• Anonym (hej)

Är incel något man förtjänar att vara?

567890 skrev 2023-07-19 13:29:29 följande:
    Jag har inte misskrediterat dig, jag bara undrar om du är intresserad av relationer allmänt eller om det bara är kvinnor som är intressant. Om du har vänner som du umgås med borde du kunna träffa kvinnor genom dom, där är ju ändå så de flesta träffar sina partners.

Incels (om det är vad du är) har mycket sällan vänner- menar vänner i riktiga livet, inte online- vilket gör dom till bittra, arga och ensamma män. 

Om jag skulle träffa en man som inte har något socialt liv alls och mest bara satt i sin lägenhet skulle jag vända om, att få allt ansvar att ordna upp en vuxen människas liv känns väldigt ointressant.
    Jag har vänner och till och med fler kvinnliga vänner än manliga vänner. Jag tycker att tjejer brukar vara lättare att umgås med än killar. De är roligare och mer lättsamma, medan killar är mer komplicerade. Alla anklagelser mot mig här om att jag är en kvinnohatare gränsar till förtal.

Du borde dock fundera över dina förutfattade meningar om incels. En incel kan vara vem som helst i vilket sammanhang som helst. Det går inte att se vem som är incel och vem som inte är det på bussen till exempel. Om du tror att incels bara är de som spelar datorspel dygnet runt underskattar du grovt omfattningen av incel-problematiken. 
  • Anonym (hej)
    molly50 skrev 2023-07-19 13:30:44 följande:
    Träffar man en person som tar sig friheten att tala om för en hur man tänker och känner och som är allmänt negativt inställd till kvinnor (eller för den delen män) och som vill lagstifta för att försämra valmöjligheterna för det motsatta könet, så ger ju det inga bra förutsättningar till att vilja fortsätta lära känna personen.
    Det kan du kanske förstå?
    Det är inte ett personangrepp att ha den åsikten. 
    Det är att konstatera faktum efter att ha läst vad du och andra män har skrivit här.
    Jag tycker snarare att det är flera här som är allmänt negativt inställda till män och tror att många män inte skulle klara av att behandla en kvinna väl. Att de flesta män inte duger och att du hellre hade varit ensam om du aldrig hade träffat din man.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-19 16:21:59 följande:
    Vad tycker dina vänner om dina åsikter, att staten ska begränsa kvinnors val vid dejting? 
    De känner inte till dem.
  • Anonym (hej)
    Anonym (SL) skrev 2023-07-19 13:38:01 följande:
    Jag förstår hur du menar men samtidigt känner jag att du lägger ansvaret "fel".
    Du skriver att fler män ska få chansen att lära känna kvinnor.
    Att det är något som någon annan har ansvar för att se till att detta händer...

Jag gifte mig med en man som aldrig haft relation, över 30 och nästan var oskuld och superblyg och jobbade (och jobbar) som busschaufför.

Men han hade noll bitterhet och la inte över sitt singelskap på någon. Hade han haft minsta tendens åt det hållet hade jag tappat intresset direeeeekt.
    Jag inget problem med incels (dvs urdefinitionen-inte den nuvarande definitionen) så länge de inte stickar en offerkofta. Det är så gräsligt oattraktivt.
    Det är en dealbreaker för mig och förmodligen många med mig...
    Jag tror att jättemånga incels går runt och utstrålar offerkofta (kanske omedvetet) och istället för att ta ansvar för sin situation känna sig förfördelade som om samhället (och då främst kvinnorna) är skyldiga dem en relation och sex.
    Här tror jag många skulle behöva stöd i sitt mindset.

Jag går inte igång på status eller har behov av nån stereotypisk machoman. Jag blir kär i en person och det viktiga för mig är respekt pch kommunikation.
    Men, här kommer något viktigt: Jag har aldrig dejtat på dejtingappar utan mig träffar man i andra forum (jag har träffat mina män på utbildningar, på jobbet, på sportevenemang och i bekantskapskretsen). 
    Jag tror att om incelmännen ska hitta någon måste de ut och hitta sina forum där de kommer till sin rätt eller anpassa sig efter de forum som finns. Inte förvänta sig att forumen och medlemmarna ska anpassa sig efter dem.
    Det var intressant att höra. Vad fick dig att ge din man en chans att träffa dig som ingen annan hade gett honom tidigare?

Incels är inte bittra på kvinnor som de träffar. Det är bara en vanföreställning om hur incels är. Risken att incels kommer nedvärdera kvinnor är inte större än att andra män gör det.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-19 16:30:43 följande:
    Varför inte? Vad tror du de skulle säga om de visste?
    Vem vet. Jag tror inte att det skulle bli en så stor grej, för de använder inte dejtingappar så mycket verkar det som. Hade du önskat att de tog avstånd från mig så att jag blev utan vänner?
  • Anonym (hej)
    Anonym (Sol) skrev 2023-07-19 14:44:07 följande:

Det är inte ett personangrepp, du skriver ju själv att du har dessa åsikter och tycker att staten ska lägga sig i hur folk väljer partners.

Var har jag eller någon annan skrivit att det blir sämre att dejta en incel än en icke incel? Om en kvinna träffar en man vet hon inte hans bakgrund, alltså väljer hon inte bort män pga de är incels utan för att hon inte finner honom attraktiv. 

Varför vill du att kvinnor inte ska få välja bort män de inte attrahera av när du tycker att du ska få välja bort kvinnor du inte attraheras av?

Jag tycker att kvinnor ska få välja bort män de inte är attraherade av, men jag tycker att urvalet av män borde bli lägre. Idag har kvinnor ett enormt stort urval, medan män har nästan inget urval alls att välja. Den strukturella orättvisan borde överbyggas.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-19 15:33:06 följande:
    Det beror väl på hur kräsen mannen är, precis som för kvinnor. 
    Nej, det finns inga superfula kvinnor som väntar på att ha sex med vilken man som helst.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-19 16:43:29 följande:
    Fast vad är då dessa mäns urval, undrar jag? Är det enbart attraktiva kvinnor? 

Det är ju ett lika snävt urval på sitt sätt som att kvinnor väljer mer efter andra egenskaper. 

Om kvinnor ska bortse från andra egenskaper (personlighet, status etc) då borde väl män som verkligen vill träffa nån bortse från utseende? Annars verkar det ju som att bara kvinnor ska bortse från det som attraherar dem, inte män. 
    Jag tycker att inte att man kan dela in kvinnor i de som är attraktiva och oattraktiva. Alla är attraktiva på sitt sätt. Många män kan inte välja bland kvinnor alls utan får hoppas på att det klickar med någon kvinna man möter i 30-årsåldern som två har skrivit här om sina män. Det är den chansen eller ensamhet som gäller för män, så kräsenhet är inte ens en faktor.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Perka) skrev 2023-07-19 16:45:11 följande:
    Om kvinnor inte attraherades av männen på apparna skulle de inte dejta dem utan hitta andra män, utanför apparna.

Jag vet nästan inga vänner som träffat pojkvän/flickvän via en app.
    Ja, då skulle fler män få chansen för urvalet är lägre utanför apparna.

Jag känner till flera som har gjort det.
  • Anonym (hej)
    Anonym (Til) skrev 2023-07-19 16:50:46 följande:
    Tror nog kräsenhet är en faktor. Eller menar du att alla män skriver till alla kvinnor säg 20-90 år? Alla gör ett urval. "Nej, inte hon, hon är för gammal." "Nej inte hon, hon ser inte bra ut." Osv osv
    Alltså om du är en 30-årig man borde du inte kallas kräsen för att du inte vill ha en 60-årig kvinna. Där tycker jag det går en gräns. De kan aldrig bli lyckliga och få barn tillsammans.
Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?