Extremt svår mamma
Jag har ingen sådan mamma dessbättre, men jag har en bror vars svärmor är åt det hållet som du beskriver att din mor är. Han och min svägerska har har ett absolut minimum av kontakt med henne. De bor inte på samma ort viket förstås underlättar. Jag vet att de "listat" de hennes mest obehagliga sidor, yttranden och påståenden och talat om hur det påverkar dem och deras barn. Det var inget hon tog till sig alls, tvärtom gick hon i värsta försvarsställningen och förtalade sin dotter med familj varhelst hon kom åt.Inget att göra åt förutom att min bror polisanmälde svärmodern för förtal när hon "bevisade" vilken kriminell person han är. Det är ett pågående rättsärende så vi får se hur det slutar.
Du borde nog göra likadant, starkt begränsa kontakten med din mor och öppet tala om brytningen på sociala medier. Du behöver inte tala om varför bara att det av många skäl blev nödvändigt. Som det är nu nöter hon ner dig bit för bit., vilket min svägerska och bror kan vittna om. Bli fri från henne!