Inlägg från: Anonym (Incel slem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Incel slem)

Är incel något man förtjänar att vara?

Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 12:13:11 följande:

Det är oerhört svårt att diskutera i den här tråden. Alla verkar se utifrån ett svartvitt perspektiv. Är du med oss eller emot oss?

Jag har inte på något sätt föreslagit något som ens varit i närheten av det du nu raljerar över. Jag hatar inte heller kvinnor, jag har familj och har aldrig känt mig bortvald, utan tvärtom haft lätt på den fronten. Jag sitter inte på någon bitterhet av det slaget. 

Men människan har en fetisch för att dela in världen i fack, det blir enklare då.

Om jag nu skulle ge några första och tafatta förslag till att komma tillrätta med detta samhällsproblem incels utgör så skulle det vara något i stil med:

Mer rörelse i skolan, killar mår bra av detta. Mer utomhuspedagogik. Killsnack i grupper där man kan bolla tankar och ideer tillsammans i skolans värld.

Att ägna mer tid och fokus på grabbar. Uppmärksamma mansdagen mer? Arbeta kring att 2/3delar av alla självmord begås av män.

Men jag är även övertygad om att det finns betydligt bättre förslag än dessa som utbildade psykologer och forskare sitter på. 

Att åka hem till incels och hämta dom är förstås omöjligt, men kanske anordna aktiviteter för ensamma män i form av utflykter? Dessa män har en tendens att fastna framför datorn och bristen på sociala färdigheter är ofta ett signum för just incels. Med mer skärmtid i samhället, sjunker denna sociala förmåga ytterligare.

Det jag eftersöker är en nyanserad debatt utan riktat hat och sin egen frustration i ämnet, och det verkar mer eller mindre omöjligt i denna tråd. Men kanske kanske, kan denna debatt börja ta form i samhället inom ett par år.

Det är faktiskt så enkelt att antingen står man för demokratiska värderingar eller så gör man det inte. det finns inget mellanting.

men du anser att rasister kan man debattera med, men inte med män som har dålig människosyn/kvinnosyn. Dessa ska man vara *nyanserad* kring. För det är mer synd om dessa än rasister? det är lite mer okej att hata kvinnor än de av annan etnicitet? Det är inte lika genomrutten människosyn i grund och botten?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 14:35:53 följande:

Jag bemöter inte med förståelse, jag väljer att inte direkt bemöta med hat och förakt mot något som blivit ett problem för samhället. Ser du skillnaden? Bara för att jag är beredd att diskutera incels, innebär det inte att jag gullar med dom.

Det är samma symtom mot alla som ev diskuterar hbtqi+ eller SD. Det finns en mall om hur man ska tycka och tycker man inte så, så ska man frysas ut alternativt bemötas med hat och förakt. Vi får ett polariserat diskussionsklimat i Sverige, eftersom det är så viktigt att visa sitt hat mot det man tycker är fel.

Jag skulle kunna diskutera rasism på samma sätt, utan att direkt spy hat över någon med dessa åsikter och göra diskussionen omöjlig. Det innebär inte att jag gullar med dom. Är det ett samhällsproblem så är det. Då behöver det diskuteras.

Tänk om man skulle göra samma sak mot andra samhällsproblem som grupperingar som går på bidrag i samhället. Eller varför inte överviktiga personer som blir ett allt större problem i vården. Eller alkoholister och knarkare?

Vi visar vårt hat tills dom skärper sig, eller? Själv tänker jag inte så, jag är trygg i mig själv och har inga problem att diskutera känsliga saker.

Du väljer att inte bemöta alls. Hur många inlägg har du kommenterat eller debatterat mot en man som vill inskränka mot kvinnors friheter? Dessa inlägg klappar du medhårs med att *du förstår att de upplever ett utanförskap*. Eller på vilket sätt *diskuterar* du incels? du sympatiserar med incels. stor skillnad.

men alla inlägg som kommenterar att dessa åsikter är fascistiska, odemokratiska, strida mot lagar så är vi helt plötsligt *hatiska mot dessa män och borde diskutera snällare*. det värsta är att du inte ens förstår utan tror du är en så genomgod man som *inte vill välja sida*. lite som sverige som var *neutralt* men lät nazister nyttja järnvägen för sina ändamål. Lika *neutral* är du.

stå upp för dina åsikter, erkänn för dig själv att du innerst inne anser att män ska ha det liiite bättre än kvinnor. *men bara lite*
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 17:50:55 följande:
    Jag tror redan att den/dom få i denna tråd som har dessa åsikter får sin beskärda del. Det har varit 4-5 damer som alstrar så mycket förakt till den/dom som kommer med dåliga ideer att det räcker nog.

Jag har sagt vad jag anser vara lämpligt och även olämpligt. Dessa gränslösa åtgärder som inskränker på folks fria val har jag varit emot hela tiden om du läst mina inlägg.

Eller vill du att även jag laddar allt mitt hat när folk kommer med ogenomtänkta ideer?
    Så för att andra säger att dessa män har dåliga värderingar, väljer du att inte bekräfta detta och hålla med? medan en rasist kan få oändligt med tillsägelser? Eller den där fotbollsdomaren som alla kan hata i 715 år för ett beslut som kanske inte blev rätt. målvakten Salo, hur mycket hat fick han inte för målet han släppte in? Istället för att lägga fokus på alla han räddade. Men gud nåde om det råkar vara 6 eller 7 som förklarar för en människa att den har sunkig människosyn, eller ännu fler. Du borde väl snarare vara glad att du bor i ett samhälle där majoriteten står upp för bra människosyn. Eller är det ett problem? att vi har fria individer som vågar använda sin yttrandefrihet och stå upp för rättvisa? om du anser det vara ett problem så behöver du nog börja rannsaka varför.

vilka ogenomtänkta idéer tänker du på då? Alla de förslag som är *samma mynt* på incel-propaganda för att poletten kanske ska trilla ner att det man försöker föreslå är just det, odemokratiskt. Lite som att förklara för en femåring.

efter ha debatterat med ett antal knäskålar i denna tråd så börjar jag allt mer inse varför det skämtas om körkort för vuxna. Att man ska ha vissa typ av värderingar, förstå friheter, rättigheter, skyldigheter, möjligheter och eget ansvar innan man kan klassas som myndig.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-13 18:06:43 följande:

Angående bilden på pyramiden. Jag medger att bilden har en logik.

Men när jag ser bilden förstår varför diskussionen går så dåligt.

Jag förstår ju att många har låst sig vid detta är den enda sanna bilden, dvs den enda bilden som kan existera. Alla andra åsikter blir då felaktiga.

Många verkar inte kunna förstå att andra bilder och perspektiv också kan spela roll.

Problemet med denna bilden är dessutom också att det är en man som är avbildad längst ner på trappan, när det lika gärna hade kunnat vara en kvinna.

I bilden förutsätts att det är en man som begår felet när det är lika vanligt att en kvinna fäller sexistiska och kategoriserande kommenterar om män. Även om såklart kommer att förnekas.

Genom att sätta ?Våldtäkt/mord? överst i pyramiden skall betraktaren manipuleras att tro att det BARA kan vara en man som är skyldig till sexistiska kommentarer 

En mera neutral bild hade kunnat föra diskussion framåt. 

har du sett någon i tråden förneka att det finns rötägg även bland kvinnor? De är med människor, så det finns även sexistiska kvinnor, rasistiska kvinnor och homofober. Ingen har förnekat det.

men hur många kvinnor mördar? Hur många våldtar? Hur många misshandlar? etc? Majoriteten av dessa brott begås av män. då är väl problemet primärt hos män, eller hur? vem eller vilka borde då rannsaka sig själva och sin människosyn?

så hur ska vi kunna diskutera neutralt om vi inte ens kan utgå från sanningen? Och inte försöka försköna den, det är som att kissa på sig, varmt först kallt sen. det kanske blir en *finare* diskussion men löser inte rotorsaken och det egentliga problemet.

varför är män överrepresenterade som gärningsmän för dessa brott? Vad har brustit i uppfostran av dessa män? det är ju samhälle, föräldrar, syskon, skola etc som skapat dessa män. var finns de manliga förebilderna till dessa män?

• Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 18:53:54 följande:
    Jag skulle aldrig klaga på Salo. Han var grym!
    men poängen gick inte hem märker jag. Hur mycket hat och hot fick inte han? För en sport? Men som sagt, det är ju fruktansvärt om de män som är odemokratiska får höra det x antal gånger. De kanske behöver höra det hundra gånger för att till slut inse *att det kanske är jag som har fel ändå*.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 19:05:12 följande:
    Jag försökte liva upp diskussionen en aning.. sorry. Nä, du har rätt.. jag kommer nog aldrig tycka som dig. Det är nog högst ovanligt att man kan ändra någons åsikt på ett anonymt forum.

Det går åt båda håll, jag har inga illusioner kring att omvända dig heller.
    vad skulle du omvända mig från? Fortsätt roa mig du, sån lustigkurre. att jag står bakom demokratisk värdegrund? att jag är för våra friheter, möjligheter och tycker vi alla har eget ansvar.

ja fy, vilken fruktansvärd människa jag är. Du måste omvända mig snarast. snälla, skona mig och omvärlden.
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 19:24:21 följande:
    Att se saker ur fler än ett perspektiv, det skulle jag rädda dig ifrån. Men du har ju i alla fall humor.
    Vilket perspektiv? jag har sagt att jag ser skillnad på ofrivilliga singlar och incels. Med incels menar jag de ensamma män som sprider människoförakt och primärt kvinnoförakt.

de som är incels har jag noll sympati för. precis som jag har noll sympati för rasister, nazister, homofober etc.

ensamma män däremot har det tufft, och de har de svårare. de är uppväxta med en pappa/farfar/morfar där tider var annorlunda. Där mannen kunde gå till bruket, få jobb som försörjde familjen och www var inte en del av vardagen. Det är inte lätt att se upp till en sån förebild i en ny värld. Men majoriteten av männen klarar ändå det utan att tycka/säga/känna *det var bättre förr*. Det samhället behöver är manliga förebilder till dessa nya pojkar, så de kan fostras till att bli män. där de lär sig eget ansvar, ser vikten av utbildning etc. Annars kommer män halka efter ännu mer.

så hur hjälper det dessa män att reglera tinder? Att avskaffa tinder? Att staten bestämmer *lämpligt antal sexpartners*? på vilket sätt blir rotorsaken löst? det löser nada och noll. Kan vi vara överens om det åtminstone? eller kan du inte hålla med en person som inte sympatiserar med incels av princip?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Palle) skrev 2023-08-13 19:56:20 följande:
    Jag håller med kring de frågor du tar upp om att reglera marknaden. Det är ingen bra lösning att reglera, kvotera, begränsa eller för den delen dela ut kvinnor till incels. Blanda inte ihop mina och andras åsikter i denna tråd. Människan ska ha fria val i livet och det innefattar alla.

Lite tidigare i tråden skrev jag några försök till förslag kring detta ämne, men jag famlar i blindo. Vad vet jag vad som skulle kunna hjälpa, jag hade bara som avsikt att nyansera diskussionen en aning. 

Håller vi med varandra om något? genuint trevligt. ber jag om för mycket om jag frågar om det är skillnad på incels (de som sprider människoförakt/kvinnoförakt) med ensamma män? eller är dessa två typer av män *samma sak* eftersom bägge är sexlösa? 

om du skulle hålla med om att det är olika saker, så kanske det är som så att du tolkat mina svar som att jag är emot ensamma män. Och det är jag inte. som jag tidigare skrivit är min sambo en tidigare ensam man, och han är med handen på hjärtat den finaste mannen jag träffat. Och med de män som är i den sitsen han var i har jag ofrantligt med sympati.

• Anonym (Incel slem)
    Anonym (Balansspelaren) skrev 2023-08-13 19:19:21 följande:
    Det är absolut ett problem att det finns män som begår sådana brott. 
    Inte heller kan det skyllas på någon annan än det som begått brotten, det är korrekt.
    och din poäng är vad? Vi är i en tråd om incels, och när jag säger incel menar jag de män som är misogyna och sprider människoförakt och kvinnoförakt. alltså inte de män som är ofrivilliga singlar.

vi har män som i olika sammanhang beter sig som rent ut sagt rövhattar. Vad ska vi göra åt dom? det är primärt ett manligt problem. Annars hade det funnits lika många kvinnliga rövhattar. vad ska samhället göra åt dessa?
  • Anonym (Incel slem)
    Anonym (Fol) skrev 2023-08-13 20:02:08 följande:
    Det tror jag med, absolut.

Men man behöver vara medveten om att dessa män även skapas av manshat. 

En bra början är att stat och kommun har en jämställd syn på könen. Det är alldeles för mycket ojämställt idéer som får komma genom filtret.

Lägg även till kön i lagen om hets mot folkgrupp.
    vad menar du med det jag markerat i fet stil ovan? Vad är det för ojämnställda idéer du refererar till? Är det ojämställt att staten vill försöka öka jämnställdheten genom att försöka öka manlig föräldraledighet exempelvis?

eller var är det som stat och kommun gör som är så ojämnställt? Att högre utbildning kräver högre betyg? framförallt för att komma in på attraktiva utbildningar? att de vill öka jämnställdheten? Förklara gärna vad du menar som är så ojämnställt som stat och kommun står bakom.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?