• Anonym (Arg)

Diskriminering?

Är det inte fruktansvärt diskriminera att inte bli erbjuden arbetskläder i damstorlek om du är av kvinnligt kön?
    Eller är det helt okej att alltid bli påtvingad stora herrkläder?

• Svar på tråden Diskriminering?
  • Anonym (Rätt uselt ja)

På mitt jobb är det ibland T-shirts vi skall ha på oss för att promota vissa saker. Minsta storleken är ofta XS. Vi får de här tröjorna så jag brukar klippa av dem till bättre längd. TS kanske kan modifiera sina arbetskläder?

• Anonym (Dam)
    Tukt skrev 2023-06-02 18:37:59 följande:
    Ja, men det har jag skrivit tidigare i tråden. Det är helt orimligt att det inte finns kläder i rätt storlekar om arbetsgivaren ska tillhandahålla dessa.
    Borde vara en sak för den lokala fackklubben att trycka på med.
    Men i övrigt så ser jag inte den typen av kläder som beskrivs av TS som varken dam eller herr. Det är mer brukskläder. Även om vissa tillverkare de senaste åren börja sy upp kollektioner som kan kännas lite mer som "damkläder".
    Inte ens på mig, som har en liten platt rumpa och smala lår, sitter herrbyxor okej. De stramar något vansinnigt över höftkammarna eller så är de alldeles för stora (eller både och).
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Rätt uselt ja) skrev 2023-06-02 18:42:59 följande:

TS  kanske kan modifiera sina arbetskläder?

Jag tycker inte man ska behöva det. Kvinnokläder har funnits i världen i hundratals år.
    Så ge mig en fucking tröja o byxor i rätt
    modell

annars kanske männen kan jobba i en kort kjol o crop top oxå då.
  • Anonym (F)
    Anonym (Arg) skrev 2023-06-02 18:32:19 följande:

Alltså de spelar ingen roll om kläderna är fula. Jag har jobbat i gula varselbyxor med fickorna utanpå. Men dom har passat på min kropp. 

tex arbetsbyx i herrmodell är oftast rakare o helt utan resår så  de funkar inte över mina höfter tyvärr. 

Just nu behöver jag inte kläder som skydd. Mer att vi ska se lika ut vilket jag absolut håller med om. 

Men kvinnor och män ser olika ut och jag är en liten späd kvinna. 
    Jag tror inte män skulle gå med på att ha tjejmodeller heller så?..

Måste du ha arbetsplatsens kläder? Räcker det inte om du har privata kläder i samma färger, eller så?
  • Anonym (JB)

Spelar ingen roll så länge de passar. Att dina arbetskläder inte passar är inte bra, kan rent av vara farligt på vissa jobb i vissa situationer. 

• Anonym (ööö)
    Anonym (Rätt uselt ja) skrev 2023-06-02 17:02:35 följande:
    Estetiken är väldigt viktig tycker jag. Även om jag är på jobbet och där för att jobba vill jag inte se androgyn ut. De små kvinnliga former jag faktisk har får inte vara osynliga, då får jag könsdysfori (Om en biologisk kvinna som identifierar sig som kvinna kan få det. Jag vill inte se ut som en pojke iaf)   
    Haha, vad menar du med "då får jag könsdysfori". Det är inte som att bli förkyld - "en snuva flög på mig idag". 
    Man ska inte överdriva hur man använder begrepp tycker jag. 
  • Anonym (OB)
    Anonym (Arg) skrev 2023-06-02 19:46:33 följande:
    annars kanske männen kan jobba i en kort kjol o crop top oxå då.
    Vill du jobba i det?
  • Anonym (Arg)
    Anonym (OB) skrev 2023-06-03 20:58:10 följande:
    Vill du jobba i det?

Ja varför inte om kläderna Passar. Jag är Ju kvinna o passar i kvinnokläder i min storlek. 

Inte mans-kläder i alldeles för stor storlek. 

tröjor som ser ut som nattlinnnen är inte min grej

• Anonym (Dam)
    Anonym (Arg) skrev 2023-06-04 11:59:47 följande:

Ja varför inte om kläderna Passar. Jag är Ju kvinna o passar i kvinnokläder i min storlek. 

Inte mans-kläder i alldeles för stor storlek. 

tröjor som ser ut som nattlinnnen är inte min grej

Om tröjorna rymmer två av dig på bredden och räcker ner till knäna, så tycker jag att du ska klaga, men om de sitter lite luftigt och går ner över höfterna så får du nog leva med det tills du hittat ett annat jobb.

Att kläderna inte är tillräckligt sexualiserande för din personliga smak kommer du inte att få gehör för. Så länge du får kläder som fungerar praktiskt och gör att du ser vårdad och välklädd ut, i allmänhetens ögon, så duger det.
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Dam) skrev 2023-06-04 14:39:03 följande:
    Om tröjorna rymmer två av dig på bredden och räcker ner till knäna, så tycker jag att du ska klaga, men om de sitter lite luftigt och går ner över höfterna så får du nog leva med det tills du hittat ett annat jobb.

Att kläderna inte är tillräckligt sexualiserande för din personliga smak kommer du inte att få gehör för. Så länge du får kläder som fungerar praktiskt och gör att du ser vårdad och välklädd ut, i allmänhetens ögon, så duger det.
    Jag ser inte välvårdad ut. Ser ut som ett barn som klätt ut sig i för stora kläder. Ärmarna på jackan täcker hela handen
  • flygrl

Jag förstår TS och håller med. Självklart borde arbetsgivaren kunna tillhandahålla kläder i rätt storlekar och det här med herr-och damplagg handlar ju om att vi trots allt har lite olika form på våra kroppar. Som Tukt skriver borde ju facket kunna hjälpa dig om du inte får gehör för dina synpunkter. 😊

• Polyrytm

Det är absolut diskriminering. 

Bra och passande arbetskläder är viktiga för att göra sitt jobb på ett vettigt och säkert sätt.

Det verkar vara dåligt rent allmänt med utrustning anpassat till kvinnor inom vissa områden. Det håller förhoppningsvis på att ändras.

Svar på tråden Diskriminering?