incels gnäller eller att må dåligt är tecken på svaghet etc etc.
  • EnAnonumius
    Hur hade svenskar i början av 1900-talet sett på utbytbara och lösa relationer som präglar dejtingappar? Ja, de hade förmodligen satt stopp för det.
    Då du är för den tvingande monogami som rådde på 1900-talets början så skall du ha även i åtanken att moralen och vädringarna från den tiden så hade en gift man rätte att ha sex med sin fru när det passade honom. Hon fick inte neka mannen sex. Kvinnan hade ingen sexualitet enligt dåtidens moral och värderingar så skulle kvinna hålla käften och låta mannen få knulla henne när det passade honom således.

1948 fick vi lagen i Sverige om att kvinnan hade rätten att säga nej till sex inom äktenskap..

Du påstår att du pekar på "lösningar".. Dina lösningar bevisar två saker, du saknar intresse att se hur det var för kvinnan och mannen förr och du bevisar upprepat hur otroligt historielös du är.

Som jag har skrivit till dig förut..
    Du diskuterar inte lösningsorienterat.., du diskuterar kravorienterat.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Bis mis
    Det är inte bara oseriösa relationer genom dejtappar, jag har träffat flera bra partners genom dom. Senast min fantastiska nuvarande. Har vänner som träffat sina livskamrater på samma sätt. Så verkligheten är inte som du beskriver den, det är din uppfattning du säger som en sanning. Väldigt olika saker.
  • Anonym (Perka)
    Lösningen är att gå tillbaka till de värderingar som fungerade och fick Sverige att utvecklas i rätt riktning.

Hur hade svenskar i början av 1900-talet löst integrationsproblemen och brottsligheten? Troligtvis på ett mycket strängare sätt än idag med mindre ursäktande attityder.

Hur hade svenskar i början av 1900-talet löst problemen inom skolan? De hade satt stopp för alla privata skolkoncerner och infört en folkskola med hård disciplin igen.

Hur hade svenskar i början av 1900-talet löst bostadsproblemen? De hade satt igång direkt och börjat bygga nya tätbebyggda områden med vackra hus utan en massa dröjsmål och hinder.

Det är era värderingar som är orsaken till att det går utför för samhället på så många olika plan. Incel-frågan är bara ett av de områdena. Ni har blivit så bekväma att ni inte ens ser vad som händer. Det är lättare att gå till mot de som pekar på problemen än att faktiskt göra något åt problemen. När ni blir gamla kommer ni säga som en av era förebilder: "Vi såg det inte komma".
    Kan du peka på vad, rent konkret, det är som gör att du tolkar att det här skulle blivit guld och gröna skogar i början på 1900-talet?
    Och varifrån skulle pengarna till skola och nya bostäder tas?

Du låter helt historielös, inte bara vad gäller människors relationer då.
  • Anonym (Perka)
    Anonym (Fol) skrev 2023-10-04 05:26:02 följande:
     Därav blir det smått parodiskt när ensamma kvinnor springer runt här i tråden och tjatar på incelmännen att inte skylla på andra utan att förbättra sig.
    Det här har jag missat totalt. Vilka menar du?
  • Överste Senap
    Anonym (hej) skrev 2023-10-04 00:34:09 följande:
    Nej. Jag tror på goda värderingar, normer och en kultur med hög moral. Allt dåligt beteende är jag motståndare till.
    Kan du specificera vad du avser med goda värderingar  normer och en kultur med hög moral?
    Det är bara tomma ord om du inte beskriver vad som avses. Moralpolisen i Iran existerar för just att övervaka detta. Menar inte att dina åsikter motsvarar de i Iran men endast fantasin sätter gränser för vad du menar när man inte vet vad du menar är goda värderingar mm. 
  • Anonym (....)
    Anonym (Cloffe) skrev 2023-10-04 02:17:36 följande:
    Jag ser det som en fullt naturlig utveckling att misogyna incelmän inte lyckas ragga. Jag tror det bidrar till ett bättre samhälle. Antingen så förökar sig inte de misogyna incelmännen sig och ser till att deras misogyna åsikter fortlever, eller så anpassar dom sig, tar itu med sina misogyna åsikter och bidrar till ett bättre samhälle. Kan inte se en vinst över att sexkvoter ska införas, övervakning och förhör. Hur bra blir ett sånt samhälle? en jävla dystopi är vad det är.
    Då skulle man kunna säga att olika kvinnor ska inte lyckats ragga
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?