Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

BIM Augusti 2023

amiilee skrev 2023-08-10 19:48:01 följande:

är det någon som fått mensen för tidigt någon gång? Blir lite orolig nu då jag har väldigt kort cykel. Förra var 26 dagar med lutealfas på 13 dagar. Nu fick jag precis mens två dagar tidigt och den blir då 24 dagar med lutealfas på 11 dagar (10 dagar enl NC men 11 enl FF, tror NC satt ut min ÄL en dag sent). 

Jag tog ut spiralen i maj och första cykeln var 33 och sen alltså 26 och sen 24 dagar? känns så kort?? Vad är riskerna? 

En för kort lutealfas (11 dagar eller kortare) är ofta sammankopplat med för låga progesteronnivåer. Det kan göra det svårare att bli gravid och betyder ofta att äggkvaliteten inte vad toppen heller eftersom gulkroppen inte producerar tillräckligt med progesteron. 

Här hittar du bra information om det: womensync.se/blogs/blogg/kort-lutealfas-sa-forlanger-du-den
  • Anonym (T)
    amiilee skrev 2023-08-10 21:04:02 följande:

Tack för svar! Hmm, tycker jag äter rätt hälsosamt, tar kosttillskott, normal viktig och försökt stressa ner och slutat med alkohol och kaffe.. kanske eftersläp efter hormonspiral? Kanske får kolla upp mina sköldkörtelvärden så att det inte är något knas.. 

Hormonella preventivmedel påverkar extremt mycket. Jag säger inte att du behöver vara orolig, men du frågade vad som kan vara nackdelar 🙂 

12-16 dagar anses normalt, men det är inte ett spann utan man ska ligga relativt konstant. På två år har jag typ haft en cykel som haft en avvikande lutealfas från mina 12 dagar och då hade jag 13 dagar istället. 
  • Anonym (T)
    Sanlin90 skrev 2023-08-11 08:34:42 följande:

Är det ens möjligt att ha äl på cd 8-9?!

Ja det är möjligt men det kanske inte är helt optimalt beroende på om det är tillräckligt med tid för att skapa en stark ÄL. 
  • Anonym (T)
    Alvedon83 skrev 2023-08-11 07:41:26 följande:
    Är det ett dåligt tecken om tempen går ned lite? Detta är ju första månaden jag tempar.
    Tempen behöver absolut inte hålla sig konstant efter ÄL för att betyda graviditet. Min senaste kurva ser ut som hej kom och hjälp mig men jag blev gravid ändå och sitter nu här med sprattlande sparkar i magen. Enligt storlek på bebis vid KUB-ultraljudet skulle jag dessutom fått ÄL två dagar innan jag fick positivt ÄL-test så det är verkligen en knascykel 😅

• Anonym (T)
    Nomen123 skrev 2023-08-11 09:12:46 följande:
    Min graf idag.. Tycker NC  verkar knasigt, ser inte alls ut som er andra.. Inga toppar och dalar här vilket det garanterat är..
    Alla är olika. Mina kurvor har alltid varit väldigt hoppiga, både innan jag fick barn och sov och tempade exemplariskt och efter jag fick barn och vaknade flera gånger per natt och olika tider på morgonen. Andras kurvor är otroligt jämna genom hela cykeln. 

Har du lagt in mer än bara temp? (ÄL-test, flytningar etc) Tänker att om du tar bort den höga tempen på CD12 ser det ut som du skulle kunnat haft ÄL CD14 också?
  • Anonym (T)
    Nomen123 skrev 2023-08-11 10:42:32 följande:

Anonym (T): 

Tog bort den högre tempen på CD 12 och då ändrades ju grafen lite.. Såklart.. 
    Tror också att jag absolut hade ägglossning CD 14

Är det bara jag som inte alltid kan svara direkt i tråden där någon skrivit till en? För mig funkar de typ varannan gång, annars måste jag svara såhär . 🤔

Har läst att det kan ha att göra med om man har sidan i mobilanpassat läge eller inte? Om man kan citera. 

Beroende på vad du har för personlighet så kan du ju tänka att du kan haft ÄL CD14 och ligga längre fram. Eller så håller du fast vid CD17 med risk för mens tidigare. Skulle du testa innan BIM?
  • Anonym (T)
    Horisonten skrev 2023-08-11 10:47:20 följande:

Då verkar mensen kommit. Inte så mycket än men fick en del på pappret och mensvärk men då har jag ändå svar. Försöker se de positiva i att få en till riktig cykel efter spiralen och kunna utgå mer ifrån. Samt hinner sluta helt med mina antidepressiva inför nästa försök och kanske mindre stress med flytt och försäljning. Men hade ni räknat som dag ett på ny cykel idag eller först sätt så mensen kommer igång helt??

Så blir några som för följas åt i september tråd antar jag 🥰Men hänger gärna kvar för och se hur det går för er andra här inne och håller tummarna. ❤️

Trist ❤️

Första dagen med färskt, rött blod säger BM. Så om det inte kommer igång mer idag räknas det som spottings och inte CD1.
  • Anonym (T)
    Horisonten skrev 2023-08-11 10:51:05 följande:

Förra mensen var 25 dagar och denna 26 dagar är de för kort cykel?? Då har jag fått positiva äl test på CD 10 första och andra på CD 12 och 13 är de normalt och okej eller behöver jag kolla upp det eller oroa mig?

Det är inte för kort, så länge inte lutealfasen är för kort i cykeln. Jag har en regelbunden, stark cykel på 24-26 dgar med ÄL CD12-14 och 12 dagsrs lutealfas. 

Med det sagt är det fortfarande ganska nära inpå preventivmedelsavslut för dig så den kan fortfarande justeras i nästa cykel få den kanske fortfarande försöker hitta tillbaka till sitt normala.
  • Anonym (T)
    Alvedon83 skrev 2023-08-11 12:31:41 följande:
    Tack för att du delar, det så onekligen väldigt stökigt ut på din cykel😄 tappar inte hoppet än här då👍
    Haha ja jag vet inte vad som pågick där. Men det gick ju bra ändå 🙃
  • Anonym (T)
    Jennjenn91 skrev 2023-08-11 16:27:20 följande:

Jag måste bara dela med mig av hur dum i huvudet man kan vara ibland Skrikandes 
    Jag trodde verkligen att jag hade ägglossning igår (ganska nära efter mens då alltså) och hade liknande ?sekret? idag igen. Insåg därefter att det är ju fan gammal sperma! Suck. Äl kommer nog när den kommer hoppas jag men inte ett par dagar efter mensens sista dag haha

Ja det kan vara lite svårt att veta skillnad, speciellt om man inte är van. De stora skillnaderna är att sperma sugs upp mer av toapappret medan sekret lägger sig ovanpå och att du kan plocka upp sekretet med fingrarna och dra ut det ganska långt mellan tumme och pekfinger. 
  • Anonym (T)
    Sanlin90 skrev 2023-08-11 17:45:49 följande:

Kawa nu är jag på cd 9 fick en jätteökning i tempen idag men vaknade 2h tidigare men jag brukar ha lägre temp då, domnade sen om efter 20 min och vaknade vid vanlig tid då va tempen lägre men borde väll inte gå efter den då tempen alltid sjunker när jag vaknat och varit vaken ett tag men jag somnade ju om

Jag hade lagt in den högre tempen men om tempen sen inte höll sig hög som efter ÄL hade jag tagit bort den.
  • Anonym (T)
    Chokladsemlan skrev 2023-08-11 15:32:41 följande:
    ÄGGLOSSNING! 
    Hej jag behöver eran hjälp!
    Jag hade min senaste mens (första dagen) 25 juli. 
    Jag tog ett ägglossningstest med clearblue advanced digital. 
    Den 3 augusti visade en cirkel alltså ingenting. 
    Den 4 augusti fick jag en smiley som indikerar på maximal fertilitet. Vilket jag förstår det som att det antingen är dagen innan ÄL eller att man har ÄL. 
    Jag testade igen den 6 agusti och det var en smiley.
    Testade igen den 8 och det var en smiley. 
    Tycker det är så konstigt så jag testade idag också 11 augusti och den indikerar fortfarande med en smiley. 
    Det är inte en blinkande smiley utan en ?fast? smiley. 
    Jag vet inte hur jag ska tolka det här. Är det någon annan som varit med om samma?
    Är testen opålitliga? 
    Är det något som är fel? 
    Är det normalt att få positivt 8 dagar i rad?
    Hur ska man veta när man har ÄL? 
    Tacksam för hjälp 🙏🏻
    Nej, det är inte normalt att få positivt 8 dagar i rad. Men, när du har fått positivt ska du inte heller fortsätta testa så jag vet inte hur CB brukar bete sig om du gör det ändå.

Har du testat något med några vanliga stickor för att kolla hur de ser ut?
  • Anonym (T)
    condii skrev 2023-08-12 13:13:27 följande:
    Jo jag använder ÄL-test också. Började med CB advanced på cykeldag 9, fick blinkande smiley dag 14 och därefter fortsatt blinkande till och med dag 18 (sista dagen jag testade med de stickorna). Dvs fick aldrig fast Smiley som innebär tillräcklig ökning av LH. Har kompletterat med stickor men inte så systematiskt. Lägger in bild på dem här, råkade bli dubbelt av en som jag strukit över. :) 

Trodde att jag hade ägglossning CD17, dvs i onsdags men nu är jag inte så säker längre när tempen gick ned igen. 
    Jag tror tyvärr inte du haft ÄL. Hur brukar dina cykler se ut?
  • Anonym (T)
    condii skrev 2023-08-12 14:55:50 följande:
    Hm, ja, det är nog bara att vänta och se. Har du koll på ditt sekret? Har du haft ÄL-flytningar?
  • Anonym (T)
    Alvedon83 skrev 2023-08-12 21:06:38 följande:

Här känns det som att hoppet dog lite, har fått flytning idag samt dålig hy, hade samma förra månaden på samma cykeldag😓 är på äl +6 idag enligt tempen, men jag tror mer på äl +8 om jag går efter fertilt sekret.

Jag skulle lita mer på tempen än på sekret om det inte såg helt galet ut. 
  • Anonym (T)
    Alvedon83 skrev 2023-08-12 21:56:45 följande:
    Nä kurvan är jättefin men tycker det verkar märkligt med äl på en snustorr sekretdag?
    Jag har nästan alltid fått ÄL utsatt första dagen utan ÄL-flytningar. Dvs har haft någon eller några dagar med äggvitesekret och sen på ÄL-dagen är det torrare igen. Men det är förstås individuellt. Gick tillbaka och kollade på din kurva dock och även om jag inte är van vid tempdrop så känns det inte som ÄL borde varit tidigare med tanke på när temphöjningen kommer. Men det är ju vara att vänta och se 🙃
  • Anonym (T)
    Alvedon83 skrev 2023-08-13 07:36:40 följande:
    Ja, undra varför min temphöjning kommer så sent då? FF sätter också ut äl på dag 18.

Har molvärk, dålig hy och lite flytningar, tempen verkar ju hålla sig uppe än. 
    För att du mest troligt hade ÄL då. Sekret är mycket mer känsligt för utomstående påverkan än tempdrop och det enda som kan säga näe ägget släppte är tempen. 

Den mesta litteraturen jag läst säger inte att du har ÄL-sekret dagen efter ÄL utan dagarna innan och eventuellt på ÄL-dagen. Att ägget är befruktningsbart betyder 24h inte att kroppen visar superfetila tecken, då hade nog fler blivit gravida på ÄL+1. Enligt studier har du ju som störst chans = är mest fertil de två dagarna före ÄL, sen sjunker det på ÄL dagen för att mer än halveras ytterligare på ÄL+1.
  • Anonym (T)
    Anonym (1986) skrev 2023-08-14 23:48:10 följande:

jag har inte fått min mens ännu ???? bim var 8/8 enligt äl-stickor och sekret som visade toppstegring 24/7. Hade bara sex den 24:e så när jag Testade negativt i fredags så hade jag liksom gett upp hoppet om att det skulle ha tagit sig den enda gången vi hade sex den 24:e.   

idag fick jag en del mensvärk och trodde att mensen skulle komma men döm om min förvåning när jag istället har äl-sekret och en livmodertapp som centrerat sig från att ha varit bakåtvänd sedan den 24:e. tog såklart två äl-stickor idag som visar utslag. Tappen är ikväll bakåtriktad igen och jag har fortfarande lite mensvärk. 
    kan det vara så att jag kanske inte släppte något ägg den 24/7 eftersom att jag inte fått mens än, utan att kroppen försöker på sig en ägglossning nu igen? vad tror ni? 

Ja så kan det vara. ÄL-test kan dock även reagera på både antågande mens och graviditet, så svårt att veta.
  • Anonym (T)
    babybel95 skrev 2023-08-16 06:33:31 följande:
    Försöker verkligen hålla hoppet uppe. Ska sluta tempa nu tror jag? Beställt fler test nu så jag kan kolla om det stiger. Så orolig? imorgon åker vi till Grekland också, känns som hela resan kommer vara förstörd pga oro😢
    Att tempen sjunker betyder inte alls att missfall är på g. Hur många dagar efter ÄL är du? 

Min temp sjönk från 36,9 till 36,5 över två-tre dagar innan jag slutade tempa och jag fick inte missfall. 

Sluta tempa, köp ett till test med veckoindikator och ta det när du bör ha passerat över till 2-3 veckor. Jag vet hur otroligt svårt det är att inte översköljas av oro över missfall men hoppas din resa kommer att distrahera dig från det.
  • Anonym (T)
    Mololo skrev 2023-08-23 20:05:30 följande:

Enligt äl, som blev en dag senare än tidigare cykler, så har jag bim på fredag på cykeldag 28. Men enligt mina senaste cykler som brukar vara väldigt regelbundna, så brukar jag få mens på cykeldag 26 eller 27.. Så jag vet inte riktigt om jag ska räkna bim i morgon eller på fredag?

I morgon är det äl+12. Tror ni ett vanligt graviditets test funkar då eller måste jag vänta tills det är 14 dagar efter äl? Har inga tidiga test hemma.. 🤔

Jag har fått plus med vanliga test på ÄL+12.
Svar på tråden BIM Augusti 2023