Anonym (SL) skrev 2023-07-23 10:44:43 följande:
Tycker nog att du förenklar en hel del och din önskekultur riskerar att bli en onödigt tung skam/skuldkultur.
En del faktorer kan man aldrig påverka/förändra.
Eller menar du att bilolyckan som krossade min rygg var mitt fel? Min bästa väns medfödda hjärtfel var det också hans fel? Som gjort att han aldrig kunnat jobba och på det sätt både lider av fattigdom och ohälsa?
Den som föds med NPF-diagnos och har svårigheter med socialt samspel, är det hens fel att det försvårar i relationer?
Jag tänker inte i ordet fel utan i ordet ansvar.
Oavsett vems fel det varit så är det mitt ansvar att förändra mitt liv och göra det bästa av situationen.
Jag tror mycket på den gamla sinnesrobönen:
Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan
och förstånd att se skillnaden.
Exempelvis
Jag har en förjävlig rygg. Ont så in i helvete varje dag. Det är mycket som jag inte fixar längre.
Vissa dagar så vill jag inte stiga upp.
Men jag stiger upp. Jag ger inte upp
Jag tränar och gör övningar flera gånger per dag.
Jag gör allt jag kan men måste ändå acceptera att det inte räcker hela vägen fram.
Jag är dock glad för det jag orkar.
Ja, fokus är på ansvar och vad man gör. Problemet är oftast inte vad som sker utan hur man reagerar på det som sker. Människor som råkar ut för allvarliga olyckor eller har genetiska defekter kan få bra liv. Fast oftast slutar de att göra, tycker synd om sig själva och går ner sig.
De här incelskillarna skulle jag tro att nästan alla lider av någon form av autism och vissa har säkert dessutom haft otur i det genetiska lotteriet precis som din vän hade. Den enkla vägen är då att ge upp och hänge sig åt ytlig tillfredsställelse. Men den vägen ger också fysisk och psykisk ohälsa på sikt.
Om de ska få ett liv med familj som de drömmer om kanske de måste lägga ner 10 gånger så mycket energi och kraft för att lyckas. Det är inte ett dugg konstigt att många av dem väljer den enkla vägen.
Därför jag känner djup sympati med dessa killar och även din vän som inte orkar. För det är inte enkelt. Det är svårt. Däremot så går det om man kämpar hårt.
Jag struntar i vad någon har för defekter. Det intressanta är vad man gör idag, imorgon och dagen efter det osv. Känner framgångsrika personer som har allt man kan önska men några av dessa har förlorat sin hunger och då blir de olyckliga och drar ner människor i deras närhet. Så var man än är så gäller det att ligga i. Ens omständigheter är aldrig en legitim orsak att inte agera.