Dratini skrev 2023-07-12 22:47:39 följande:
Nej till NATO
Jag kan säga såhär Putin hotar att invadera Sverige om vi går med i NATO och nu när vi sett vad som hänt i Ukraina så borde vi förstå att vi inte ska gå med i en krigsallians det är som att reta upp en ilsken björn?. att Ukraina ville gå med i NATO är ju ett av skälen de blev invaderade. NATO släppte ner bomber i Serbien under inbördeskriget i Jugoslavien på 90-talet. Jag är helt emot krig, kärnvapen och NATO jag tror på neutralitet. Varför samarbeta med USA som är minst lika bra kålsupare som Ryssland liksom?
om risken för krig i Sverige är minimal varför då gå med i NATO? Hoppas verkligen Ungern inte släpper in Sverige i NATO det är vårat sista hopp. Tänk också så mycket skattepengar det kommer kosta välfärden kommer kanske inte räcka till. som att kasta pengarf i sjön liksom
Troligen fel på varje punkt, imponerande på sitt sätt.
1) Just nu hotar inte Putin att invadera oss. Han är fullt upptagen med Ukraina och just därför har vi nu ett fönster i tiden då det är tämligen riskfritt att vänta på att Natomedlemsskapet skall bli klart.
2) Nato är en försvarsallians. Om en enskild medlem av Nato anfaller ett annat land är det ingen fråga för Nato.
3) För all del, en punkt som har en viss poäng: Att Nato stoppade etnisk rensning i Kosovo genom att bomba Serbien. Alla medlemmar i Nato deltog dock inte, varför det alltså inte fanns något krav på att medlemmarna skulle delta.
4) Att anse att det demokratiska USA är en lika god kålsupare som det diktatoriska Ryssland säger mest om dig själv.
5) Risken för att bli utsatt för anfall kommer att öka när Ryssland har byggt upp sin styrka igen efter att kriget i Ukraina avslutats. För att slipp hamna i den sits som Ukraina befinner sig i idag är det viktigt att även officiellt gå med i Nato. Inofficiellt har vi ju samarbetat med dem sedan 1950-talet, vilket Ryssland har varit väl medvetet om.
6) Att vara med i Nato är betydligt billigare än att bygga upp en motsvarande avskräckande försvarsförmåga på egen hand.