Jennjenn91 skrev 2023-08-09 17:49:38 följande:
Det med tappen förstår jag inte alls, hur var man ska känna efter! Sekretet är jag bara med på ?äggvita? men det tycker jag är både precis innanmens och säkert då runt ä. rena djungeln det här
Det bästa skulle jag säga är att googla. Speciellt på engelska om du är bekväm med det (cervical mucus). Då hittar du massa bra exempel på de olika stadierna av sekret. Sen behöver man inte alltid ha alla och vissa är svårare att upptäcka än andra. Det viktiga är ju att lära sig skillnaden mellan sekret och flytningar, och det bästa sättet är att kolla på toapappret - om det ligger på pappret och du kan plocka upp det med fingrarna är det sekret. Ökade flytningar är vanligt före mens men det är inte samma sak som ökat sekret vid ÄL 🙂
Tappen sitter ju i dig så du behöver helt enkelt stoppa in ett finger och känna efter. Googla igen (cervical changes menstrual cycle tex) så får du en beskrivning av när i cykeln den ska kännas hur. Sen är det lite diffusa förklaringar och känslan jämförs ofta med nästipp vs läppar men efter några cykler kommer du lära dig känna skillnad. Den varierar också mellan hög kring ÄL och låg vid mens. Öppen vid ÄL och vid mens, stängd annars.
Nu kände jag inte på tappen innan min pågående graviditet då jag hade väldigt tydligt sekret, ÄL-testade och tempade och vet att jag i princip alltid har ÄL på CD12-13, men med mitt första barn kunde jag känna skillnad över en dag att nu har ÄL varit för nu har tappen stängt sig och lutat sig lite bakåt. Och det var alltid samma dag som tempen stigit på morgonen och bekräftade ÄL.