• Anonym (Fol)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Til) skrev 2023-07-22 12:06:50 följande:
    "Glad, positiv och modellsnygg"... Oj, såna män lyser verkligen med sin frånvaro måste jag säga. Om det är kriterierna för att sköta sin relation bra är de allra flesta helt körda. 
    Det finns många sådana män och det finns många sådana kvinnor.

Däremot finns det fler som inte är så. De flesta sköter som sagt inte sina relationer.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 12:23:22 följande:
    Hade du resonerat på samma sätt om Anonym (Skild) varit den som behandlat sin man på samma sätt?
    Absolut. Som jag skrev är nästan alla misslyckade relationer bådas fel. Relationer påverkas av vad vi gjorde igår, för en vecka sedan, för ett år sedan och för ett decennium sedan. Man kan inte titta på en enskild händelse som är ett symptom på en dålig relation och sedan peka ut en syndabock. Hur blev relationen dålig?

Det finns undantag, ja där den andra personen verkligen är ett hopplöst fall men de fallen är ovanliga.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 12:47:49 följande:
    Du tycker altså att man ska acceptera att bli behandlad som skit och stanna kvar i förhållandet,annars är man dålig på relationer?
    Absolut inte. Däremot måste man inse att i de flesta fall kommer partners beteende att vara en reflektion av en själv. Om man själv är en superpartner är det sannolikt att partnern kommer att behandla en väl.

Som jag även sagt till TS i den här tråden. Det gäller att ta fullt ansvar för var man hamnar i livet. Ytterst lite sker av en slump. Livet blir vad man gör det till.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 13:24:41 följande:
    Du menar alltså att om en person völjer att vara otrogen,missköta ekonomin eller svika på annat sätt så är det en själv som har bidragit till det?
    Man är inte kapabel att fatta egna beslut,enligt dig?
    Gäller detta även misshandel?
    Är det också den misshandlades fel?
    Alla människor har primärt ansvar för hur den agerar. Men man har också ett ansvar för hur man påverkar människor i ens närhet. 

Jag kan välja att vara sur, lat, negativ och strunta i mitt utseende. Det kommer självklart att påverka relationen negativt. Minska chanserna för att barnen får växa upp i ett tryggt hem med mamma och pappa. Minska chanserna för mig och min fru att få ett givande kärleksliv. Öka chanserna för skilsmässa.

Det är ingen ursäkt för partnern att inte ta sitt ansvar. Om partnern blir deppig i den miljön och göra dumma grejer som att vara otrogen så är det fortfarande dens ansvar och dens fel. Det fråntar dock inte mig från mitt ansvar att påverka människor i min närhet positivt. Och i det ansvaret hade jag brustit om jag varit sur, lat och ovårdad.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 15:04:09 följande:
    Självklart har båda ett ansvar för att förhållandet ska fungera.
    Men det fråntar på intet sätt den som sviker ansvaret för vad h*n gör.
    Det känns lite som att det är dit du vill komma.
    "Om inte frun slutat ta hand om sig själv och hållit sig snygg och fräsch för min skull varje dag så hade jag inte varit otrogen." t ex.
    Man får känslan av att man inte ens får ha en dålig dag för då tar man inte ansvar för förhållandet,enligt dig.
    Är det dit du vill komma?
    Nej

Jag vill komma till att man har ansvar för sina relationer. Hamnar man i skilsmässa så har man antingen gjort ett dåligt jobb i sin relation eller så har man gjort ett dåligt val av partner. Det är bara att välja.

I den här tråden vill många lära TS att ta ansvar. Det är då en bra början att föregå med gott exempel. För ofta låter det som så att folk vill att andra ska ta ansvar. Den intressanta frågan är vad man själv gör för att ta ansvar för det är alltid lätt att peka åt något annat håll.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 15:52:59 följande:
    Tycker du att man tar ansvar för sin relation om man t ex är otrogen?

Men är det inte just det TS gör?
    Pekar åt ett annat håll och skyller sina egna misslyckanden på andra?
    Vem ska ta ansvar för ens egen situation när man är ofrivilligt singel,om man inte ska göra det själv?
    Samhället,staten,det motsatta könet?
    Eller har man själv ansvaret för att förändra sin situation?
    Du tycker att vi som lever i förhållanden ska ta ansvar för våra relationer. (Vilket de flesta gör)
    Men du verkar inte tycka att TS har något ansvar för sin egen situation,som ofrivilligt singel.
    Hur kommer det sig?
    Då kan du inte ha läst många av mina inlägg i tråden. Jag har hela tiden hävdat att TS situation är helt upp till honom att lösa. Ingen annan kan eller kommer att lösa situationen åt honom. Han precis som alla andra har fullt ansvar för det liv han skapar sig. Har man inte det liv man vill ha så är det på grund av en själv.
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 16:07:22 följande:
    Men ändå skriver du att du tycker att andra vill lära TS att ta ansvar som om det vore fel.
    Varför klagar du på det om du inte tycker att det är fel?
    Då har du missuppfattat mig. 

Jag bara konstaterar att det finns många människor som pekar på andra att ta ansvar för sin situation när de inte gör det själva. Bästa sättet att inspirera andra är att föregå med gott exempel.

Jag är helt med på att TS ska börja jobba. Det är hans och alla andras väg till ett bra liv. 
  • Anonym (Fol)
    molly50 skrev 2023-07-22 20:12:05 följande:
    Men vad vet du om hur mycket ansvar alla här i tråden tar?
    Jag tycker du ska vara försiktig med att uttala dig om saker du inte vet något om. 
    Enstaka individer har i tråden avsagt sig ansvar för sina relationer och det är det jag har kommenterat. Det är ett mycket olyckligt sätt att se på sin situation.
  • Anonym (Fol)
    Fiona M skrev 2023-07-22 17:10:06 följande:

Vill folk lära sig att ta ansvar? Jag ser att folk skriver att han är ansvarig för sig själv och att göra det bästa av sin situation, är det vad du menar?
    Och vad menar du med det understukna?

Jag tycker en person som är singel men nöjd med sitt liv mycket väl kan ge TS råd om att bli tillfreds. Villa, volvo, barn och vovve är kanske inte vad alla längtar efter, men att leva ett så bra liv som möjligt borde vara det.

Incelrörelsen har inte uppstått i ett vakuum. Det har under de senaste decennierna vuxit fram en kultur där det anses mer eller mindre ok att skylla ifrån sig. 

Jag är fattig men det är inte mitt fel.
    Jag har dålig hälsa men det är inte mitt fel.
    Jag är överviktig men det är inte mitt fel.
    Jag är arbetslös men det är inte mitt fel.
    Jag är skild men det är inte mitt fel.

Att incelrörelsen kommer fram ur det är inte särskilt förvånande. Jag är singel men det är inte mitt fel.

Så när man då ska komma till rätta med incelkuluren är bästa sättet att gör det genom att kräva ansvar av människor på alla fronter.

Jag är fattig och det är mitt fel.
    Jag har dålig hälsa och det är mitt fel.
    Jag är överviktig och det är mitt fel.
    Jag är arbetslös och det är mitt fel.
    Jag är skild och det är mitt fel.
    Jag är singel och det är mitt fel.

Är en sådan kultur rådande minskar risken avsevärt för att offersubkulturer uppstår. Folket får i sig de rätta värderingarna med blodet.
  • Anonym (Fol)
    Anonym (SL) skrev 2023-07-23 10:44:43 följande:
    Tycker nog att du förenklar en hel del och din önskekultur riskerar att bli en onödigt tung skam/skuldkultur.

En del faktorer kan man aldrig påverka/förändra.
    Eller menar du att bilolyckan som krossade min rygg var mitt fel? Min bästa väns medfödda hjärtfel var det också hans fel? Som gjort att han aldrig kunnat jobba och på det sätt både lider av fattigdom och ohälsa?
    Den som föds med NPF-diagnos och har svårigheter med socialt samspel, är det hens fel att det försvårar i relationer?

Jag tänker inte i ordet fel utan i ordet ansvar.
    Oavsett vems fel det varit så är det mitt ansvar att förändra mitt liv och göra det bästa av situationen.

Jag tror mycket på den gamla sinnesrobönen:
    Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan
    och förstånd att se skillnaden.

Exempelvis 
    Jag har en förjävlig rygg. Ont så in i helvete varje dag. Det är mycket som jag inte fixar längre.
    Vissa dagar så vill jag inte stiga upp.

Men jag stiger upp. Jag ger inte upp
    Jag tränar och gör övningar flera gånger per dag.
    Jag gör allt jag kan men måste ändå acceptera att det inte räcker hela vägen fram.
    Jag är dock glad för det jag orkar.
    Ja, fokus är på ansvar och vad man gör. Problemet är oftast inte vad som sker utan hur man reagerar på det som sker. Människor som råkar ut för allvarliga olyckor eller har genetiska defekter kan få bra liv. Fast oftast slutar de att göra, tycker synd om sig själva och går ner sig.

De här incelskillarna skulle jag tro att nästan alla lider av någon form av autism och vissa har säkert dessutom haft otur i det genetiska lotteriet precis som din vän hade. Den enkla vägen är då att ge upp och hänge sig åt ytlig tillfredsställelse. Men den vägen ger också fysisk och psykisk ohälsa på sikt.

Om de ska få ett liv med familj som de drömmer om kanske de måste lägga ner 10 gånger så mycket energi och kraft för att lyckas. Det är inte ett dugg konstigt att många av dem väljer den enkla vägen. 

Därför jag känner djup sympati med dessa killar och även din vän som inte orkar. För det är inte enkelt. Det är svårt. Däremot så går det om man kämpar hårt.

Jag struntar i vad någon har för defekter. Det intressanta är vad man gör idag, imorgon och dagen efter det osv.  Känner framgångsrika personer som har allt man kan önska men några av dessa har förlorat sin hunger och då blir de olyckliga och drar ner människor i deras närhet. Så var man än är så gäller det att ligga i. Ens omständigheter är aldrig en legitim orsak att inte agera.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?