Inlägg från: Anonym (Cloffe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cloffe)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (C) skrev 2023-08-13 06:39:35 följande:
    Är incel något man förtjänar att vara?
    Mer kvinnor än någonsin blir utsatta för sexualbrott efter de senaste 10 årens politik enligt BRÅ. Vart ligger det kvinnovänliga? 

Svarar du i ts ställe för vad han menar med att "svenska män har röstat för en förändring" med avseende på sd? Nej, det är uppenbart ingenting kvinnovänligt han menar. Ts pratar om någon form av inskränkning hos kvinnors rättigheter eller friheter. Då hela tråden handlar om "hur ska ts få sex" och att han vill att staten ska reglera dejting. Jag undrar om det är det han fått för sig att han tror sd ska göra? 

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 12:13:11 följande:

Det är oerhört svårt att diskutera i den här tråden. Alla verkar se utifrån ett svartvitt perspektiv. Är du med oss eller emot oss?

Jag har inte på något sätt föreslagit något som ens varit i närheten av det du nu raljerar över. Jag hatar inte heller kvinnor, jag har familj och har aldrig känt mig bortvald, utan tvärtom haft lätt på den fronten. Jag sitter inte på någon bitterhet av det slaget. 

Men människan har en fetisch för att dela in världen i fack, det blir enklare då.

Om jag nu skulle ge några första och tafatta förslag till att komma tillrätta med detta samhällsproblem incels utgör så skulle det vara något i stil med:

Mer rörelse i skolan, killar mår bra av detta. Mer utomhuspedagogik. Killsnack i grupper där man kan bolla tankar och ideer tillsammans i skolans värld.

Att ägna mer tid och fokus på grabbar. Uppmärksamma mansdagen mer? Arbeta kring att 2/3delar av alla självmord begås av män.

Men jag är även övertygad om att det finns betydligt bättre förslag än dessa som utbildade psykologer och forskare sitter på. 

Att åka hem till incels och hämta dom är förstås omöjligt, men kanske anordna aktiviteter för ensamma män i form av utflykter? Dessa män har en tendens att fastna framför datorn och bristen på sociala färdigheter är ofta ett signum för just incels. Med mer skärmtid i samhället, sjunker denna sociala förmåga ytterligare.

Det jag eftersöker är en nyanserad debatt utan riktat hat och sin egen frustration i ämnet, och det verkar mer eller mindre omöjligt i denna tråd. Men kanske kanske, kan denna debatt börja ta form i samhället inom ett par år.

Mer rörelse i skolan skulle inte bota incels, förbättra folkhälsan en aning möjligen. Uppmärksamma mansdagen skulle inte heller bota incels eller sänka självmordstal. Sociala aktiviteter finns det idag. Incels är inte nämnvärt intresserade av sånt.

Det enda som antagligen hjälper en nuvarande incel är att uppsöka en psykolog för att bearbeta. Det som hjälper att inte skapa en incel från början är en samhällsförändring där kvinnoförakt försvinner. Är en man (eller kvinna) en aning misogyn så måste han ta itu med det. Incels tycker det är normalt att uppvisa en viss attityd mot kvinnor, Skulle samhället se annorlunda ut så skulle även incels söka hjälp.

Du har själv saker att bearbeta. Alla dina små "oskyldiga" kommentarer bidrar och göder en incel. Hur "fjäskas" det för kvinnor i samhället?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 15:26:34 följande:
    Bara för att någon eller några kommer med bisarra argument är inte det ett skäl att inte ta tag i problemen. Det finns extremister på så gott som alla områden.
    Det är inte rimligt eller neutralt att diskutera dessa bisarra argument. Det rimliga är att påpeka att saken är absurd.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 15:35:31 följande:
    Jag syftar på det genomgående klimatet.

Coffe har varit inne på att misogynin i incelgrupperna ökar risken för att de fastnat där. Det finns en poäng i det.

Då får man fråga säg vad som skapar kvinnohatet och då blir manshat och positiv särbehandling av kvinnor och flickor faktorer att beakta.

Incelgrupperna är toppen på isberget. Det är de "oskyldiga" misogyna små kommentarer som vanliga män skickar ut som bygger problemet. Det handlar inte om positiv särbehandling av kvinnor, tvärtom, att se kvinnor som individer. Vissa är trevliga, andra otrevliga, vissa gillar man, andra inte. 

säga sarkastiskt att "kvinnor anser sig ha inneboende goda värderingar" är ett talande exempel på vardagsmisogynitet. Klumpa ihop kvinnor och påskriva dom saker. Annan vardagsmisogynitet är att säga något negativt om kvinnor för att sen påstå att det är några "feminister" de pratar om (trots att kommentaren inte har ett skit med feminism att göra)

Incels läser sånt och blir medveten om hur andra ser på kvinnor, vilket rättfärdigar de alltmer extrema idéerna inceln har. De göds av andra män

• Anonym (Cloffe)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-13 17:09:06 följande:
     låter som att det är detta du syftar på
    //
    Vad är det för pyramid? Var hittar du den?
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 20:02:08 följande:
    Det tror jag med, absolut.

Men man behöver vara medveten om att dessa män även skapas av manshat. 

En bra början är att stat och kommun har en jämställd syn på könen. Det är alldeles för mycket ojämställt idéer som får komma genom filtret.

Lägg även till kön i lagen om hets mot folkgrupp.

Dessa män skapas inte av ett manshat. De skapas för att de har en inneboende misogynitet för att de inte får fitta. Ta den här tråden exempelvis, det ska hela tiden refereras till något slags "manshat" eller "hat mot män som inte har sex" trots att det inte finns här. Det blir som en egenstickad offerkofta, vilket överensstämmer med incels offermentalitet. 

Vardagsmisogynitet kan vara att kalla sig själv för "tolkningsföreträde för kvinnor" Sånt göder incels.

Alla har ett eget ansvar för att inte sprida hat. vardagsmisogynitet är dock så etablerat att männen som skriver "oskyldiga" saker inte ens begriper eller reflekterar. De tror sig själva vara neutrala.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 20:35:19 följande:
    Där har vi olika åsikt. Det finns mycket manshat i samhället precis som det finns kvinnohat. En skillnad mellan manshatet och kvinnohatet är dock att manshatet är mer accepterat i det offentliga rummet. Har skapar har som det tidigare varit inne på. 

Men oavsett borde vi kunna vara överens om att stat och kommun ska hantera könen jämställt samt att kön borde tas in i lagen om hets mot folkgrupp.
    Hat är inte accepterat på något sätt i samhället. Misogynitet mot kvinnor är mer accepterat som ett självklart faktum. Det är därför folk utan att tveka skaffar nick som heter "tolkningsföreträde för kvinnor" utan att reflektera. 

Jag förstår inte hur sån vardagsmisogynitet skulle kunna klassa som "hets mot folkgrupp" men det bidrar till skapandet av incels. Vet inte om något i tråden skulle kunna klassas som "hets mot folkgrupp"

Jag tycker det är upp till individen att bidra till att göra det offentliga rummet till en positiv plats.
  • Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 22:08:09 följande:
    Det är inte så konstigt egentligen eftersom det märks främst i retoriken. Men det är retoriken som utsatta män ser och bygger sin ilska i.

Det är inte kvinnors fel att män blir misogyna incel. Tar man ts till exempel. Han tycker att det var ett misstag av män att ge upp ekonomisk makt, ts refererar till 100 år sen och att det var så bra då, vilket i incel språk kallas "golden age" 

Det är andra misogyna (män) som tycker "det är bara en vanlig dag" "ingenting fel med såna åsikter"-s fel att ts är som han är. Ts tycker det är fullt rimligt att presentera fascistiska lösningar för sitt knullande, eftersom andra (män) normaliserar sånt genom allehanda vardagsmisogyna åsikter. 

Dessa vardagsmisogyna åsikterna flyttar fram gränserna för vad som är rimligt i samhället.

• Anonym (Cloffe)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 23:03:11 följande:
    Ingen tar de förslagen seriöst. Incelsen utgör en marginaliserad grupp utan makt. Att det inte är kvinnors fel att vissa män blir misogyna incels är självklart. 
    Vad menar du med "Det är inte så konstigt egentligen eftersom det märks främst i retoriken. Men det är retoriken som utsatta män ser och bygger sin ilska i."

Jo, uppenbarligen så finns det folk som tar såna förslag seriöst.
  • Anonym (Cloffe)
    ClumsySmurf skrev 2023-08-13 23:53:05 följande:
    Feministisk pseudovetenskap om våldets kontinuum
    fof.se/artikel/2005/6/braket-om-valdet/

våldets kontinuum har denna logik
    Incels läser sånt och blir medveten om hur andra ser på kvinnor, vilket rättfärdigar de alltmer extrema idéerna inceln har. De göds av andra män
    som om de saknar egen moralisk kompass istället för att det kanske är deras egna moralisk kompass som styr.

och med feministisk logik finns naturligtvis inget motsvarande för  kvinnor.

www.womenssupportproject.co.uk/userfiles/file/resources/nationalresour­ ces/Continuum%20of%20VAW.pdf

Du tror med andra ord att samhällsklimatet och vardagsmisogynitet inte hör ihop med skapandet av incels? Uppstår bara incels för att dom saknar fitta? Jag postade tidigare en länk mellan misogynitet och incels. Sambandet är klart. Vad är det som skapar misogyniteten då?

Ja, jag tror att alla bidrar.

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?