• Dratini

Nej till NATO

Jag kan säga såhär Putin hotar att invadera Sverige om vi går med i NATO och nu när vi sett vad som hänt i Ukraina så borde vi förstå att vi inte ska gå med i en krigsallians det är som att reta upp en ilsken björn?. att Ukraina ville gå med i NATO är ju ett av skälen de blev invaderade. NATO släppte ner bomber i Serbien under inbördeskriget i Jugoslavien på 90-talet. Jag är helt emot krig, kärnvapen och NATO jag tror på neutralitet. Varför samarbeta med USA som är minst lika bra kålsupare som Ryssland liksom? 

om risken för krig i Sverige är minimal varför då gå med i NATO? Hoppas verkligen Ungern inte släpper in Sverige i NATO det är vårat sista hopp. Tänk också så mycket skattepengar det kommer kosta välfärden kommer kanske inte räcka till. som att kasta pengarf i sjön liksom 

• Svar på tråden Nej till NATO
  • Tomelilla15

Vadå att stadslandskapet hotat med att invadera Sverige? Vad lever du i för fiktiv verklighet? Ryssland uttalar sig aldrig i så absoluta termer. Allt är en massa diffusa hot. 

Om inte vi som land ska kunna bestämma över vår egen utrikespolitik av rädsla för vad Ryssland ska tycka så kan vi ju lika gärna kasta in handduken och be Putin vara välkommen hit och ta över. Om du inte anser att Sverige är värt att kämpa för så flytta till något bättre ställe. Om vi anpassar oss efter Ryska politikers åsikter så kommer inte det Sverige som du vill ha kvar finnas ändå. 

• Tomelilla15

Vadå att Ryssland  hotat med att invadera Sverige? Vad lever du i för fiktiv verklighet? Ryssland uttalar sig aldrig i så absoluta termer. Allt är en massa diffusa hot. 

Om inte vi som land ska kunna bestämma över vår egen utrikespolitik av rädsla för vad Ryssland ska tycka så kan vi ju lika gärna kasta in handduken och be Putin vara välkommen hit och ta över. Om du inte anser att Sverige är värt att kämpa för så flytta till något bättre ställe. Om vi anpassar oss efter Ryska politikers åsikter så kommer inte det Sverige som du vill ha kvar finnas ändå. 

• RaYzLeR

Putin skulle inte invadera Sverige ens om vi inte var med i NATO. Nu om vi går med i NATO så kommer han invadera oss ännu mindre. Han vill inte hamna i krig med NATO-länderna.

• Mentat
    Dratini skrev 2023-07-12 22:47:39 följande:
    Nej till NATO

Jag kan säga såhär Putin hotar att invadera Sverige om vi går med i NATO och nu när vi sett vad som hänt i Ukraina så borde vi förstå att vi inte ska gå med i en krigsallians det är som att reta upp en ilsken björn?. att Ukraina ville gå med i NATO är ju ett av skälen de blev invaderade. NATO släppte ner bomber i Serbien under inbördeskriget i Jugoslavien på 90-talet. Jag är helt emot krig, kärnvapen och NATO jag tror på neutralitet. Varför samarbeta med USA som är minst lika bra kålsupare som Ryssland liksom? 

om risken för krig i Sverige är minimal varför då gå med i NATO? Hoppas verkligen Ungern inte släpper in Sverige i NATO det är vårat sista hopp. Tänk också så mycket skattepengar det kommer kosta välfärden kommer kanske inte räcka till. som att kasta pengarf i sjön liksom 

Troligen fel på varje punkt, imponerande på sitt sätt.
    1) Just nu hotar inte Putin att invadera oss. Han är fullt upptagen med Ukraina och just därför har vi nu ett fönster i tiden då det är tämligen riskfritt att vänta på att Natomedlemsskapet skall bli klart.
    2) Nato är en försvarsallians. Om en enskild medlem av Nato anfaller ett annat land är det ingen fråga för Nato.
    3) För all del, en punkt som har en viss poäng: Att Nato stoppade etnisk rensning i Kosovo genom att bomba Serbien. Alla medlemmar i Nato deltog dock inte, varför det alltså inte fanns något krav på att medlemmarna skulle delta.
    4) Att anse att det demokratiska USA är en lika god kålsupare som det diktatoriska Ryssland säger mest om dig själv.
    5) Risken för att bli utsatt för anfall kommer att öka när Ryssland har byggt upp sin styrka igen efter att kriget i Ukraina avslutats. För att slipp hamna i den sits som Ukraina befinner sig i idag är det viktigt att även officiellt gå med i Nato. Inofficiellt har vi ju samarbetat med dem sedan 1950-talet, vilket Ryssland har varit väl medvetet om.
    6) Att vara med i Nato är betydligt billigare än att bygga upp en motsvarande avskräckande försvarsförmåga på egen hand.
  • Dratini
    Det som jag skriver är min uppfattning om NATO. USA har ju invaderat Mellanöstern bland annat pga det har ju folk behövt fly hit och islam är majoritet i Sverige. så jag skulle säga att USA är lika hemsk som Ryssland. tror inte någon har velat fly sina hemländer 
  • Mentat
    Dratini skrev 2023-07-17 12:54:56 följande:
    Det som jag skriver är min uppfattning om NATO. USA har ju invaderat Mellanöstern bland annat pga det har ju folk behövt fly hit och islam är majoritet i Sverige. så jag skulle säga att USA är lika hemsk som Ryssland. tror inte någon har velat fly sina hemländer 
    Vad USA gör offensivt är ingen fråga för Nato. Bevisligen har du inte läst Natos fördrag.
    Vi har tagit emot stora mängder människor från Palestina, Iran, Syrien, Somalia och Pakistan vilkas länder inte har blivit invaderade av USA. Om du inte står ut med tanken på att vi skall vara allierade med USA är det en sak, men du kan ju åtminstone bygga din argumentation på korrekta fakta.
  • Meddelande borttaget
  • Mentat
    Dratini skrev 2023-07-17 13:12:40 följande:
    Jag och mina kompisar kan diskutera NATO i timmar de är också emot NATO. Jag tycker demokratin går åt pipan i Sverige först att vi tar in Mellanöstern i vårt land Sverige kommer ju bli Mellanöstern inom kort Pga. Islam hör inte hemma i ett kristet demokratiskt land. Tror risken är större för inbördeskrig och vad kan NATO göra åt saken? Inget! jag brukar diskutera USA med en som verkligen hatar USA 
    Som sagt, läs Natos fördrag innan du klagar på ett eventuellt svenskt medlemsskap. Varken invandring, islam eller inbördeskrig har något med Nato att göra.

Det enda du åstadkommer med dina inlägg är att blotta din okunskap.
Svar på tråden Nej till NATO