• Yonnnn

Massvis med symptom. Släpper aldrig

Hej, ska försöka hålla det kort, men lär bli svårt.

Har under 8 månade inte känt igen mig själv, tex hade jag aldrig varit på en vårdcentral sen jag blev vuxen.

Är i bra form och idrottar på relativt hög nivå i fotboll.

Från ingenstans började jag få hälsoånges, orolig för hälsan, stressad tror jag, började få yrsel, stel nacke, inte ont, men en känsla svår att förklara, spänd/tryckkänsla över nacke, bakhuvud över bihålor/näsa. Lutar jag huvudet åt sidorna kan det knacka ibland, stel vid nyckelbenet osv.

Även trött och en tung/tryckande känsla över huvudet. Klumpkänsla i halsen, trång över hals.

Känns även som något är på högvarv i kroppen, har då kollat puls och den är för det mesta låg. Tryck över bröst. Värk/mör i kroppen, framförallt morgon och kväll. Känner mig tät och ofta snor i hals på morgonen. Trött i ögonen.

Dessa symptom kommer och går, men dyker upp minst 2-3 ggr per dag.

Allt bröt ut i samband med att idrottssäsongen drog igång plus en stund efter en känslomässig situation hände.

Uppsökte läkare, psykolog och fysio. Visade inga större fel, fysio sa stelhet och lite hållning, psykolog sa lite tendens på utmattning, läkare hitta inget förutom järnbrist.

Så vad kan det vara? Det släpper inte. Det har varit bra i nån period, när jag hade andra arbetsuppgifter, plus tog tag i rehab och träning igen efter att inte ?vågat? träna.

Men det ger sig aldrig riktigt. Har aldrig fått tid till sjukskrivning heller, bara 25% och 50% en kort period.

Vad ska jag göra? Någon som känner igen sig? Aldrig haft denna problematik förut.

• Svar på tråden Massvis med symptom. Släpper aldrig
  • Anonym (Ff)

Är du kollad för allergier? Fick själv pollenallergi i vuxen ålder, helt otippat. Tryckkänslan och symtomen i näsa/ögon känns igen. Även mycket huvudvärk under säsong. Man gör inga allergitester under säsong men du kan köpa antihistaminer (t.ex. desloratadin eller fexofenadin) receptfritt. Blir det bättre är det ett tecken på att det kan vara allergi du lider av.

• Anonym (väggen?)

Spontant tänker jag att du är utmattad och på väg in i väggen. När du startar upp din träning igen vill du direkt prestera och kroppen reagerar. 

I kombination med det känslomässiga så kan kroppen helt klart reagera. 

Hitta träning för att det är kul - dvs gör något annat än fotboll och se hur det känns. Naturpasset finns ju på flera orter där man kan gå ut och orientera. Yoga kan också funka. 

LEK fotboll med ett gäng kompisar och se hur det känns. Dvs en grillkväll med kompisar och lite fotbollsskoj bara. 

Om det bröt ut för 8 månader sedan tror jag inte på pollen. 

Bor du kvar på samma ställe sedan detta började eller har du flyttat? Tänker mögel i bostaden. Har du bott längre tid på samma ställe lär det inte vara detta heller. För att bara hitta en annan väg tänkte jag. 

• Yonnnn
    Anonym (Ff) skrev 2023-05-28 22:52:18 följande:

Är du kollad för allergier? Fick själv pollenallergi i vuxen ålder, helt otippat. Tryckkänslan och symtomen i näsa/ögon känns igen. Även mycket huvudvärk under säsong. Man gör inga allergitester under säsong men du kan köpa antihistaminer (t.ex. desloratadin eller fexofenadin) receptfritt. Blir det bättre är det ett tecken på att det kan vara allergi du lider av.

Tack för tipset. Kanske kan vara det? Men kände även detta under vintertid. Var en del med djur under perioden också, men inte nu. Så känns inte som allergi.

Är ju betydligt fler symptom än allergi? Men det kanske kan vara värt att kolla upp.
  • Yonnnn
    Anonym (väggen?) skrev 2023-05-28 23:03:34 följande:

Spontant tänker jag att du är utmattad och på väg in i väggen. När du startar upp din träning igen vill du direkt prestera och kroppen reagerar. 

I kombination med det känslomässiga så kan kroppen helt klart reagera. 

Hitta träning för att det är kul - dvs gör något annat än fotboll och se hur det känns. Naturpasset finns ju på flera orter där man kan gå ut och orientera. Yoga kan också funka. 

LEK fotboll med ett gäng kompisar och se hur det känns. Dvs en grillkväll med kompisar och lite fotbollsskoj bara. 

Om det bröt ut för 8 månader sedan tror jag inte på pollen. 

Bor du kvar på samma ställe sedan detta började eller har du flyttat? Tänker mögel i bostaden. Har du bott längre tid på samma ställe lär det inte vara detta heller. För att bara hitta en annan väg tänkte jag. 

Tack för dina tips! Har bott länge i samma bostad. Som du säger pollen kan det nog inte vara.

Grejen är att jag tog paus från fotbollen, men det gav sig inte. Vet inte om det är mer jobbet som påverkar mig.

Nu har jag kommit igång med gym och lite rehab, det går bra. Man blir tokig när det inte släpper, får aldrig känna mig 100%.

Ibland rycker musklerna och jag kan vara lätt skakis. Upplever ingen smärta. Men väldigt många diffusa symto.

• Anonym (En snorgärs till)
    Anonym (Ff) skrev 2023-05-28 22:52:18 följande:

Jag tänkte faktiskt detsamma när jag läste! Känner igen hur många symptom som helst, är 39 år och har ALDRIG varit allergisk förut!! Men i år....!! Snuvig och täppt utan den här direkta "sjuk"-känslan, halsen kliar satlöst, ögonen kliar, har ont i ansiktet, bihålorna liksom, feberkänsla. Även nacken och en körtel i halsen är öm. Fast ändå inte riktigt det här "jag håller på att bli sjuk!". Sambon bara "Haha, välkommen till pollen-världen!!".
    Tvekade att skriva till ts då jag tänkte "när säsongen började", tänkte ishockey och det är ju typ oktober då, dåligt med pollen 😊 
    Men då är vi två som röstar för pollen/allergi! 😄
  • Anonym (väggen?)

Vi kör ett allergikort till  som kan blomma upp efter ett tag. 

Har du husdjur? 

Eller duntäcke/kuddar? Har du sovit på annan plats än hemma med syntet där du mått bättre? 

Jag tror ändå inte på allergikortet, men i alla fall.

• Yonnnn
    Anonym (väggen?) skrev 2023-05-28 23:24:11 följande:

Vi kör ett allergikort till  som kan blomma upp efter ett tag. 

Har du husdjur? 

Eller duntäcke/kuddar? Har du sovit på annan plats än hemma med syntet där du mått bättre? 

Jag tror ändå inte på allergikortet, men i alla fall.

Började träffa en med katt, men det smög sig på innan det också. Och nu var det över en månad sen med djur och det sitter kvar.

Så det har blivit att jag sovit på annan plats, men likadant överallt. Känns det inte för mycket symptom för allergi?

Jag är inte snuvig, rinnig eller irriterad i ögon. Mer trött i ögonen, tung i huvudet, stel, yrsel, tung över bröst, skakis ibland osv osv.
  • Anonym (Ff)
    Yonnnn skrev 2023-05-28 23:06:54 följande:
    Tack för tipset. Kanske kan vara det? Men kände även detta under vintertid. Var en del med djur under perioden också, men inte nu. Så känns inte som allergi.

Är ju betydligt fler symptom än allergi? Men det kanske kan vara värt att kolla upp.
    Jag menar inte att det är just pollenallergi du lider av; det skulle kunna vara någon annan form av allergi (alternativt att det inte är allergi alls, såklart!) som t.ex. kvalsterallergi (som "väggen" antyder), som i så fall skulle kunna generera samma symtom efter en natts sömn.

Blir dock fundersam över den allmänna stelheten i nacke du talar om...
  • Anonym (väggen?)

Har faktiskt en tanke till (faktiskt lite därför jag ville kolla djuren). 

Har du bett att få testa dig för borelia eller TBE? Det finns faktiskt symptom som påminner mycket om det du har. Dock inte slem i halsen kanske. 

Även långtidscovid skulle kunna passa in. 
    www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/753029/haggblom_ann-sofi_wasstrom_anna.pdf&isAllowed=y

sidan 7:
    Post-covid har rapporterats vara en multisystemisk sjukdom vilket innebär att tillståndet påverkar flera organsystem i kroppen (Raveendran et al., 2021; Pavli et al., 2021). Vanliga symptom vid post-covid är långvarig trötthet, dyspné, förlust av lukt- och smaksinne, bröstsmärta, svettningar, muskelvärk, torrhosta, halsont, feber, huvudvärk och hjärntrötthet. Även den mentala hälsan och sömncykeln har rapporterats påverkade efter avslutad SARS-CoV-2-infektion (Pierce et al., 2022; Sykes et al., 2021). Symptomen verkar vara cykliska, det vill säga regelbundet återkommande, men varierar från person till person. Även 7 en kombination av olika symtom har rapporterats. Symtomen uppkommer vanligen 12 veckor efter avslutad SARS-CoV-19-infektion. Dock är det ännu okänt exakt hur länge symtomen kvarstår (Graham et al., 2021; Pavli et al., 2021, Menges et al., 2021). 

Svar på tråden Massvis med symptom. Släpper aldrig