Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 12:13:11 följande:
Det är oerhört svårt att diskutera i den här tråden. Alla verkar se utifrån ett svartvitt perspektiv. Är du med oss eller emot oss?
Jag har inte på något sätt föreslagit något som ens varit i närheten av det du nu raljerar över. Jag hatar inte heller kvinnor, jag har familj och har aldrig känt mig bortvald, utan tvärtom haft lätt på den fronten. Jag sitter inte på någon bitterhet av det slaget.
Men människan har en fetisch för att dela in världen i fack, det blir enklare då.
Om jag nu skulle ge några första och tafatta förslag till att komma tillrätta med detta samhällsproblem incels utgör så skulle det vara något i stil med:
Mer rörelse i skolan, killar mår bra av detta. Mer utomhuspedagogik. Killsnack i grupper där man kan bolla tankar och ideer tillsammans i skolans värld.
Att ägna mer tid och fokus på grabbar. Uppmärksamma mansdagen mer? Arbeta kring att 2/3delar av alla självmord begås av män.
Men jag är även övertygad om att det finns betydligt bättre förslag än dessa som utbildade psykologer och forskare sitter på.
Att åka hem till incels och hämta dom är förstås omöjligt, men kanske anordna aktiviteter för ensamma män i form av utflykter? Dessa män har en tendens att fastna framför datorn och bristen på sociala färdigheter är ofta ett signum för just incels. Med mer skärmtid i samhället, sjunker denna sociala förmåga ytterligare.
Det jag eftersöker är en nyanserad debatt utan riktat hat och sin egen frustration i ämnet, och det verkar mer eller mindre omöjligt i denna tråd. Men kanske kanske, kan denna debatt börja ta form i samhället inom ett par år.
Mer rörelse i skolan skulle inte bota incels, förbättra folkhälsan en aning möjligen. Uppmärksamma mansdagen skulle inte heller bota incels eller sänka självmordstal. Sociala aktiviteter finns det idag. Incels är inte nämnvärt intresserade av sånt.
Det enda som antagligen hjälper en nuvarande incel är att uppsöka en psykolog för att bearbeta. Det som hjälper att inte skapa en incel från början är en samhällsförändring där kvinnoförakt försvinner. Är en man (eller kvinna) en aning misogyn så måste han ta itu med det. Incels tycker det är normalt att uppvisa en viss attityd mot kvinnor, Skulle samhället se annorlunda ut så skulle även incels söka hjälp.
Du har själv saker att bearbeta. Alla dina små "oskyldiga" kommentarer bidrar och göder en incel. Hur "fjäskas" det för kvinnor i samhället?