Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

BIM Augusti 2023

Anonym (Nidje) skrev 2023-08-09 16:43:58 följande:

Horisont:

De flesta ägg fäster på äl+9 och äl+10. Innan dess kan du omöjligt få positivt på graviditetstest. När ägget fäster tar det 1-2 dagar innan det syns på ett gravdititetstest. Säg då att ägget fäster på dag 9 och du börjar på hcg 5 så är det bara på hcg 10 på dag 11!

Visar mina positiva test (rfsu testa ofta). Obs att jag valt de foton där strecken syns som absolut bäst. På många foton syns det inte alls! Tror mitt ägg fäste dag 8.

Äl+9: La upp detta i Spökstreckstråden och fick då svar att det var negativt. Såhär bra syntes strecket bara om jag hade testet i starkt ljus!

Äl+10: Här börjar det synas mer 😊

1177:s hemsida säger att de flesta ägg fäster 6-8 dagar efter befruktningen, vilket då lämpligen borde vara ÄL+6 till ÄL+9 eftersom ägget är befruktningsbart i 24h?

Och CB säger att 79% testat positivt med 10 mlU/ml hcg på ÄL+10 så då måste ju deras ägg fäst tidigare än ÄL+9 om det dubblas varannan dag.
  • Anonym (T)
    Horisonten skrev 2023-08-09 17:15:16 följande:

Nu blir jag väldigt förvirrad och stressad. Är ju svårt och generalisera också. Vården utgår ju från samma på alla. Så med andra ord år de kört för mig då?? Jag vet ju inte exakt när ägget släppte. För om jag förstått rätt så släpper de 24-48 timmar efter positivt test? en del säger att man skall räkna från första positiva äl testet andra från starkaste så vet inte alls vilken äl dag jag kan vara på nu då ju?och inte bim heller. Fy känner mig förvirrad och ledde.  Så är kört för mig nu då när testet idag inte visade något. Jag läste samtidigt på CB hemsida att deras tidiga test inte alltid ens kan upptäcka hcg så tidigt som 5 dagar innan missad mens. Jag vet ju inte om de är 4-5-6 dagar innan eller så alls. 

Men har svårt och tro att alla dessa symptom är inbillning skingrades eller att jag vill: 

* Svullen som bara den och gått upp 1 kg
    * Ömma/stickande bröst som känns större
    * Börjar få mörkare vårtgårdar
    * illamående som kan vara ganska illa i mellan åt
    * Molande öm i magen
    * Drar/ilar i ljumskar underliv och så som foglossning lite värk
    * Trött
    * Huvudvärk
    * känslig i humör. Lätt till gråt och nedstämd 
    * Känslig för dofter i mellan 

Det är inte kört förrän mensen kommer. Och eftersom du inte vet exakt när du hade ÄL är det mindre kört än om du hade vetat med säkerhet att du var på tex ÄL+13 eller ÄL+14. 

Vänta några dagar och ta ett nytt test eller testa varje dag och se om det ändrar sig. Eller testa inte igen och se om mensen kommer. Gör det som funkar för dig. 

Tyvärr är dock alla symtom du listar ovan även symtom på mens också, och eftersom du haft någon form av fejkhormon i kroppen (om än en midre skala) iom spiralen så kan det tyvärr också vara så att kroppen håller på och vänjer sig vid sina egna hormoner igen. Allas menscykler är olika känsliga och det kan ta tid innan kroppen hittar tillbaka till sitt normaltillstånd efter hormonella preventivmedel. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Nidje) skrev 2023-08-09 17:11:50 följande:
    Detta är en av artiklarna som nämner dag för implantering:
    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10362823/
    Där nämner de att dag 8-10 är de vanligaste dagarna. Finns fler artiklar och studier men detta var en av dem 😊 Men det går ihop med vad 1177 skriver för äggen kan fästa före dag 8, men det är mindre vanligt än att det fäster senare!

Det CB skriver litar jag mindre på. De vill ju sälja test till de som testar tidigt 😊
    Jo det förstår ju jag också, men de hänvisar ju till kliniska tester och länkar till en artikel i USA:s National Library of Health så helt taget ur luften är det ju inte.
  • Anonym (T)
    Jennjenn91 skrev 2023-08-09 17:28:50 följande:
    Håller med! Igen, 30+ och lärde mig mer här nu än under hela skolgången.. galet egentligen 
    Ja skolan har noll koll eller intresse eller vad det nu är som gör att vi inte fåt veta sånt här. 

Om du känner att du inte vill köra ÄL-tester eller tempa för att det skulle stressa dig (vilket vissa känner att det gör) skulle jag ändå rekommendera att försöka lära dig om sekret och tappen. För då kan man ha ett hum om när kroppen säger att nu har du en chans.

Jag är en sån som känner mig tryggast när jag är omringad av fakta (vilket kanske märks haha) så jag läser alltid på supermycket och att tempa och ÄL-testa har snarare varit en trygghet än en stress för mig. Men här är vi ju alla olika och måste göra det som får oss själva att må bäst - både fysiskt och mentalt 🙂

• Anonym (T)
    Jennjenn91 skrev 2023-08-09 17:49:38 följande:
    Det med tappen förstår jag inte alls, hur var man ska känna efter! Sekretet är jag bara med på ?äggvita? men det tycker jag är både precis innanmens och säkert då runt ä. rena djungeln det här
    Det bästa skulle jag säga är att googla. Speciellt på engelska om du är bekväm med det (cervical mucus). Då hittar du massa bra exempel på de olika stadierna av sekret. Sen behöver man inte alltid ha alla och vissa är svårare att upptäcka än andra. Det viktiga är ju att lära sig skillnaden mellan sekret och flytningar, och det bästa sättet är att kolla på toapappret - om det ligger på pappret och du kan plocka upp det med fingrarna är det sekret. Ökade flytningar är vanligt före mens men det är inte samma sak som ökat sekret vid ÄL 🙂

Tappen sitter ju i dig så du behöver helt enkelt stoppa in ett finger och känna efter. Googla igen (cervical changes menstrual cycle tex) så får du en beskrivning av när i cykeln den ska kännas hur. Sen är det lite diffusa förklaringar och känslan jämförs ofta med nästipp vs läppar men efter några cykler kommer du lära dig känna skillnad. Den varierar också mellan hög kring ÄL och låg vid mens. Öppen vid ÄL och vid mens, stängd annars.

Nu kände jag inte på tappen innan min pågående graviditet då jag hade väldigt tydligt sekret, ÄL-testade och tempade och vet att jag i princip alltid har ÄL på CD12-13, men med mitt första barn kunde jag känna skillnad över en dag att nu har ÄL varit för nu har tappen stängt sig och lutat sig lite bakåt. Och det var alltid samma dag som tempen stigit på morgonen och bekräftade ÄL. 
  • Anonym (T)
    Horisonten skrev 2023-08-09 18:00:50 följande:
    De är sant. Och så är de ingen kan ju ge svar. Tycker bara de låter knas om jag inbillar mig allting 
    Det är ingen av oss som tänker att du inbillar dig, tänk inte så ❤️ men tyvärr kan symtomen betyda att mensen är på ingång. Även om det inte varit så förut så är menscykeln känslig. Kvaliteten på ägget du släpper i din nuvarande cykel baseras på hur du levde och mådde för tre månader sen så det kan påverka fortfarande. Sen om du har en stressig eller tuff period nu kan det också påverka hormonnivåerna. Och hormonnivåerna påverkar mående och symtom. 
  • Anonym (T)
    Syskonförsök skrev 2023-08-09 20:07:25 följande:

Alltså är det bara jag som inte kan känns min tapp??😂 enligt BM sitter min tydligen lite gömd😅 vet ej vad de innebär men kan inte alls känna den

Jag brukar känna när jag sitter på toa eller på huk. Ibland vid ÄL kan den vara så långt upp att jag inte känner den. Men beror ju också på hur långa fingrar du har 🤪 Kanske får lära killen hur han kan känna efter annars, han kanske har längre fingrar 😉
  • Anonym (T)
    Syskonförsök skrev 2023-08-09 20:44:50 följande:

Spännande! Får kanske prova! Nu är ändå ägglossningen över dock men kanske testar om jag kan känna i nästa cykel. :)

Eftersom tappen blir lägre efter ÄL och mot mens kan det ju iofs bara ett bra tillfälle att börja 🙂 då märker man om den "försvinner" 
  • Anonym (T)
    condii skrev 2023-08-10 14:18:12 följande:

Vad tror ni, kan ägglossning ha skett igår (CD17) Eller borde temperaturen varit högre idag om det var så? 🙏

Spontant utan kunskap om dina tidigare cyklers kurvor skulle jag säga nej. Alla får ju inte en dipp på just ÄL-dagen, ibland kan den komma någon dag tidigare och vissa får ju inte alls. Kanske ökar tempen imorn?
  • Anonym (T)
    Anonym (T) skrev 2023-08-10 15:58:32 följande:
    Spontant utan kunskap om dina tidigare cyklers kurvor skulle jag säga nej. Alla får ju inte en dipp på just ÄL-dagen, ibland kan den komma någon dag tidigare och vissa får ju inte alls. Kanske ökar tempen imorn?
    Ah nu såg jag dina andra kurvor @condii. Fortfarande oklart dock. Det ser inte ut som du har en så hög ökning i temp efter ÄL och då blir det ju lite mer svårtolkat 🙃 0,2-0,5 grader brukar de ju säga att tempen ska öka för att visa att ÄL varit dagen innan. 
Svar på tråden BIM Augusti 2023