• Yonnnn

Massvis med symptom. Släpper aldrig

Hej, ska försöka hålla det kort, men lär bli svårt.

Har under 8 månade inte känt igen mig själv, tex hade jag aldrig varit på en vårdcentral sen jag blev vuxen.

Är i bra form och idrottar på relativt hög nivå i fotboll.

Från ingenstans började jag få hälsoånges, orolig för hälsan, stressad tror jag, började få yrsel, stel nacke, inte ont, men en känsla svår att förklara, spänd/tryckkänsla över nacke, bakhuvud över bihålor/näsa. Lutar jag huvudet åt sidorna kan det knacka ibland, stel vid nyckelbenet osv.

Även trött och en tung/tryckande känsla över huvudet. Klumpkänsla i halsen, trång över hals.

Känns även som något är på högvarv i kroppen, har då kollat puls och den är för det mesta låg. Tryck över bröst. Värk/mör i kroppen, framförallt morgon och kväll. Känner mig tät och ofta snor i hals på morgonen. Trött i ögonen.

Dessa symptom kommer och går, men dyker upp minst 2-3 ggr per dag.

Allt bröt ut i samband med att idrottssäsongen drog igång plus en stund efter en känslomässig situation hände.

Uppsökte läkare, psykolog och fysio. Visade inga större fel, fysio sa stelhet och lite hållning, psykolog sa lite tendens på utmattning, läkare hitta inget förutom järnbrist.

Så vad kan det vara? Det släpper inte. Det har varit bra i nån period, när jag hade andra arbetsuppgifter, plus tog tag i rehab och träning igen efter att inte ?vågat? träna.

Men det ger sig aldrig riktigt. Har aldrig fått tid till sjukskrivning heller, bara 25% och 50% en kort period.

Vad ska jag göra? Någon som känner igen sig? Aldrig haft denna problematik förut.

• Svar på tråden Massvis med symptom. Släpper aldrig
  • Polyrytm

Låter som utmattning. Inte kul för 5 öre, så dra i handbromsen nu. Din kropp varnar dig.

• Yonnnn
    Anonym (väggen?) skrev 2023-05-28 23:41:10 följande:

Har faktiskt en tanke till (faktiskt lite därför jag ville kolla djuren). 

Har du bett att få testa dig för borelia eller TBE? Det finns faktiskt symptom som påminner mycket om det du har. Dock inte slem i halsen kanske. 

Även långtidscovid skulle kunna passa in. 
    www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/753029/haggblom_ann-sofi_wasstrom_anna.pdf&isAllowed=y

sidan 7:
    Post-covid har rapporterats vara en multisystemisk sjukdom vilket innebär att tillståndet påverkar flera organsystem i kroppen (Raveendran et al., 2021; Pavli et al., 2021). Vanliga symptom vid post-covid är långvarig trötthet, dyspné, förlust av lukt- och smaksinne, bröstsmärta, svettningar, muskelvärk, torrhosta, halsont, feber, huvudvärk och hjärntrötthet. Även den mentala hälsan och sömncykeln har rapporterats påverkade efter avslutad SARS-CoV-2-infektion (Pierce et al., 2022; Sykes et al., 2021). Symptomen verkar vara cykliska, det vill säga regelbundet återkommande, men varierar från person till person. Även 7 en kombination av olika symtom har rapporterats. Symtomen uppkommer vanligen 12 veckor efter avslutad SARS-CoV-19-infektion. Dock är det ännu okänt exakt hur länge symtomen kvarstår (Graham et al., 2021; Pavli et al., 2021, Menges et al., 2021). 

Du tänker att djuren gett mig det? Jag började faktiskt träffa en tjej med djur i samma veva. Men nu har jag varit ifrån det och känner samma.

Kan jag haft det så länge? Har varken halsont, feber eller infektion.

Läkaren tog EKG, blodtryck, syremättnad i blod var 100%, tog blodprov för vitaminer/mineraler, sänkan osv. Järnbrist hittade man, inget annat. Kollade hals, näsa med ficklampa osv. Nu var det typ 6 månader sen det kollades.

Kände på muskler, nacke osv.
  • Polyrytm

Men vid närmare eftertanke så kan det absolut vara allergi elller post-covid också, som många skrivit.

• Anonym (En snorgärs till)
    Yonnnn skrev 2023-05-28 23:29:36 följande:
    Började träffa en med katt, men det smög sig på innan det också. Och nu var det över en månad sen med djur och det sitter kvar.

Så det har blivit att jag sovit på annan plats, men likadant överallt. Känns det inte för mycket symptom för allergi?

Jag är inte snuvig, rinnig eller irriterad i ögon. Mer trött i ögonen, tung i huvudet, stel, yrsel, tung över bröst, skakis ibland osv osv.
    Känner du dig någonsin "bättre"? Att det lättat när du gjort någonting eller varit nånstans?
    Vi kan nog kanske stryka just pollen från dig men mitt tog vi på att det blev bättre nattetid (till skillnad från förkylning), att sängkläderna hängde inne istället för ute.
    Lättar ditt nån gång eller är det "jämna plågor"?
  • Yonnnn
    Anonym (Ff) skrev 2023-05-28 23:34:13 följande:
    Jag menar inte att det är just pollenallergi du lider av; det skulle kunna vara någon annan form av allergi (alternativt att det inte är allergi alls, såklart!) som t.ex. kvalsterallergi (som "väggen" antyder), som i så fall skulle kunna generera samma symtom efter en natts sömn.

Blir dock fundersam över den allmänna stelheten i nacke du talar om...
    Jag förstår dig. Det är bra ni tar upp såna grejer jag inte tänkt på. Men kvalster vet jag inte? Många symptom jag inte har av den allergin. Plus att jag haft lite olika sovplatser och det är samma sak oavsett var jag är.

Stelheten i nacken är bara diffus stel, är relativt rörlig och har inte ont.
  • Anonym (En snorgärs till)

Sen måste väl någon fråga: Är du vaccinerad?

• Yonnnn
    Polyrytm skrev 2023-05-28 23:46:01 följande:

Men vid närmare eftertanke så kan det absolut vara allergi elller post-covid också, som många skrivit.

Jag funderar också i dom banorna, men kan det hänga i så länge och ge symtom? Känns inte som någon riktigt tar mig på allvar. Har aldrig varit sjukskriven förut, eller besökt vårdcentral. Så hur kan dom inte göra det då?

Känner att jobbet tar på, blir lätt stressad, irriterad osv. Ibland känns det bra att jobba dock, ibland inte. Och ibland är det sämre att vara ledig.
  • Yonnnn
    Anonym (En snorgärs till) skrev 2023-05-28 23:46:52 följande:
    Känner du dig någonsin "bättre"? Att det lättat när du gjort någonting eller varit nånstans?
    Vi kan nog kanske stryka just pollen från dig men mitt tog vi på att det blev bättre nattetid (till skillnad från förkylning), att sängkläderna hängde inne istället för ute.
    Lättar ditt nån gång eller är det "jämna plågor"?
    Skulle säga att det är rätt jämna plågor, eller väldigt upp och ner under dagen. Tycker mig uppleva bättra känsla när jag tränar på en lagom nivå och inte har så mycket andra måsten.

Ibland bättre när jag jobbar, ibland sämre. Går inte riktigt att säga att just då är det värst, morgnar känner jag mig mör och kvällen kan jag känna mer ett allmänt ?tryck? påfrestning i kroppen.
  • Yonnnn
    Anonym (En snorgärs till) skrev 2023-05-28 23:48:21 följande:

Sen måste väl någon fråga: Är du vaccinerad?

Ja, bara en gång dock. Men varför kom det här långt efter? Var typ två år sen jag hade covid.
  • Yonnnn

Någon förkylningssymtom kan jag inte heller säga att jag har, förutom slem/snor i halsen på morgonen och ibland kvällen.

Svar på tråden Massvis med symptom. Släpper aldrig