Diskriminering?
Är det inte fruktansvärt diskriminera att inte bli erbjuden arbetskläder i damstorlek om du är av kvinnligt kön?
Eller är det helt okej att alltid bli påtvingad stora herrkläder?
Är det inte fruktansvärt diskriminera att inte bli erbjuden arbetskläder i damstorlek om du är av kvinnligt kön?
Eller är det helt okej att alltid bli påtvingad stora herrkläder?
Jag hade ett sommarjobb en gång i tiden där de envisades med att alla skulle ha herrstorlek xl. Även vi korta, smala. Det funkade väl ok att stå vid kassan i detta, men många andra uppgifter blev onödigt krångliga (vissa även farliga) för att tröjan hängde och slängde i vägen, ärmarna åkte ner och fastnade. Det krävdes en arbetsmiljörunda av bla facket för att få nån ändring.
Precis, det en del inte verkar förstå är att det inte enbart är en estetisk grej att ha kläder anpassade efter hur man ser ut, utan att på tok för stora arbetskläder faktiskt kan påverka förmågan att utföra arbetsuppgifterna och, i värsta fall, utgöra en risk, då man kan fastna i maskiner o.d.
Kom på att jag själv en gång fick jobba i arbetsskor som var två nummer för stora, vilket ledde till att jag snubblade i en trappa och hade sönder de ömtåliga varor jag bar på. Lyckades sedan snabbt få skor i rätt storlek i stället för clowndojor.
Arbetskläder är väl just arbetskläder och inte "dam" eller "herr". Men de ska såklart finnas i rätt storlekar.
Arbetskläder är väl just arbetskläder och inte "dam" eller "herr". Men de ska såklart finnas i rätt storlekar.
Många arbetskläder finns ju dock i en dam- och en herrmodell.
Självklart ska man få ha kläder som passar.
Att folk inte förstår vad jag menade med mina frågor och helt sonika röstar ner. Kul. Det är upp till TS att utveckla vad hn menar för att få en tråd med bra diskussion. Självklart var det inte estetiskt som jag menade men vem vet vad TS menar förrän hn sagt det. Finns många som klagar pga passformen och inte för att den hindrar funktionen.
Att folk inte förstår vad jag menade med mina frågor och helt sonika röstar ner. Kul. Det är upp till TS att utveckla vad hn menar för att få en tråd med bra diskussion. Självklart var det inte estetiskt som jag menade men vem vet vad TS menar förrän hn sagt det. Finns många som klagar pga passformen och inte för att den hindrar funktionen.
Ja det tycker du. Fortfarande inte poängen med mina inlägg
De mest illasittande plaggen har för mig varit i sk dammodell så det handlar inte om just vilket kön plagget är riktat mot utan hur de sitter. TS lär inte återkomma heller med tanke på "all information " som folk ändå går på efter.
Många arbetskläder finns ju dock i en dam- och en herrmodell.
Självklart ska man få ha kläder som passar.
Alltså de spelar ingen roll om kläderna är fula. Jag har jobbat i gula varselbyxor med fickorna utanpå. Men dom har passat på min kropp.
tex arbetsbyx i herrmodell är oftast rakare o helt utan resår så de funkar inte över mina höfter tyvärr.
Just nu behöver jag inte kläder som skydd. Mer att vi ska se lika ut vilket jag absolut håller med om.
Men kvinnor och män ser olika ut och jag är en liten späd kvinna.
Jag tror inte män skulle gå med på att ha tjejmodeller heller så?..