• Fisklever

Extremt svår mamma

Som rubriken säger, så har jag en extremt svår mamma. Hennes beteende tar kål på mig. 
    Vill gärna veta ifall någon mer har en mamma som beter sig såhär och visar noll respekt när det inte passar henne.
    Det hon har gjort och gör: 

- Hon slog ibland mig och min syster när vi var barn, när jag tar upp detta för att få en förklaring, så svarar hon med: "Det är MÅNGA föräldrar som gjort så, må du tro! Till och med dagispersonal har gjort det ibland! Så skönt för dig att du är perfekt då som aldrig gör fel!" 

- Har bett henne att inte nämna en viss familjemedlem som gjort mig illa, hon nämner henne nästan varenda gång. Det är inget misstag utan hon vill bara inte ta hänsyn till någon annan om det inte passar henne. 

- Hon ringer mina svärföräldrar titt som tätt och pratar om sig och sina problem rots att de haft det ganska tufft under det senaste halvåret och behöver ta det lugnt, vilket hon vet
    - Hon tränger sig på hela tiden, även om man visar att man inte vill, t.ex. när vi skulle lägga min dotter, så blev hon sur när vi inte kunde dricka kaffe (vi har en kaffemaskin som låter högt, så när pluttis sover så sätter vi inte igång den då hon vaknar. 

- Hon pratar öronen av alla, pratar och byter ämne 2 gånger i minuten, pratar om sina problem, sina psykiska ohälsa, även om det är med ett barn, man är helt slut efter en dag med henne. Hon lyssnar extremt sällan på andra. 

- Hon tycker sig ha rätt att hälsa på den ungdomsledare i kyrkan som utnyttjade mig sexuellt som 14-åring, hon tycker att hon har rätt att hälsa på vem hon vill, även om denne utnyttjat hennes barn. 

- Hon kan bli arg på barn på ett extremt barnsligt sätt. Hon började att gråta när min systers barn som 1 -åring sa "STOPP!" och inte ville ha en kram.

- En gång när ett annat av syskonbarnen var 4 år, ville denne inte bjuda sin mormor på godis, varpå hon svarar: Nähä! Då får du aldrig godis av mig! Dina syskon får, men inte du!" 

- Hon är extremt manipulativ och kan gå över lik gör att få uppmärksamhet från andra. 
    Säger jag ifrån eller sätter en gräns så exploderar hon och drar in andra i grälet. 

Jag blir verkligen helt galen och känner nästan hat mot henne. 
    Finns det någon mer som har det såhär? Vad gör ni?

• Svar på tråden Extremt svår mamma
  • Anonym (NN)

Usch ja, det där är svårt. Min mamma är likande. Har blivit bättre med åren men jag har haft långa uppehåll i kontakten med henne. Kan du pausa lite? Inte för att hon förändras av det men för att du själv får ett andrum. Det har hjälpt mig, när jag märkt att jag mår bättre utan kontakten så har det fått mig att släppa en hel del dåligt samvete. 

• Anonym (P57)

Hej,
    det är fruktansvärt att läsa om vilken mamma du har och vad du måste ha gått genom med denna människa till mamma.
    Din mamma är narcisist Och utstuderad manipulator. Dessutom verkar hon totalt sakna empati vilkeT narcisisten vanligtvist gör.

Spelar ingen roll hur du ens försöker få henne förstå gällande viktiga saker, gränser, insikter spelar ingen roll hur dåligt hon har behandlat dig när du var barn och ungdom, hon bryr sig inte om det Tvärtom anser hon att hon har gjort rätt. Det bästa du kan göra är att distansera dig och få bort henne ur ditt liv.

Sen tycker jag att du själv bör söka psykolog kontakt för att bearbeta de svårigheter hon har utsatt dig under barndomen, och hon gör det fortfarande trots att du nu är vuxen och haR egen familj. Jag kan tänka mig att du har mycket att bearbeta. 

lycka till

• Anonym (Flugan)

Jag har ingen sådan mamma dessbättre, men jag har en bror vars svärmor är åt det hållet som du beskriver att din mor är. Han och min svägerska har har ett absolut minimum av kontakt med henne.  De bor inte på samma ort viket förstås underlättar. Jag vet att de "listat" de hennes mest obehagliga sidor, yttranden och påståenden och talat om hur det påverkar dem och deras barn. Det var inget hon tog till sig alls, tvärtom gick hon i värsta försvarsställningen och förtalade sin dotter med familj varhelst hon kom åt.Inget att göra åt förutom att min bror polisanmälde svärmodern för förtal när hon "bevisade" vilken kriminell person han är. Det är ett pågående rättsärende så vi får se hur det slutar.

Du borde nog göra likadant, starkt begränsa kontakten med din mor och öppet tala om brytningen på sociala medier. Du behöver inte tala om varför bara att det av många skäl blev nödvändigt. Som det är nu nöter hon ner dig bit för bit., vilket min svägerska och bror kan vittna om. Bli fri från henne!

• Anonym (Räcker upp handen)

Min mamma är bedrövlig och jag umgås bara för att jag måste. Ser fram emot den dagen hon vandrar vidare. Tyvärr kommer jag och syskonen få tömma ett helt hus med skräp och trasiga saker. Hon är elak och har aldrig brytt sig om sina barnbarn.
    . Andra tycker att hon är så trevlig och intelligent. 

• Fisklever
    Anonym (Räcker upp handen) skrev 2023-07-08 13:37:17 följande:

Min mamma är bedrövlig och jag umgås bara för att jag måste. Ser fram emot den dagen hon vandrar vidare. Tyvärr kommer jag och syskonen få tömma ett helt hus med skräp och trasiga saker. Hon är elak och har aldrig brytt sig om sina barnbarn.
    . Andra tycker att hon är så trevlig och intelligent. 

Fyfan, det är ju det svåraste nästan, när ingen annan utanför familjen förstår hurdan hon egentligen är utan går på den där glada, omtänksamma karaktären hon skapat, dränerar ens energi verkligen!

Kram till dig!
  • Anonym (Räcker upp handen)
    Fisklever skrev 2023-07-08 13:44:05 följande:
    Fyfan, det är ju det svåraste nästan, när ingen annan utanför familjen förstår hurdan hon egentligen är utan går på den där glada, omtänksamma karaktären hon skapat, dränerar ens energi verkligen!

Kram till dig!
    Ja så är det. Om de visste skulle de förstå varför vi umgås så sällan trots vi bor 500 m från varandra. 
  • Anonym (barnet)

Men bara pausa den hemska människan i ett par år, kan du inte ha lite medlidande med dig själv? Eller bara avsluta kontakten.

Jag umgås inte med folk som trampar över alla gränser och vägrar ta rättelse när man säger till samt har vidriga åsikter i övrigt, jag har inte kommit till världen för att behaga dem.

Min far vräkte jag för livet för 25 år sen. Jag har aldrig ångrat mig.

• Anonym (+++)

nej TS det där låter totalt förfärligt! Fanns det någon annan som var bra stöd när du växte upp? 

En sån människa hade jag inte umgåtts med. Spelar ingen roll att man är släkt. 

• Anonym (Bryt)

Din mamma är narcissistisk och hon kommer manipulera dig och få dig att må dåligt så länge du har kontakt med henne. Välj dig själv och din familj och bryt med henne!

Hon har ingen rätt att behandla dig illa, bara för att hon är din mamma. Så jävla hemskt att läsa vad hon utsätter dig för! 

Hon är avundsjuk på dig och vill dig illa, tyvärr. Det är så svårt att begripa att ens förälder vill skada en.

Hoppas du mår bättre i framtiden utan henne som förgiftar dig. Önskat dig allt väl och att du snart påbörjar läkningsprocessen!

• Drottningen1970

Vad är ni för människor då som utsätter barn i familjen för psykot?

Man måste inte ha ett psyko i sitt liv bara för att man råkar dela genuppsättning.

Svar på tråden Extremt svår mamma