-
Ni som haft dop och bjudit på mat & som haft gäster som är superallergiker. Hur har ni gjort? Vi vill bjuda på Ica maxis smörgåstårta (kanske två olika varianter).En gäst tål inte mjölkprotein, tomat (typ alla röda saker), samt massa annat. Vet när vi gjort tacos tidigare så har han inte kunnat ha ex tacokrydda i köttfärsen etc och tomat kan inte ligga på samma skärbräda som andra saker.Vad ska vi bjuda han på? Känns tråkigt att göra en hel tårta med minus alla dessa ingredienser då det påverkar smaken mycket kanske.
-
Svar på tråden Dop - Vad bjuda allergiker på?
-
En gäst med så speciella behov borde erbjuda sig att ta med egen mat
-
Har ni pratat med ICA Maxi? De kan ha förslag som går att fixa till alla eftersom ni vill ha 2 tårtor.
Har ni pratat med allergikern? Allergikern kan ha tips och idéer.
Tycker inte det verkar så speciellt svårt.
Tips från nätet - ersätt med annat om det är röda saker gästen inte tål:
Jag gjorde en mjölkprotein-fri smörgåstårta för ett tag sedan, då min mamma är allergisk. Jag blandade majonäs med ett substitut för creme fraiche, tror det var havrebaserat. Upptäckte även att en del sorter majonäs innehåller mjölkprotein, men det kanske ni redan har koll på. Den blandningen rörde jag ihop med strimlad rökt skinka. Till nästa lager blandade jag samma havre-creme fraiche med mjölkfri leverpastej, och så massa rökt skinka, skivade ägg och grönsaker på toppen. Blev väldigt gott!
-
Nej, man borde man inte erbjuda sig. Man vill vara som alla andra, även som vuxen. Däremot att snällt bli tillfrågad om tips alternativt om man vill fixa något själv mot att de som har festen betalar blir mer uppskattat. Det är rätt tråkigt att vara allergisk och ha det kravet. Jag vill också vara gäst. Men visst har det hänt att jag blivit gäst med en kopp kaffe istället för alla tillbehör som varit på kalaset. Ha de de frågat innan så hade det varit en helt annan sak än att jag ska erbjuda mig.Anonym skrev 2023-05-30 23:06:25 följande:
En gäst med så speciella behov borde erbjuda sig att ta med egen mat
Har varit med om "värre" allergiker än så här, det gick att lösa det också. -
Hoppas du kollar med de andra gästerna? alla äter inte rökt skinka heller?eller ägg? osv.Anonym (Allergiker) skrev 2023-05-30 23:10:22 följande:
Har ni pratat med ICA Maxi? De kan ha förslag som går att fixa till alla eftersom ni vill ha 2 tårtor.
Har ni pratat med allergikern? Allergikern kan ha tips och idéer.
Tycker inte det verkar så speciellt svårt.
Tips från nätet - ersätt med annat om det är röda saker gästen inte tål:
Jag gjorde en mjölkprotein-fri smörgåstårta för ett tag sedan, då min mamma är allergisk. Jag blandade majonäs med ett substitut för creme fraiche, tror det var havrebaserat. Upptäckte även att en del sorter majonäs innehåller mjölkprotein, men det kanske ni redan har koll på. Den blandningen rörde jag ihop med strimlad rökt skinka. Till nästa lager blandade jag samma havre-creme fraiche med mjölkfri leverpastej, och så massa rökt skinka, skivade ägg och grönsaker på toppen. Blev väldigt gott!
-
Nu var det ju ett tips jag snott från nätet i en annan tråd - förhoppningsvis vet TS vad de andra gästerna äter eller inte plus att de ville ha 2 tårtor. Bara för att ge en idé till TS.Anonym (B) skrev 2023-05-30 23:17:57 följande:Hoppas du kollar med de andra gästerna? alla äter inte rökt skinka heller?eller ägg? osv.
-
Om jag hade varit superallergisk som denne är, så hade jag fixat min mat. Alternativt givit något tips på någon lättare som man jag kan äta. Ev.
Hade aldrig krävt att bjudaren ska fixa, el anpassa menyn till alla andra.
En sak om bara det är röda frukter el mjölkprotein. Men du skriver massa annat dessutom.
Man är inte som alla andra (majoriteten) om man är superallergisk.
Vissa saker tillmötesgår man såklart annat får man faktiskt ta upp tycker jag. Kanske själv bjuda till som sagt. -
Kolla med Ica Maxi om de kan göra en separat smörgåstårta (en portion) som allergikern kan äta, de brukar ha bra koll. Bäst är kanske att be allergikern om en lista som du kan ge till Ica Maxi. Eller fråga allergikern om det finns något annat ställe som hen vet kan göra en special smörgåstårta.
-
Ar man så superallergisk att ingredienser inte ens kan ligga på samma skärbräda som andra saker, ska man varken lita på ICAs kockar eller TS om hon måste googla recept. Man tar med eget.
-
Fast jo. Även om det är artigt av den som bjuder att tacka nej och lösa det så bör man som (multi)allergiker absolut erbjuda sig att ta med egen mat. Det är vanlig artighet.Anonym (Allergiker) skrev 2023-05-30 23:13:34 följande:Nej, man borde man inte erbjuda sig. Man vill vara som alla andra, även som vuxen. Däremot att snällt bli tillfrågad om tips alternativt om man vill fixa något själv mot att de som har festen betalar blir mer uppskattat. Det är rätt tråkigt att vara allergisk och ha det kravet. Jag vill också vara gäst. Men visst har det hänt att jag blivit gäst med en kopp kaffe istället för alla tillbehör som varit på kalaset. Ha de de frågat innan så hade det varit en helt annan sak än att jag ska erbjuda mig.
Har varit med om "värre" allergiker än så här, det gick att lösa det också. -
Precis.Tow2Mater skrev 2023-05-30 23:42:03 följande:
Ar man så superallergisk att ingredienser inte ens kan ligga på samma skärbräda som andra saker, ska man varken lita på ICAs kockar eller TS om hon måste googla recept. Man tar med eget.
-
Artighet, vett och etikett är tyvärr på utdöende i vårat land. Ego är det nya. Som att känna manad att fixa femtielva olika rätter utefter människors specifika önskemål. Måste inte ens vara allergi el ngt så svårt nu här som superallergi mot det mesta som hos TS gäst.Anonym (etikett) skrev 2023-05-31 01:56:56 följande:Fast jo. Även om det är artigt av den som bjuder att tacka nej och lösa det så bör man som (multi)allergiker absolut erbjuda sig att ta med egen mat. Det är vanlig artighet.
-
Skulle ordna en "minitårta" alternativt några fina smörrebröd med sådant gästen tål. Kolla om han känner sig trygg med att ICA gör något sådant åt honom, annars går det rätt så lätt att göra något själv. Han kanske kan hjälpa till med vilka märken och produkter som är mjölkfria och fria från tillsatser och ämnen han är allergisk mot.
Om han kan äta lax och räkor kanske smörrebröd på mjölkfritt bröd med majonäs, lax, räkor och gurka funkar. Annars kanske han kan ge förslag på vad som skulle vara en bra lösning.
När jag haft en enstaka allergisk person har jag ibland gjort något liknande, men inte exakt samma.
Ett barn som var mjölkallergiker fick t.ex. chokladbollar på mjölkfritt margarin när jag gjorde chokladbollstårta, och när jag hade en vanlig tårta fick den glutenintoleranta gästen en god marrängbakelse.
Huvudsaken är ju att det finns något likvärdigt, inte att det är exakt samma. -
Skulle ordna en "minitårta" alternativt några fina smörrebröd med sådant gästen tål. Kolla om han känner sig trygg med att ICA gör något sådant åt honom, annars går det rätt så lätt att göra något själv. Han kanske kan hjälpa till med vilka märken och produkter som är mjölkfria och fria från tillsatser och ämnen han är allergisk mot.
Om han kan äta lax och räkor kanske smörrebröd på mjölkfritt bröd med majonäs, lax, räkor och gurka funkar. Annars kanske han kan ge förslag på vad som skulle vara en bra lösning.
När jag haft en enstaka allergisk person har jag ibland gjort något liknande, men inte exakt samma.
Ett barn som var mjölkallergiker fick t.ex. chokladbollar på mjölkfritt margarin när jag gjorde chokladbollstårta, och när jag hade en vanlig tårta fick den glutenintoleranta gästen en god marrängbakelse.
Huvudsaken är ju att det finns något likvärdigt, inte att det är exakt samma. -
Det bästa är om du frågar personen ts så det inte blir fel. Jag har en kompis som är allergisk mot lite allt möjligt och en gång hade värdparet varit jättesnäll och fixat speciellt till henne men hon bantade just då. Givetvis åt hon ändå men det blev dumt både för dem som fixat och för henne som egentligen inte ville ha.
-
Det kan vara så att ICA kan göra en liten smörgåstårta utifrån de allergierna. Är ju ändå inte så omfattande i just en smörgåstårta, och räcker med en lagom portion till en person. Och om ni gör en själva så behöver det ju inte vara en hel tårta, utan en mindre.Smultron93 skrev 2023-05-30 23:04:02 följande:Dop - Vad bjuda allergiker på?Ni som haft dop och bjudit på mat & som haft gäster som är superallergiker. Hur har ni gjort? Vi vill bjuda på Ica maxis smörgåstårta (kanske två olika varianter).En gäst tål inte mjölkprotein, tomat (typ alla röda saker), samt massa annat. Vet när vi gjort tacos tidigare så har han inte kunnat ha ex tacokrydda i köttfärsen etc och tomat kan inte ligga på samma skärbräda som andra saker.Vad ska vi bjuda han på? Känns tråkigt att göra en hel tårta med minus alla dessa ingredienser då det påverkar smaken mycket kanske.
Om det ska vara dessert så kanske det finns något färdigt som funkar. Svårt att ge råd när du skriver att det är en massa allergier som inte är specificerade. Men mjölkfri efterrätt är ju inte svårt, inte heller tomat som det sällan är i desserter. -
Som allergiker själv och med barn som är allergiska kan jag säga så här:
Är det en person som har specifika allergier och du vill bjuda på smörgåstårta så gör du det och till allergikern fixar du en egen landgång eller smörrebröd.
Jag brukar fråga vad personen inte tål. Är listan krånglig berättar jag vad jag hade tänkt bjuda på och ber personen komma med förslag på vad jag kan byta ut och ändra för att det ska bli rätt. -
Vi skriver bara vad som bjuds, folk som är allergiska eller har andra önskemål får ta med själva om dom vill äta.
-
Jag gjorde egna smörgåstårtor och gjorde en helvegansk med glutenfritt bröd. På så sätt passade den alla. Blandade i ärtor, purjolök, sallad, avokado osv för att ändå få den lite matig. Blev stor succe!
-
Anonym (Vagan+ Gluten) skrev 2023-06-01 21:41:07 följande:
Jag gjorde egna smörgåstårtor och gjorde en helvegansk med glutenfritt bröd. På så sätt passade den alla. Blandade i ärtor, purjolök, sallad, avokado osv för att ändå få den lite matig. Blev stor succe!
Tanken är god..men då gäller det att man har koll på alla allergier..jag tex hade inte kunnat äta din smörgåstårta då jag är allergisk mot tex avokado
Till TS ?jag skulle kolla av med den allergiska om hen hade något förslag på vad hen kan äta , som någon annan sa så kanske det går att beställa en enportionstårta
Men om hen är så allergisk mot tex tomater att de inte ens får vara på samma skärbräda är det tveksamt om hen ens skulle våga äta en köpt tårta så.Tyvärr vet jag av erfarenhet att det lätt blir spår av både det ena och det andra i ett catering kök.
Mjölkfri tårta går ganska bra att göra och många av dessa produkter smakar bra, tomater kan du som regel ha i/ på om du väljer gula tomater- det är äggviteämnet som gör tomaterna röda som man är allergisk mot därför kan de flesta ? röd-allergikerna? äta gula tomater, gul paprika, vita jordgubbar,gula smultron etc..( de kan även äta hallon och röda vinbär då det är ett annat äggviteämne i dem )